Siberische Tjiftjaf revisited

Gestart door maartenwielstra, december 06, 2013, 22:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

De Bilt vogel was een belangrijke voor het 'anders denken'. Waarvoor dank! Het zou kunnen dat dit aanleiding heeft gegeven voor het serieus nemen van goed roepende vogels met een niet-klassiek uiterlijk. Want vanuit dat oogpunt is natuurlijk wel dat DNA onderzoek gedaan lijkt me, of juist omdat ringers wilden onderzoeken of hun determinatie als abietinus nog wel terecht was (terwijl eigenlijk wel duidelijk was van niet, volgens de norm van 'klassieke roep telt voor tristis'. Fijn dat je deelneemt aan dit topic en kritisch bent. Lars en Frank hebben gelijk; we kunnen speculeren wat we willen. We weten nog niet alles. Maar tot die tijd lijkt het me leuk om te bedenken hoe we de kenmerken van de tristis-achtigen kunnen beschrijven, en de variatie kunnen verklaren door bijv. lichtomstandigheden. Want meer aandacht, zorgt voor betere documentatie en hopelijk ook geluidsopnames. DNA onderzoek zal nu vooral gebeuren bij tiffen die net niet op collybita's lijken. Alles lijkt er namelijk nu op te wijzen dat alles wat aan tristis doet denken, ook tristis is, en dat abietinus OF een zeer zeldzame dwaalgast is, OF dat deze niet tot nauwelijks van collybita verschilt. Waar de overgangszone verloopt, en of deze clinaal is of niet, dat weten we nog niet goed. Tot die tijd, ga ik uit van wat we wel weten; en geloof ik in herkenbare niet-roepende/zingende tristis zolang ze geen sporen van geel/groen hebben op de verkeerde plekken (veiligheidshalve). Het lijkt me sowieso goed om alle tristis-achtige vogels als zodanig maar met een vraagtekentje te melden. Om maar een goed beeld te krijgen. Zo zijn er nog veel waarnemingen ingevoerd die nu in de vergetelheid dreigen te raken...

maartenwielstra

#61



Speciaal voor de altijd heerlijk kritische Bram ter Keurs: 1 en dezelfde vogel, geplukt van
http://birdingfrontiers.com/2013/01/01/siberian-chiffchaff-and-common-chiffchaff-part-1/compare-2/


En een citaat hierover:


Siberian Chiffchaff, Burjatia, East Siberia, 7th Sept. 2009 by Mats Waern. This set of photos is all of the same individual tristis, photographed east of Lake Baikal, at or beyond eastern limit of tristis range. The photos are all of the very same individual.
[/size]"The difference between the bird looking essentially brown above or essentially grey above is a minute apart,  in different sun/cloud conditions. This is not primarily a photographic problem (both photos most likely give a representative image of the bird at each respective moment) but instead a problem for ALL kinds of observations of Chiffchaffs, including when handling them during ringing – they do look different in different light. This fact makes it very difficult (at least away from standardized light conditions) to discern discreet plumage types with any certainty, including 'grey-and-white' ones" (Magnus Hellström).

BramtK

Haha, dank je Maarten. Maar ik ontken natuurlijk niet dat verschillende foto's een hele andere kleur kunnen laten zien. Dat kan heel goed, misschien wel vooral met verkeerde witbalans. Bij die foto die jij aanhaalt, is niet beschreven hoe de foto precies is gemaakt. Slechts dat het niet primair een fotografisch probleem is en dat de foto's 'most likely' de ware kleur laten zien, maar  juist dat is nu niet na te gaan. Dus wat nu de werkelijke kleur is?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Hier een paletje van één en hetzelfde (gewone) Tjifje waarbij de witbalans op 'automatisch' stond (datum 9 april onder wisselende bewolking):
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

@Bram; je doet je reputatie (bij mij) eer aan haha. Maar als jij dan toch zo naar feiten kijkt, dan zijn die vale beesten toch allemaal tristis? ;)


@Frank; leuk, zover was ik nog niet gekomen. Je ziet wel verschil per belichting, en met consistente camera-instelling, voor wat dat waard is, het blijft 'onnatuurlijk'. Het wordt op geen enkel plaatje een tristis-look-alike (ik weet dat dat niet de bedoeling is ook), en Lars zou je gaan wijzen op de datum...


@mezelf; leuke tristis-dag op internet, zelfs nog tijd gehad voor sociale en nuttige zaken, en een wijntje of wat. Morgen eens kijken of de tristisrakker er nog in levende lijve zit, en nu de tape stil houden om het geluid te kunnen horen, en hopelijk op te nemen. Weinig hoop, maar alle hoop doet leven. Stiekem hoop ik zelfs op een opname van een niet-klassieke roep. Want juist van de afwijkingen valt iets nieuws te leren.

Weia

Citaat van: frankneijts op december 17, 2013, 00:20:31 AM
Hier een paletje van één en hetzelfde (gewone) Tjifje waarbij de witbalans op 'automatisch' stond (datum 9 april onder wisselende bewolking):
Mooie witte oogring, mooie lichte wenkbrauwstreep, mooie donkerder streep daarboven, mooie lichtere pootjes, zélfs in de middelste foto buff in de wang/oorstreek of hoe noemen jullie dat. Wie van falsifiëren houdt kan hier zijn/haar hart ophalen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Citaat van: frankneijts op december 17, 2013, 00:20:31 AM
Hier een paletje van één en hetzelfde (gewone) Tjifje waarbij de witbalans op 'automatisch' stond (datum 9 april onder wisselende bewolking):

Had ik er misschien bij moeten zeggen: dit is inderdaad géén tristis en in mijn ogen zelfs niet een èchte lookalike (of hearalike). Ik heb dit plaatje alleen geplaatst om nog 's te illustreren hoezeer een 'verkeerde' foto-instelling (in dit geval de witbalans) + wisselend licht van invloed kunnen zijn op het resultaat. En dat is niet (meer) terug te draaien of te verbeteren als het een JPEG is Bram.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Citaat van: maartenwielstra op december 17, 2013, 00:40:55 AM
@Bram; je doet je reputatie (bij mij) eer aan haha. Maar als jij dan toch zo naar feiten kijkt, dan zijn die vale beesten toch allemaal tristis? ;)

En dan, Maarten, vraag ik me af waarom we toch zo verrekte weinig tristis-roepjes horen. En die vraag stel ik dan nu maar even aan jou: hoe komt dat Maarten?  ;)

Frank, wie fotografeert er dan ook in jpeg!?  :rolleye:
Groeten,

Bram ter Keurs

maartenwielstra

@Bram; zonet tjiffen in het bos, allemaal roepend als collybita, en zagen er ook zo uit. De twee tristissen val laatst heb ik lang gevolgd, maar er kwam gewoon geen roepje uit, ook geen collybita roepje. Bij de vorige tristis waren er ook 3 collybita's die wel allemaal riepen. In 2009 had ik een tristis die bijna alleen bij zonsopkomst riep, en steeds minder naarmate het verblijf langer duurde. In 2003 had ik twee tristissen die wel frequent riepen, maar dan een 'net niet klassieke roep', dus niet CDNA-proof, maar ook niet bekend bij gewone tjif voor zover ik weet (en wel bij tristis, zelfs soortgelijke roep in broedgebied). Conclusie: tristissen roepen minder dan collybita's in NL. Daarnaast is de klassieke roep van tristis volgens mij zachter en voor veel mensen denk ik onopvallender dan de collybita-roep, welke de hoogte in gaat, waar die van tristis monotoon laag blijft.


@Weia; toch is dit patsboem een doodnormale tjif, zo zie je maar dat het omschrijven van kenmerken al gauw multi-interpretabel wordt. Ik zal zo eens die tjif analyseren volgens mijn woorden.

maartenwielstra

@Weia, ik zie toch wel enorme verschillen in de door mij uitgelegde tristis, en de collybita van Frank. De Wenkbrauw van die van Frank is smaller, minder contrasterend, en minder evenwijdig. Er is in mijn ogen geen buff te zien in de oorstreek bij de middelste vogel, wel geel, zo ook op de teugel en uitgebreid in strepen op de onderdelen. Bovendelen zijn groenig. Donkere bovenbegrenzing van wenkbrauw is wel wat aanwezig, maar knalt er door de donkere kruin niet echt uit. En naakte delen; tsja die zijn zo variabel bij alle taxa; daar let ik zelf eigenlijk nooit echt op. Ik mis bij deze collybita ook wel een egaal witte indruk van de buik. Geen lichte randjes van pennen en grote dekveren, maar dat is niet zo gek omdat de vogel niet vers is. 

Weia

Citaat van: frankneijts op december 17, 2013, 09:57:29 AM
En dat is niet (meer) terug te draaien of te verbeteren als het een JPEG is Bram.
Hoezo? ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

maartenwielstra

Ik vraag me af of een vogel zonder gele veertjes ónder de teugel  'altijd' een tristisachtig vogel is. Heeft iemand een goede foto van een overduidelijke 'normale' tjiftjaf, die absoluut geen geel onder de teugel heeft? En dan niet uit de nazomer, want hele jonge tjiffen hebben sowieso veel kleurloze plekken. Ik denk wel dat zo'n beest bestaat, maar een volgende stap zou kunnen zijn of er een collybita-achtige vogel bestaat met een geelloze 'onderteugel' en een beige wang...


Het blijft een beetje een interpretatie-kwestie, maar het zou misschien een stapje in de goede richting kunnen zijn. Ik weet wel van DNA bewezen tristis met geel boven de teugel, dus in het voorste deel van de wenkbrauw, maar ónder de teugel? Die tristis heb je vast ook, maar we gaan nu voor kenmerken van de 'herkenbare' tristis.

Weia

Citaat van: maartenwielstra op december 17, 2013, 13:51:28 PM
Conclusie: tristissen roepen minder dan collybita's in NL.
Dat gaat veel te snel, veel te kleine steekproef. Mijn steekproef van 1 tristis: vaak roepend, twee begeleidende gewone tjiffen nooit roepend. Conclusie: omgekeerd.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Marcel van kammen

Citaat van: Weia op december 17, 2013, 14:11:02 PM
Citaat van: frankneijts op december 17, 2013, 09:57:29 AM
En dat is niet (meer) terug te draaien of te verbeteren als het een JPEG is Bram.
Hoezo? ;-)


Dat is inderdaad vrij simpel terug te draaien,zelfs met een JPG (tenzij je van 8000 K terug moet naar 2000 K...dan wordt t iets moeilijker).
Photoshop: Image-adjustment-match color-neutralize aanvinken en dan op 75% zetten.
99 van de 100 x heb je dan de kleuren zoals ze horen te zijn.

Robert Heemskerk

Dus wat nu de werkelijke kleur is?

Ik zou nog willen toevoegen dat de beoordeling van kleuren ook afhankelijk zijn van het type beeldscherm dat je gebruikt.
Mijn ervaring is dat dat nogal kan verschillen.

Beeldschermen zou je dan moeten kalibreren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalibreren

groeten Robert

maartenwielstra


Bij een tjif zonder groen op kruin en mantel, en zonder geel op kop en onderdelen, is er volgens mij al DNA of geluid nodig voor CDNA-acceptatie (vroeger werden ook zeer goede foto's geaccepteerd; nu nog steeds?). Laat staan bij een beest als hier op de foto; met een groene mantel. De kleur van de onderdelen, het grijs tussen het groen op de mantel, en de typische tristis-kop doen echter toch wel suggereren dat dit een tristis zou moeten zien, gezien de variatie van tristis in de broedgebieden en DNA onderzoek in Engeland en Nederland. Ik weet dat ik van hak naar tak ga, maar ik kan gewoon niet wachten om megasamples af te wachten; veel te leuk om verdachte tjiffen te inventariseren alvast. Roepjes afwachten... Nieuwe kenmerken objectief proberen te omschrijven is natuurlijk verschrikkelijk gezien waarnemingsomstandigheden. De moeilijke vogels op DNA checken is wat nu aan de gang is. Ik wil daarom af en toe een moeilijke vogel uitlichten en bediscussiëren. Met een verminderend aantal topiclezers tot gevolg ;). Deze vogel werd voorheen 'fluvescens' genoemd. Een soort hybride, of overgangsvorm. Nu eerder westelijke tristis, maar volgens mij vind je ze ook in het oosten van het verspreidingsgebied.




Onderstaande van Vincent van der Spek, is een op DNA aangetoonde tristis, die zonder DNA of geluid niet zou zijn geaccepteerd, alleen al vanwege het geel in de wenkbrauw boven de teugel. Onder de teugel geen geel, en misschien is de wang in andere belichtingen ook wel blanco. Zulke grijsaards lijken op DNA toch altijd tristis, maar wie weet kan abietinus er ook zo uit zien. Een pigmentloze gewone tjif zou denk ik geen geel hebben zoals deze. Maar wie weet is een van de ouders een 'gewone' tjif.



maartenwielstra

Citaat van: Weia op december 18, 2013, 14:44:04 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 17, 2013, 13:51:28 PM
Conclusie: tristissen roepen minder dan collybita's in NL.
Dat gaat veel te snel, veel te kleine steekproef. Mijn steekproef van 1 tristis: vaak roepend, twee begeleidende gewone tjiffen nooit roepend. Conclusie: omgekeerd.


Haha, tuurlijk heb je gelijk. Ik lees vaak bij waarnemingen van tristis-lookalikes dat er maar geen roepje wordt uitgeperst, dat speelde mee in mijn voorbarige oordeel. En ja die Biltjif; hybrides doen altijd raar ;) . En er zijn ook veel gewone tjifs die niet willen roepen.


Wat ook interessant is; zang tapen van beide ondersoorten (collybita en abietinus zingen voor het menselijk oor gelijk). Als een verdachte tjif reageert door te vluchten of juist dichtbij te komen en met vleugels te gaan trekken, is dat een leuk ondersteunend kenmerk. Ik heb beide ervaringen met tristisvogels. Mijn laatste vogel spoedde zich weg bij tristis-zang, en kwam wel op pallas'-zang af. 2 Eerdere vogels kwamen juist erg dichtbij en begonnen te bedelen. Gewone tjif, echter, is soms ook geinteresseerd, maar ging bij mijn pogingen niet 'vleugeltrekken'. Ik moet wel zeggen dat ik nooit gewone tjiffenzang afspeel...

Weia

Citaat van: maartenwielstra op december 18, 2013, 18:07:17 PM
En ja die Biltjif; hybrides doen altijd raar
Hybride, hohoho!
Eén keer bij het poetsen verloor hij/zij een veertje, maar ik heb het helaas niet kunnen vinden... Dus geen DNA-testmogelijkheid.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

lupokatja

 
Citaat van: maartenwielstra op december 07, 2013, 00:44:21 AM
'fluvescens(naam voor voormalig geaccepteerde tussenvorm)-belichting'
Citaat van: maartenwielstra op december 16, 2013, 12:53:44 PM
(en eventueel stuit en staart bij 'fluvescens'-type, westelijke tristis)
Citaat van: maartenwielstra op december 16, 2013, 19:51:02 PM
of 'fluvescens', een soort hybride.
Citaat van: maartenwielstra op december 18, 2013, 17:59:45 PM
Deze vogel werd voorheen 'fluvescens' genoemd. Een soort hybride, of overgangsvorm. Nu eerder westelijke tristis, maar volgens mij vind je ze ook in het oosten van het verspreidingsgebied.

Heb inhoudelijk niks bij te dragen, maar aangezien je het consequent verkeerd blijft doen:

fulvescens

Lützen

maartenwielstra

@lupokatja; misschien moeten we die naam sowieso afschaffen. fulvescens, onthouden...
@Weia; gelukkig maar van dat veertje, nu is het een tristis, anders zou het weer ingewikkelder kunnen worden. En nog betreft het roepen van tristis, dat we die weinig horen. De vele tristiskleedvogels die ongedetermineerd blijven roepen meestal niet. Dat is misschien waarom we ze niet vaak horen. Bladkoning roept wel veel, maar misschien missen we ook een hele hoop niet-roepende Blako's (want ik vergeleek het voorkomen van tristis met blako).

Steven Wytema

Citaat van: maartenwielstra op december 18, 2013, 17:59:45 PM

Bij een tjif zonder groen op kruin en mantel, en zonder geel op kop en onderdelen, is er volgens mij al DNA of geluid nodig voor CDNA-acceptatie (vroeger werden ook zeer goede foto's geaccepteerd; nu nog steeds?).

Tegenwoordig is er niks meer nodig voor CDNA-acceptatie.
http://www.dutchavifauna.nl/news/30 (kopje 4)

De enige reden waarom DNA nog interessant is, is mijns inziens dat we zelf meer leren over het voorkomen van dit taxon in NL.
(ook in combi met goede foto's dus). Waarom de soort nog vetrood op de voorpagina staat is mij een raadsel...
Steven Wytema


maartenwielstra

@Steven: Ja sorry, met CDNA bedoel ik nu even Frank Neijts ;)


Onderstaande tjif is volgens die website een tristis. Ik denk dat ze gelijk hebben, maar het is wel een ontzettend fout exemplaar, beige wang (althans laagstaande zon; lijkt warmgekleurd, hier zelfs paars) gecombineerd met geel gezicht, zowel boven als onder de teugel. Net ff te veel geel op de onderdelen, en veel groen op de mantel. Wel een vrij aardige wenkbrauwstreep, maar bovenal de tristiskleur op kruin en in deel van de mantel. Dit soort vogels verpesten alles. Maar hoe zou deze roepen...




Vincent Hart

Citaat van: Steven Wytema op december 18, 2013, 19:34:50 PM
De enige reden waarom DNA nog interessant is, is mijns inziens dat we zelf meer leren over het voorkomen van dit taxon in NL.
(ook in combi met goede foto's dus). Waarom de soort nog vetrood op de voorpagina staat is mij een raadsel...
Het beste antwoord daarop is denk ik dat met de huidige kennis 'acceptabele' waarnemingen van tristis nog steeds behoorlijk zeldzaam zijn ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

maartenwielstra




Op dezelfde Zweedse website, staat deze als abietinus. Ik zou zeggen, als een collybita, met duidelijkere wenkbrauw, en een tintje minder groen boven en minder geel onder. Verder 'gewoon' een tjif. Toch heeft deze vogel overeenkomsten met die uit mijn vorige post.

frankneijts

Maarten, die abietinus is nu typisch een foto waarbij de beoordeling van de kleur(en) nogal tricky is vanwege de 'plens' (zon)licht die op het beestje valt. Verder zou ik heel erg uitkijken met het beoordelen van wenkbrauwstrepen. Die hebben notoir de neiging te veranderen met de houding van de kop, de lichtval, de kwaliteit van de bevedering (slijtage, rui, vocht enz.) enz.
Hierbij 2 plaatjes van twee verschillende territoriumhoudende collybita op vrijwel dezelfde lokatie (Gastel bij Soerendonk) op dezelfde dag (21 april) gefotografeerd. Beide zijn nogal grauwe vogels zonder erg veel groen of geel maar met ogenschijnlijk nogal brede wbs.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

maartenwielstra

Goed punt Frank, een nuttige bijdrage weer! Adulte collybita's in de broedtijd lijken overigens vaak grijzer dan de vogels die je in het najaar ziet vind ik. En als ze dan ietwat vreemd roepen worden ze opeens als tristis gemeld ;). Verder is tristis contrastrijkerl wittere buik, blekere wenkbrauw, etc. Maargoed, daar doel je hier niet op. Inderdaad valt wenkbrauw soms minder op dan op een ander moment. Zie ook de links die ik aanhaalde van birdingfrontiers. Misschien kunnen we in dit topic beter met film gaan werken i.p.v. foto's. Als ik tristis nooit in het echt zou hebben gezien, en ik zou dit topic lezen, zou ik denken dat elk tjif-individu anders is dan de vorige.

frankneijts

Ik kan het toch niet laten om hier het bleekste van die 2 Tjifjes (collybita) die ik hierboven liet zien, eens te plaatsen naast een echte Sibtjif (het tot dusverre enige zekere Kempense geval, aanvaard door de CDNA o.a. op basis van geluidsopnames). Iets vertekenend is natuurlijk dat deze collybita een voorjaarsvogel is (redelijk gesleten) van eind april is en deze tristis een (vermoedelijk) 1e winter vogel in redelijk vers kleed uit januari. In mijn ogen is op deze combifoto het grootste verschil het vleugelstreepje van tristis maar verder zijn er toch redelijk wat overeenkomsten....
(In beide gevallen gefotografeerd onder tamelijk bewolkte lucht met weinig zon.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GertJ

DIt is misschien wel een mooie voor dit topic:
http://wageningen.waarneming.nl/waarneming/view/80689903
Onzekere sib gisteren door Aart Vink
Groet Gert Jager

maartenwielstra

Citaat van: frankneijts op december 18, 2013, 23:37:28 PM
Ik kan het toch niet laten om hier het bleekste van die 2 Tjifjes (collybita) die ik hierboven liet zien, eens te plaatsen naast een echte Sibtjif (het tot dusverre enige zekere Kempense geval, aanvaard door de CDNA o.a. op basis van geluidsopnames). Iets vertekenend is natuurlijk dat deze collybita een voorjaarsvogel is (redelijk gesleten) van eind april is en deze tristis een (vermoedelijk) 1e winter vogel in redelijk vers kleed uit januari. In mijn ogen is op deze combifoto het grootste verschil het vleugelstreepje van tristis maar verder zijn er toch redelijk wat overeenkomsten....
(In beide gevallen gefotografeerd onder tamelijk bewolkte lucht met weinig zon.)
In mijn ogen is het niet zozeer het vleugelstreepje dat het verschil maakt, maar als 'harde' kenmerken de gele streping op de flank, het geel op de zijborst, het groen in de mantel, en het gelige boven en onder de teugel. Tot zover alvast een korte reactie.

maartenwielstra

Citaat van: GertJ op december 19, 2013, 10:55:55 AM
DIt is misschien wel een mooie voor dit topic:
http://wageningen.waarneming.nl/waarneming/view/80689903
Onzekere sib gisteren door Aart Vink
De vogel van Aart vind ik moeilijk. Lijkt op een oostelijke tristis, superdonker ding zo lijkt het. Die 'klassieke beesten' vind ik gek genoeg nog het lastigst. Hopelijk komen er betere foto's. De vogel van vandaag lijkt haast wel een andere, met meer kleur op poten en snavel. Ook lijkt me deze vogel, ondanks het rare licht toch echt groen op de mantel, en op die grijzige foto (leuk voorbeeld van wat licht kan doen) lijkt de wenkbrauw voor de teugel, en ook bij de flank, wat gelig (als is dit soms moeilijk te beoordelen op vage plaatjes). Zou mij niets verbazen als beide (of is het dezelfde?) vogels tristis zijn, en zou ze dus als vraagtekentje laten staan. Sowieso is dat procedure wanneer de documentatie geen geluidsopname of DNA bevat.