bossteekmier?

Gestart door Gerrian, november 30, 2013, 22:20:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Eerste poging om met behulp van de tabel een mier te determineren. Onderaan pagina 138, nr 11 loop ik vast, doordat ik op de foto's niet echt kan zien of A1 vanaf de basis geleidelijk gekromd is of een scherpe hoek maakt. Kies ik voor geleidelijk, dan kom ik uit bij de bossteekmier vanwege de lange borststukstekels.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80454386
onzeker Bossteekmier - Myrmica ruginodis gezien op 2013-11-28 Vlieland - Bomenland
Foto's:





Kan iemand me vertellen of er aan de hand van deze foto's met enige zekerheid een naam aan te hangen is? Alvast bedankt.

p.boer

Het is geen bossteekmier, dat kan je aan het gebogen 1 antennelid zien. Het gaat of om Myrmica sabuleti of om M. scabrinodis. Waarschijnlijk de 1e.
mvg Peter Boer

Gerrian

Dus toch de verkeerde afslag genomen onderaan pagina 138, bedankt voor je reactie. Als ik probeer verder te determineren, kom ik steeds bij kenmerken die ik op mijn foto's niet kan zien. De boodschap is dus duidelijk: volgende keer de basis van A1 beter op de foto zien te krijgen.
Ik heb de waarneming aangepast naar M. sabuleti, maar hem wel op onzeker laten staan. Gezien de locatie, een hoog en droog punt op de grens van bos en duin, lijkt M. scabrinodis me onwaarschijnlijk, maar ik weet niet of mieren zich altijd aan hun voorkeursbiotoop houden.