vleermuis uit Soedan

Gestart door worldtraveler55, november 29, 2013, 19:28:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

worldtraveler55




Hallo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/80440759
Vleermuis spec. - Chiroptera spec. gezien op 2013-11-12 Sudan -Northern
Foto's:






bij voorbaat dank Jan Dekker

Douwe van der Ploeg

Interessante beestjes. Ik heb geen literatuur van die omgeving, maar gezien de losse staart is het sowieso of familie Molossidae of Emballonuridae. Hierbij heeft Emballonuridae mijn voorkeur, omdat ik het idee heb dat Molossidae eigenlijk allemaal een lompere kop hebben, niet zo fijn/spits als jouw beestjes.

Plaatjes kijkend vind ik de Taphozous-soorten best lijkend, waarvan 4 soorten voorkomen in Sudan:
- T. hamiltoni (Hamilton's Tomb Bat)
- T. mauritianus (Mauritian Tomb Bat)
- T. nudiventris (Naked-rumped Tomb Bat)
- T. perforatus (Egyptian Tomb Bat)
Van die vier lijkt de kleur niet te kloppen voor Mauritian en Egyptian, maar dat is lastig te zien. Als ik MOEST gokken zou ik Naked-rumped zeggen, maar dat is puur op plaatjes kijken waarvan ik niet zeker ben van de determinatie.

Dit is dus allemaal speculatie, maar hopelijk heb je er wat aan. Misschien komt er nog iemand langs die meer weet van de soorten uit die regio.
Douwe van der Ploeg

worldtraveler55

Hallo Douwe,

dank voor de reactie,
ze zaten inderdaad in een oude graftombe,


ga nog wat verder zoeken

Jan

Theo Linders

Micropomatidae hebben ook een vrije staart btw, maar dit lijkt mij ook een van de tomb bats, maar welke soort geen idee, meer kan ik vanaf deze heuvelrug in Madagascar ook niet doen :P, ik ben al blij dat ik internet heb ;)
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Douwe van der Ploeg

Wat bedoel je met Micropomatidae, Theo?
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Jan,

Als je wilt kan ik je foto's ook wel op een vleermuisexperts-facebookgroep gooien, om te kijken of zij er misschien een soort aan kunnen hangen?
Douwe van der Ploeg

Theo Linders

@Douwe, fout van mij, ik bedoelde rhinopomatidae, de mouse-tailed bats, maar in mijn hoofd heetten die dus blijkbaar micropomatidae...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Douwe van der Ploeg

Ah, die beesten! Dan heb je zeker gelijk, hoewel dat deze niet zijn, ivm de staartlengte ;)
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/