Bovenste is voor mij een echte tristis (al is het een 'fulvescens-type' i.p.v. een 'klassiek type'), onderste niet. Ik ben op zoek naar de kleedverschillen tussen de meest gelijkende varianten van beide (onder)soorten. Bovenste zou het destijds bij CDNA niet halen zonder een opname van de klassieke roep/zang van tristis. Dat geldt ook voor goed-uitziende vogels. Deze werd vroeger altijd al direct afgeschreven als zijnde geen tristis door het vele groen op de mantel (tegenwoordig weten we dat dit geen probleem hoeft te zijn voor tristis). Daarnaast tikt de kleur van het voorste deel van de wenkbrauw volgens sommigen misschien tegen geel aan, iets wat kán, maar niet mooi past bij tristis. De 'abietinus-type' vogel hieronder, is grijzig bovenop voor een gewone tjif, en de wenkbrauw is zeer krachtig getekend gelijkend aan een tristis. Het geel in wenkbrauw is echter uitbundig, en ook het contrast van gematigde bleekheid wenkbrauw, met donkere begrenzing ervan en de weer blekere kruin, en ook de omtekening van het achterste deel is niet zo sterk als bij de sterkste tristis. De tristis van de foto boven, heeft (niet in elke belichting zichtbaar, maar wel al vaak op forse afstand) de in mijn ogen voor tristis typerende isabelkleurige oorstreek (soms ook nauwelijks in intensiteit afnemend tot op zijborst en in wenkbrauw), terwijl niet-tristis vogels naar mijn idee soms hooguit een wat paarsige tint hebben op (het achterste deel van?) de oorstreek. Met wat fantasie ook te zien bij de vogel hieronder (scherm beetje op en neer draaien). Tenslotte is bij de onderste vogel de gelige buikstreping fout voor tristis (vooral bij close-ups te zien), maar ook 'gewone' kan volgens mij kleurloos zijn onderop. Ik verneem graag van een 'gewone' tjif met een isabeltint-oorstreek, en overtuigend ontbreken van geeltint in het gezicht. Het aantonen van 'wel' is overigens beter dan het aantonen van 'niet', gezien moeilijke belichtingsomstandigheden en zaken als afstand tot de vogel. Zo is bij tristis de isabelkleur vaak ook moeilijk te zien; zelfs op goede foto's. Graag meedenken, en graag moeilijke voorbeelden opdragen om mijn stellingen onderuit te halen! edit: isabel neigt bij tristis soms naar roze, zoals bij deze vogel (boven). Ben geen held in kleuren omschrijven, maar deed eens een originele poging...