Op zoek naar geschikte camera + lens

Gestart door Stefan v. Schaik, december 01, 2013, 18:33:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hallo,

Ik ben al enige tijd actief met het fotograferen van libellen (lente en zomer) en vogels (hele jaar).
Nu heb ik zelf een echt beginners camera'tje die op zich met enig geluk soms erg leuke foto's maakt, maar na een paar jaar fotograferen wordt je toch wat kritischer en is de wens naar 'scherpere' foto's natuurlijk ook groter. Een groot nadeel van mijn camera is dat hij erg veel ruis geeft wanneer het bewolkt is. Zeker wanneer ik handmatig wil instellen. Ik ben dus ook heel vaak genoodzaakt om de 'standaard' instellingen te gebruiken wat ik zelf natuurlijk erg jammer vindt. De camera is naar mijn idee dus niet meer voldoende. (De camera die ik nu heb is een Nikon D3100 met standaard 18-55 lens en een 55-300 lens.)

Nu mijn vraag. Welke camera en welk bijpassend objectief kan ik gebruiken voor het fotograferen van vogels en/of libellen?
Ik heb al veel op forums gelezen en op internet rondgekeken, maar omdat ik nog niet veel weet wat er allemaal op de markt is en mijn budget natuurlijk ook niet zo geweldig groot is, weet ik niet wat ik zou kunnen gebruiken. (Budget max 2500 euro)
Stefan van Schaik

Alex Kwak

Voor 2500 euro moet je toch een heel aardig setje kunnen maken.
Ik zou iets kiezen als:
- Canon 60D body (729,- euro)
- Sigma 150-500 (829,- met nog 60 euro cashback)
- Sigma 150mm Macro (959,- euro)

Tezamen net onder de 2500 euro. De eerste twee items heb ik zelf, erg tevreden mee.
Prijzen zijn van cameratools.nl, een winkel waar ik erg goede ervaringen mee heb.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stefan v. Schaik

Klinkt goed. Nu ben ik nog niet bekend met macrofotografie, (zal wel een cursusje moeten volgen) maar is die 150 mm dan ook goed om juffers gedetailleerd te fotograferen?

De sigma 150-500 heb ik inderdaad ook zien staan. Lees er wel heel wisselende ervaringen over. Sommige zijn uiterst tevreden, andere weer niet, maar iets wat ik wel even verder wil uitzoeken.
Stefan van Schaik

Alex Kwak

Het overgrote deel van deze foto's is met de genoemde combi met de Sigma telelens gemaakt. Wel onder goede lichtomstandigheden (Gambia).

Macro ervaring heb ik zelf helaas niet. Maar met een 150mm zou je op afstand moeten kunnen blijven met een goede scherptediepte. Maar nogmaals, zelf heb ik geen eravring.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stefan v. Schaik

Daar zitten leuke foto's bij. Wel een flinke diversiteit aan vogels daar zeg!

Mocht er iemand wel met de sigma 150 macro werken of ervaring hebben hoor ik het graag.
En eventuele andere tips voor goede objectieven zijn ook altijd welkom.
Stefan van Schaik

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Platbuik

Het verbaast me, Stefan, dat je met een Nikon last hebt van ruis. Het is niet lullig bedoeld, maar "doe je het wel goed"? Heb je een linkje naar foto's die je tegenvallen, en dan graag met de Exif er in/naast? Dan kunnen we eens kijken of je met een nieuwe lens al geholpen bent. Dat zou toch mooi zijn ;)
PS: ik ben een CANONMAN.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Robert Heemskerk

Of is die ruis misschien korrel?

Dat je fotografeerd met een hoog Asa-getal?

In dat geval is misschien een goede (macro)flitser aan te raden, daar kun je dan met een laag Asa-getal mee fotograferen.
Klein nadeel van flitsen is (vind ik) dat je natuurlijke schaduw zegmaar wegflitst. (maar dat kun je ook combineren)

groeten Robert

Stefan v. Schaik

Citaat van: Platbuik op december 04, 2013, 16:48:22 PM
Het verbaast me, Stefan, dat je met een Nikon last hebt van ruis. Het is niet lullig bedoeld, maar "doe je het wel goed"? Heb je een linkje naar foto's die je tegenvallen, en dan graag met de Exif er in/naast? Dan kunnen we eens kijken of je met een nieuwe lens al geholpen bent. Dat zou toch mooi zijn ;)
PS: ik ben een CANONMAN.

Ik voel me ook absoluut niet beledigd. Ik ben op het gebied van fotograferen ook nog absoluut 'groeiende' omdat ik pas 2 jaar echt fanatiek bezig ben. En ruis of korrel....wat is het verschil?
Hieronder een paar foto'tjes de meeste foto's zet ik niet eens op internet.
En om nog maar eens mijn onwetendheid te benadrukken....wat is een Exif bestand?





Dit zijn 2 foto's die erg korrelig worden wanneer ik ze inzoom. Verder heb ik ook een aantal foto's die gewoon niet scherp zijn, terwijl ik maar een paar m. van de vogel af stond/zat zoals deze valk hieronder.



En ik heb uiteraard ook mooie foto's ertussen zitten, maar die zijn bijna allemaal gemaakt met de standaard instellingen, omdat de foto's erg slecht worden wanneer ik ze zelf instel.
En de kans is natuurlijk ook groot dat ik zelf dingen fout doe, maar toch.....
En verder wil ik gewoon wat meer kunnen. Een 300 tele is echt te weinig voor vogels....
Stefan van Schaik

Platbuik

http://nl.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format
Maar het fotobewerkingsprogramma dat je gebruikt hebt heeft de informatie weggehaald, dus we kunnen de foto's nu alleen op het oog beoordelen.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Alex Kwak

Post hier eens de originele foto, dus helemaal onbewerkt. En fotografeer je (ook) in raw? Ik zie namelijk dat de jpeg-compressie erg matig is, dat zal mede oorzaak zijn van de beperkte kwaliteit.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Stefan v. Schaik

Zijn de originele foto's niet te groot dan? Want via waarneming pakt hij ze dan niet.... En ik fotografeer niet meer in RAW. Die bestanden trekt de pc niet meer, vandaar.
Stefan van Schaik

Alex Kwak

Zet zo'n originele foto even op dropbox oid, en post een linkje daar naar toe.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!