Hoofdmenu

Larve loopkever

Gestart door vanmiddelkoop, december 01, 2013, 21:37:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80472981
Loopkever onbekend - Carabidae indet. gezien op 2013-11-30 Doorn - Kaapse Bossen
Foto's:










Wie weet een goede site met larven van kevers. Wij gebruiken al www.koleopterologie.de

bij voorbaat dank Ruud van Middelkoop


Arp

#1
Hoi Ruud,

Dit zal een kniptor zijn - tot op zekere hoogte zijn deze modellen zelfs op naam te brengen dacht ik.

Qua sites is de spoeling dun. Mede de reden dat Marleen hier voorgesteld had om zelf eens wat samen te gaan brengen. Ik was zelf ooit al eens zoiets begonnen op insektenfotos.de (achter de schermen) en had destijds niet veel energie over om het allemaal dubbel te gaan doen, maar het spulletje op insfot zal voorlopig niet af/online komen, dus misschien toch hier maar eens wat neerkwakken (in het topic van Marleen).

Even een quicky voor een paar links:
Verder hebben behalve koleopterologie bijvoorbeeld ook insecte.org en Ingrid Altmann redelijk wat larven/poppen ertussen zitten, maar dus niet als zodanig opgesplitst.

Er is meer, en er is vooral ook het nodige aan vakliteratuur (deels online) te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld bijna alles wat er over de larven van Silphinae gepubliceerd is als PDFs online vinden (op forum naar topics zoeken hierover)...

Misschien heb je daar voorlopig wat aan.

P.S. Meer links worden voorlopig hier bij elkaar geveegd
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

#2
Hoi Arp,
Toppie  :duim:
Gevonden in de site; pagina met keverkweekprojecten. En ik hebt al wat afgezocht.
Het is inderdaad een kniptor soort; Stenagostus rhombeus.

Kunnen de links een vaste plaats krijgen in rubriek determinatiesite rubriek keverlarve.
Bij voorbaat dank.

Groeten,
Ruud

Arp

Hoi Ruud,

Ik ga hopelijk (zoetjesaan) het topic van Marleen wat verder uitbouwen met links en plaatjes/fotoindex, dus ik zal een link vanuit het keverdeterminatiesitestopic naar dat topic zetten :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)