IVOORMEEUWENTELLING aankomend weekend!

Gestart door Herman Bouman, december 04, 2013, 19:45:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Herman Bouman

Het is iedereen niet ontgaan dat er tenminste twee ivoormeeuwen in Engeland zitten en nog een paar ten noorden (Zweden en IJsland) van ons landje. Dus na de noordwesterstorm die voor aanstaande donderdag en vrijdag is voorspeld gaan we natuurlijk zoeken naar dat soort mooie vogels. De bedoeling is om het hele weekend (7 en 8 dec) te gaan zoeken. Nu las ik dat er aanstaande zaterdag een aantal de kust van Ameland voor hun rekening willen nemen. Wie o wie helpt om de rest van de Hollandse kust lijn af te speuren naar bijvoorbeeld zo'n schattig meeuwtje  ;D ;D met wat zwarte vlekjes of een vermoeide papegaaiduiker ergens in een haven. Legio mogelijkheden aan locaties en soorten na zo'n storm. In enkele whatsapp groepjes gehoord dat er wel animo voor is (oa MaVla, Stellendam, Den Oever, IJmuiden, enz). Een beetje verspreid zoeken verhoogd de kans om een klapper te vinden. Dus laat het weten of je mee doet!!! Voor nu succes

falco

Mooi initiatief!
Ik kan langs een paar plekken rijden op de route Middelburg - Rdam, dus Neeltje, Brouwers en Stellendam.
Ik heb geen tijd voor de Kwade Hoek, wat me een prachtplek lijkt voor een Ivoortje.
Misschien handig om hier ook te melden als je toevallig ergens langs de kust een dode zeehond oid weet te liggen.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Rikstar

En ik zal de kadavers van de Oostvaardersplassen in de gaten houden!  :duim: ;D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

KorHaan

Dooie walvissen moeten gewoon blijven liggen. Ik pleit ervoor om zo'n walviskadaver tot tijdelijk Ivoormeeuwenreservaat te verheffen. Hekje ervoor, bordje erbij, en wachten maar.


(Waarom wordt alles wat ons niet bevalt, toch altijd meteen opgeruimd?)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

jvdlaan

Geweldig initiatief Herman! Ik ga kijken of ik een stukje Egmond aan Zee/Castricum aan Zee kan doen

Marcel van kammen

Ik neem Holwerd pier vrijdag voor mijn rekening :-D


Jaap Denee

 ;D  Ik zal een kratje bier meenemen als het lukt.




(...da's wel genoeg toch?)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

GijsB

Citaat van: Jaap Denee op december 04, 2013, 20:49:12 PM
;D  Ik zal een kratje bier meenemen als het lukt.




(...da's wel genoeg toch?)


Westvleteren wordt ook per krat verkocht  ;D
Gijs

andrestr

Citaat van: GijsB op december 04, 2013, 21:05:50 PM
Citaat van: Jaap Denee op december 04, 2013, 20:49:12 PM
;D  Ik zal een kratje bier meenemen als het lukt.




(...da's wel genoeg toch?)
Dat bier is bijna net zo zeldzaam als die meeuw volgens mij.

Westvleteren wordt ook per krat verkocht  ;D
Met vriendelijke groet André.

Folkert Jan

Goed initiatief zulke zoektochten! Mag vaker  :duim:
Zaterdag kan ik helaas niet, maar zondag kan ik zeker een poging wagen. Waar moet ik nog even zien.
Misschien in je eerste post een opsomming maken wie waar gaat zoeken?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

peter van santbrink

Vraag van iemand die nog 0 ervaring heeft met dit soort situaties: beste tijd om te speuren is dus na de storm, zeg maar vanaf vrijdagmiddag ? heeft dus niet veel zin om morgen al te gaan posten ?

Yeronimo

Citaat van: peter van santbrink op december 04, 2013, 23:05:18 PM
Vraag van iemand die nog 0 ervaring heeft met dit soort situaties: beste tijd om te speuren is dus na de storm, zeg maar vanaf vrijdagmiddag ? heeft dus niet veel zin om morgen al te gaan posten ?

Door hoge golven en snoeiharde wind is het erg moeilijk om te zoeken naar vogels. Ook verwacht ik vrijdag nog erg hoge golven waardoor op zee zoeken naar stormvogeltjes bijvoorbeeld bijna kansloos zal zijn. Zelf schat ik zo in dat vanaf zaterdag inderdaad erg leuk kan gaan worden. Maar goed dat denk ik wel vaker, en vaak genoeg blijkt dat ik zeevogels/zeetrek nog amper begrijp.
Eén ding is zeker, als je thuis blijft zie je niets van die zeevogels die mogelijk langs kunnen vliegen  ;)

Top initiatief Herman!  :duim: :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Max Berlijn

Doordat we inmiddels met veel zijn (zie Sperweruiltwitch) hebben dit soort acties, mits breed gedragen, zin. Hier in Maastricht helaas weinig toe te voegen maar vergeet over de dagen na de storm indien je kan plekken meerdere malen te checken.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Herman Bouman

Het topic is inmiddels door een grote groep gelezen. Goed nieuws. Als deze zelfde groep ook gaat zoeken is het helemaal goed natuurlijk. Een deel van de Zeeuwse, Zuid Hollandse, Noord Hollandse kust wordt gecheckt. We missen nog wel wat tellers rondom de Westerschelde, Westenschouwen, Slufter, Den Haag eo, Noordwijk, Zandvoort, Bergen aan Zee, Petten, Vlieland. Wie gaat in een van deze gebieden zoeken?

sanscha

Als er wel 1 wordt geteld wordt de telling gelijk een twitch.
Ik zal dit weekend strand Bergen aan Zee- Petten in de gaten houden naast over zee kijken bij Camperduin.
Groeten Sander Schagen

lucasn

Zijn er mensen die morgenochtend naar Katwijk/ Noordwijk of de zuidpier van IJmuiden gaan?
Heb weinig ervaring met zeevogels en het lijkt me wel gaaf om een keer met een ervaren iemand mee te kijken.


Groet  Lucas
Groet,
Lucas Nieuweboer

Yeronimo

De zuidpier lijkt mij gesloten met deze wind/golven  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankmeer

Citaat van: Yeronimo op december 05, 2013, 12:32:20 PM
De zuidpier lijkt mij gesloten met deze wind/golven  ;)

Al sinds gisteravond :) zie http://www.ijrb.nl/

Citaat van: lucasn op december 05, 2013, 12:31:21 PM
Zijn er mensen die morgenochtend naar Katwijk/ Noordwijk of de zuidpier van IJmuiden gaan?
Heb weinig ervaring met zeevogels en het lijkt me wel gaaf om een keer met een ervaren iemand mee te kijken.
Groet  Lucas

Ik ga mogelijk wel een dagje naar Katwijk morgen.
Frank van der Meer

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Herman Bouman

Is gedekt, de MaVla. Sommige delen van de NH kust ook. Den Helder eo nog niet. Voor de liefhebber. Ik ga boven Wijk aan Zee zoeken..

Jacob Molenaar

Citaat van: Herman Bouman op december 06, 2013, 15:49:51 PM
Is gedekt, de MaVla. Sommige delen van de NH kust ook. Den Helder eo nog niet. Voor de liefhebber. Ik ga boven Wijk aan Zee zoeken..
Ik bedoel of daar nog wat te zien is met deze trek.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Mars Muusse

Vandaag redelijk migratie van zilvermeeuwen langs de kust bij Noordwijk. Er was nauwelijks strand over om een bultrug te parkeren, zo hoog was het water / zo veel zand was er weg. Veel donkere vogels uit N Scandinavië, waaronder deze die wat weinig zwart had in de handpennen.
Zie ook: [size=78%]http://www.talk.gull-research.org/viewtopic.php?f=3&t=978[/size]



BWoets

Met een Grote Burrie langs Den Oever komen we in ieder geval al in de buurt van de Ivoormeeuw.... morgen nog maar eens proberen  :duim:
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

3 man sterk melden zich voor Kwade Hoek morgen. Waar kunnen we de telling doorgeven?
Thijs Fijen

Herman Bouman

Thijs en andere tellers,
Dat is een goede vraag. Je kan me natuurlijk gewoon bellen om de telling door te geven. Graag ook de tussenstand....  :angel: Mijn nummer geef ik via een PM.

Deze website biedt natuurlijk een goede plek om je waarneming door te geven. Het liefst zo snel mogelijk omdat ik verwacht dat er nog wel wat liefhebbers zullen zijn die van een dergelijke vogel willen genieten. De vogelinspreeklijn is een tweede zeer goede optie 010-4281212. Even je naam noemen met telefoonnummer. De locatie waar je de vogel zag en klaar is het.

Succes morgen!!

Vincent Hart

Er schijnt ook een semafoonsysteem te zijn waar sommige mensen gebruik van maken. Krijgen alle deelnemers een 'piep' ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Yeronimo

Met 12 man geteld, was erg rustig. Wij hebben boot half 1 genomen, anderen tellen door tot 4 uur.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jacob Molenaar

en wat is erg rustig? Slechts 20 kleine alken en 10 papduikers? Ik heb op maasvlakte vanochtend ook niet bijzonder veel gezien: http://waarneming.nl/user/view/84167?q=&akt=0&g=0&from=2012-12-07&to=2013-12-07&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&q=&zoektext=0&from=2013-12-07&g=0&akt=0&to=2013-12-07&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0&only_hidden=0 . (behalve die miza dan, die was bij m'n huis.) Weet iemand trouwens waar ik deze telling door kan geven?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)