Hoofdmenu

marter

Gestart door dvv, december 03, 2013, 19:27:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

dvv

Wat is dit?

Rob Koelman

Niet al te duidelijke foto, maar dit lijkt mij een steenmarter. De oren bijvoorbeeld zijn te klein voor boommarter.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Mee eens. Trucje dat ik heb geleerd voor onderscheiding tussen die twee: als er tussen de oren nog een oor past -> steenmarter.
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Hallo Dick, Karin, Rob en Douwe,


Lastige foto, maar mijninziens staat er weldegelijk een boommarter op de foto. Ondanks de afstand tussen de oren, zijn de oren wel groot -> maatje boommarter. Verder een donkere kop met rui-patroon, gelige keelvlek (voor zover kleur onderscheidend en zichtbaar is). Weliswaar een zweem van een licht ondervacht, maar dat ligt mijninziens aan de kwaliteit van de foto. Spitse, vos-achtige kop. Ik maak hier een boommarter van.


Met groeten,
Maurice
admin


P.S. Bijdragen met naam ondertekenen wordt gewaardeerd.
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rene Janssen

Als aanvulling op Maurice: de neusspiegel is geheel donker. Verder lopen de oren flink naar de zijkanten door, dus als je het geheel van het oor pakt, klopt het ezelsbruggetje van of er een oor tussen past wel. Dit is bij deze foto mijn inziens door Douwe niet helemaal goed toegepast.

Een laatste ondersteunend kenmerk is dat steenmarters nauwelijks overdag actief zijn; boommarters daarentegen beginnen al voor de schemering actief te worden.

@ DVV: zou je met je naam willen ondertekenen en de waarneming ook willen invoeren? Dan is er weer een waarneming toegevoegd aan de database!


René
René Janssen

Tim Hofmeester

Beste allemaal,
Ik ben het met Maurice en René eens. Ook ik zou hier (vanwege de genoemde kenmerken) een boommarter van maken. Het lijkt alsof het dier de oren enigszins naar voren richt, waardoor het schatten van de grote van de oren en de afstand er tussen lastiger wordt.
Groetjes,
Tim Hofmeester
Tim Hofmeester

Rob Koelman

Leerzame foto!

Qua eerste indruk klopte steenmarter inderdaad niet (met name de kleuren van de kop van dit dier), maar ik ben afgegaan op de schijnbare grootte van de oren. Ook dat kenmerk is blijkbaar niet altijd even goed te zien op foto's.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

martenboonstra

@Rene. Ik vraag me weleens af of je boommarters beter voor schemering kunt opsporen (de boommarter verschuift met het tijdstip mee?) dan in de vroege ochtend in de winter.  Klopt dit of juist niet?
Met otters denk ik dat dit tegengesteld is. Deze beginnen later aan hun tocht en houden eerder op.

Tim Hofmeester

Beste Marten,
Boommarters hebben rond de schemering hun activiteiten piek. Dit in tegenstelling tot steenmarters, die hun activiteitenpiek midden in de nacht hebben. Dit is één van de redenen waarom veel mensen geen steenmarters zien, ondanks dat ze bij hun in de wijk wel voorkomen. Want wie loopt er rond 2 uur 's nachts op straat? Alleen studenten en vleermuisonderzoekers denk ik. Boommarters zijn zeker in de tijd dat ze jongen hebben ook regelmatig dagactief, waarbij midden op de dag boommarters worden waargenomen. Steenmarters doen dit niet, ze zullen hun activiteitenpatroon wel uitbreiden omdat ze veel voedsel moeten aanslepen voor hun jongen, maar de activiteit blijft beperkt tussen zonsondergang en zonsopkomst. Hoe dat bij otters zit weet ik niet, want daar heb ik nooit onderzoek aan gedaan.
Wat dat betreft zou rond de schemering (zowel 's ochtends als 's avonds) rondlopen op zoek naar boommarters succesvol kunnen zijn. Voor steenmarters moet je echt midden in de nacht op pad.
Met vriendelijke groet,
Tim Hofmeester
Tim Hofmeester

martenboonstra

@Tim. Bedankt voor je toelichting. Mooi dat je deze waardevolle bijdrage even deelt.  :duim:

Rene Janssen

Als aanvulling op Tim: steenmarters zijn in de zomer ook net na zonsondergang al te zien; tenminste, dit was in Vaals wel het geval.
René Janssen