prachtig haantje, maar welke?

Gestart door vanmiddelkoop, november 25, 2013, 14:39:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/80394488
Bladhaantje onbekend - Chrysomelidae indet. gezien op 2013-07-24 France - Huez
Foto's:




bij voorbaat dank Betty van Middelkoop


Rob S

Groeten

Rob Schaareman

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rob S

Ik laat me graag overtuigen dus waarom?
Groeten

Rob Schaareman

vanmiddelkoop

Ik zat een beetje met die vlekken achterop, meestal zijn dat stippen, maar ik geloof je gelijk  :blink:
Pas de waarneming aan.
Bedankt!!!
Vr. groeten Betty

Arp

Habitus verkeerd voor Har.axy. - te laag/plat, spitse kont etc. Tekening dekschilden zou erg afwijkend zijn voor Har.axy. (ik kan er geen van de bekende kleurvormen bij verzinnen). Koptekening klopt niet, vorm en tekening halsschild klopt niet/moeizaam. Zwarte poten (bij Har.axy. alleen bij heel erg melanistische beesten wat donker8ig).

Dat alles klopt wel voor Ada.bip. Vergelijk de kleurvormen uit de onderste rij in het overzichtje op de Ada.bip. pagina van stippen.nl
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rob S

Groeten

Rob Schaareman

vanmiddelkoop

Krijg net door van observado dat het een Ceratomegilla ( Adaliopsis) alpina alpina is.
Oude naam ;Hippodamia alpina.
Toch nog een speciaal beestje dus.
Groeten Betty

Arp

Oeps, ik wist wel waarom ik het in eerste instantie niet helemaal strak wilde formuleren (vorm zat me niet helemaal lekker, mja ... foto) :angel: Ik kan allerlei vage dingen te verdediging aanvoeren (met bevroren vingers in een slaapzakje kleumend achter de PC en denken dat jullie waarnemingen allemaal uit de buurt van de Pyreneeën kwamen), maar Jo zit gewoon duidelijk beter op te letten  :police:

Ik realiseer me trouwens nu pas hoe dicht die qua kleurpatroon tegen Ada.bip. aan kan zitten - tot nu toe was het niet in me opgekomen om het beest daarmee te vergelijken (vooral vanwegen gebruikelijke vindplaatsen dus - als je wel oplet dus  :rolleyes: ).

Bedankt dus voor dat leermomentje :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Nouweeee, ik wist het helemaal niet,dus.....
Maar dit is wel heel leuk natuurlijk, zo'n bijzonder beestje!
Groeten Betty