gal op salix

Gestart door spanjool, mei 17, 2007, 00:01:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

op 4 sites gezocht maar noppes.
Ik zeg het altijd al, ze deugen niet in Oldebroek.

links = onderzijde, midden = opengesneden en rechts is  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Floppy

Hoi Henk,

Weet je zeker dat deze gal op een wilg zat ?
Welke afmetingen had de gal (bovenzijde van het blad)?
Heb je misschien ook een foto van het gehele blad, zodat positie en afmeting van de gal beter in te schatten zijn?
Is de onderzijde van dezelfde gal als van de gal waarvan de bovenzijde te zien is?
Zaten er meer gallen op het blad en zo ja, links en rechts van de hoofdnerf?
Uitgaande van een wilg als host, denk ik vooralsnog in de richting van Pontania proxima, maar de vorm en de beharing van de onderzijde kloppen daarmee helemaal niet.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

spanjool

Hoi Floris, durf er niks om ie verwedden want zo goed ben ik niet in b en s maar vlgs mij wel. Was trouwens van dat opslag aan de waterkant.
Op een stuk of 10 blaadjes zat op ieder zo,n gal of soms zoals op dit blad 2 naastelkaar. Dit is 1 en dezelfde gal onder en bovenzijde en een andere doormidden gesneden om te kijken wat er inzat.
Ik kwam ook bij Pontania proxima uit maar vond het er te weinig op lijken vandaar op het forum.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

JW_2all

Wel eens gedacht aan de Pontania pedunculi (Hartig)?

Die gal komt voor op Geoorde wilg (Salix aurita), Grauwe wilg (Salix cinerea), Boswilg (Salix caprea), en kruising van die soorten.
De gal  bevat een geelgroene larve met een bruine kop (volgens Redfern and Shirley, 2002) of groene kop (volgens DvL, 1983).

Die gal is nogal variabel, en op Grauwe wilg (stevig behaard blad) bevat deze gal ook zeer veel beharing. De gallen zitten aan de onderkant van het blad aangehecht op de hoofd- of zijnerf, waarbij de bovenkant van het blad vaak wat opgeblazen is en roodachtig aangelopen. (maar dat geldt ook enkele andere pontania's).  

Jammer dat de wilgsoort niet duidelijk is.
Groet,
Jan

spanjool

JW bedankt voor je reactie, die wilg zal ik eerst maar even uitzoeken.
Zodra dat duidelijk is zal ik het melden.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Hoi JW,

ik heb me machtig vergis, het was opslag van populier, ik denk de zgn ratelpopulier iig met witachtige stam.
Dan word het met die gal denk ik ook weer een heel ander verhaal.
en nu nog even de tijd om uit te zoeken. :)  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer