Waarom is op Wrn.nl de Fazant een exoot, en de Japanse Oester niet...

Gestart door Frank van de Putte, december 04, 2013, 18:14:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Of om het algemener te stellen; wie bepaalt eigenlijk de status van de soorten, en hoelang blijft een exoot een exoot? Nog een voorbeeld;

De Bladpootwants (toch echt een nieuwkomer)  staat inmiddels te boek als "inheems" maar bv. de Rhododendroncicade is (nog steeds) een exoot.

Terwijl die soort hier toch al langer voorkomt dan die Bladpootwants. Kortom.... ikke nie snappe  ;D

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Ik denk dat het meeste wordt overgenomen van nederlandsesoorten.nl, maar er zouden best sommige tussen kunnen zitten die maar gewoon als inheems worden aangemaakt, of soorten die voormalige exoten zijn maar niet zijn geupdate. De regeltjes van het vogelspelletje ontgaan mij ook af en toe, maargoed. Uiteindelijk bepalen de soortgroep-experts/taxonomen de status.

Wat NL soortenregister zegt:
- Fazant: Exoot. Minimaal 100 jaar zelfstandige handhaving. (2a)
- Japanse Oester: Exoot. Tussen 10 en 100 jaar zelfstandige handhaving. (2b)
- Bladpootwants: Exoot. Minder dan 10 jaar zelfstandige handhaving. (2c)
- Rhododendroncicade: Exoot. Tussen 10 en 100 jaar zelfstandige handhaving. (2b)

Douwe van der Ploeg

Arp

De definities voldoen eigenlijk niet. Vergelijk voor de Bladpootwants en Rhododendroncicade bijvoorbeeld deze:


1a Oorspronkelijk
Op eigen kracht ons land bereikt en heeft zich minimaal 10 jaar achtereen voortgeplant. Deze categorie wordt ook wel Autochtoon genoemd.

1b Incidenteel/Periodiek
Op eigen kracht ons land bereikt, heeft zich minder dan 10 jaar achtereen voortgeplant. Ook voor toevallige gasten en soorten die periodiek (wintergasten) in ons land voorkomen/kwamen.

2b Exoot: inburgerend
Door de mens geïntroduceerd en heeft zich tussen 10 en 100 jaar zelfstandig kunnen handhaven (voortplantend).

2c Exoot: incidentele voortplanting
Door de mens geïntroduceerd en heeft zich minder dan 10 jaar zelfstandig kunnen handhaven (voortplantend).


Wat is "op eigen kracht ons land bereikt" ? Het is niet erg waarschijnlijk dat de Bladpoot Europa op eigen kracht bereikt heeft, maar Nederland is daarna, vanuit elders in Europa, wel op eigen kracht bereikt. Ik vind dat het een exoot is, maar qua definitie is het zo wel discutabel.

Ben het verder wel eens met de statussen die Nlsrt eraan gegeven heeft, dus zal deze dadelijk even aanpassen.

Of de Oester NL op eigen kracht bereikt heeft is ook discutabel - meegelift aan een boot, maar heeft dat wel "zelf gedaan". De Fazant is uitgezet.

Oeps, nee - die Oester is ook uitgezet - dat zal een ander schelpdierdinges geweest zijn die is meegelift ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

Bedankt voor de uitleg, dat is duidelijk, een exoot blijft dus voor altijd een exoot, al zit die hier al eeuwen. Het Konijn staat op Neder.Soorten inderdaad als exoot te boek (ooit geïntroduceerd door de Romeinen)

Ik dacht dat die "status" na een x aantal jaar veranderde, want bijvoorbeeld die Bladpootwants stond hier volgens mij enkele jaren geleden nog (terecht) als exoot te boek, en later niet meer, vandaar mijn verwarring. Maar die status verandert dus hooguit in "exoot - inburgerend" zoals bijvoorbeeld bij de Bisamrat (http://waarneming.nl/soort/view/1390)
Groetjes,

Frank van de Putte