Sperweruil in Zwolle

Gestart door yvdmaat, november 29, 2013, 16:55:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op december 07, 2013, 17:16:11 PM
...
Als elke vogel die op, bij of achter een hek zit een ontsnapte vogel is, dan zit Nederland vol met ontsnapte vogels.
...

En dan zitten alle Nederlanders opgesloten.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Citaat van: JohanvantBosch op december 07, 2013, 17:16:11 PM
Als elke vogel die op, bij of achter een hek zit een ontsnapte vogel is, dan zit Nederland vol met ontsnapte vogels.

Alle struisvogels (en pinguins op afstand van de kust) toch zeker wel.
Douwe van der Ploeg

Vincent Hart

En pinguins dichter bij (of zelfs aan) de kust?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Douwe van der Ploeg

Die zijn komen zwemmen en zijn via de sloot achter het hek gekomen, tenzij gewingclipt. Tenminste, ik zie ze niet staan op de lijst met soorten waarvoor omgekeerde bewijslast geldt ;)
Douwe van der Ploeg

tonrotterdam

#34
Misschien eens een verbod op valkeniers in nederland, aangezien de laplanduil ook ontsnapt was, en er ook regelmatig vreemde valken opduiken evenals oehoe's die ontsnapt zijn.
Roofvogel boerderijen idendito gaat nergens meer over en de meest bizarre soorten kom je er tegen.
Wordt dus hoog tijd voor een verbod op het houden van roofvogels (uilen)
Als het zo doorgaat kun je straks  amerikaanse zeearenden of andere bizarre soorten in nederland waarnemen.
Het wordt op deze manier steeds moeilijker om de echt zeldzaamheden te onderscheiden van de ontsnapte vogels!
Je moet niet gek staan de kijken als binnekort de 1e Harris Hawks een feit zijn!
gewoon in de achtertuin van je buurman!

marcel123

Citaat van: J&L op december 07, 2013, 15:55:47 PM
Leeft in uitgestrekte bossen met grote open plekken, en dan vind jij de plek waar hij nu al een poosje zit niet raar?
Leg eens uit.
Zolang hij elk uur vier muizen vangt kan ik me goed voorstellen dat ie, ondanks de aanwezige vogelaars, niet verkast.

tonrotterdam

#36
IK ben blij dat ie er is super mooi beestje, al vindt ik het wel  toevallig dat er opeens een lapland uil opduikt in de periode dat de sperwer uil verschijnt :rolleye:.
Beide scandinavisch zouden ze mekaar kennen  ;D

HPM

Citaat van: tonrotterdam op december 08, 2013, 16:44:06 PM
IK ben blij dat ie er is super mooi beestje, al vindt ik het wel  toevallig dat er opeens een lapland uil opduikt in de periode dat de sperwer uil verschijnt :rolleye: .
Beide scandinavisch zouden ze mekaar kennen  ;D

Er zitten momenteel waarschijnlijk miljoenen vogels uit Scandinavie in Nederland.
Herman van der Meer

tonrotterdam

Miljoenen dan zit ik me tijd te verdoen hier op pad dan maar ;D

laatvlieger

Citaat van: tonrotterdam op december 08, 2013, 14:51:46 PM
Als het zo doorgaat kun je straks  amerikaanse zeearenden of andere bizarre soorten in nederland waarnemen.
...
Je moet niet gek staan de kijken als binnekort de 1e Harris Hawks een feit zijn!
gewoon in de achtertuin van je buurman!
Dat is het mooie van waarneming.nl, daar worden voor het eerst ook de exoten/ escapes goed gedocumenteerd. Je kunt dus goed volgen wat er allemaal ontsnapt (als iedereen die exoten ook invoert). Harris hawk ben ik zelf al eens tegengekomen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankw

Citaat van: tonrotterdam op december 08, 2013, 14:51:46 PM
Je moet niet gek staan de kijken als binnekort de 1e Harris Hawks een feit zijn!
gewoon in de achtertuin van je buurman!
http://waarneming.nl/soort/stats/1418

tonrotterdam

Bedankt voor de link, het is maar een voorbeeld van wat er allemaal rondvliegt in nederland dankzij onze valkeniers.
Af en toe lijkt het wel opzet als je ziet wat er ontsnapt aan roofvogels kan het toch bijna geen toeval meer zijn.
Afijn je ziet het bij vitesse en go ahead eagles die misbruiken een arend voor het zogenaamde voetbal gevoel.
Wie weet zien we die  binnekort ook ergens op de Veluwe of waar dan ook.
Mij stoort het enorm, en het zorgt voor grote twijfels als er weer eens iets ondekt wordt.
Evengoed ziet de sperwer uil er prima uit, jaagt zelfstandig, en ook ongeringd dus dat maakt hoop goed. :blink:

J&L

Ja hij ziet er gezond uit!
Vangt zelfstandig muizen maar dat zegt nog niets over ontsnapte of een wilde.

Ik blijf het persoonlijk een "rare" voor de soort een onnatuurlijke verblijfplaats vinden.

En het argument hij is geen mensen gewend en daarom niet bang voor mensen????

Ooit een Sneeuwuil gehad zonder ring, toch ontsnapt de Dierentuin had de ringen er maar afgeknipt omdat de vogel vaak in de kooi bleef hangen?????
Tja bleek het ook niet te gaan om één ontsnapte vogel niet twee maar zelfs drie vogels.
Alle drie zonder ring.

Wil nou het geval dat juist die Dierentuin ook Sperweruilen bezit.... ik zeg niks meer..... ;D bedoel hier alleen maar mee te zeggen dat het best eens zou kunnen.

Ik kijk er in ieder geval niet raar meer vanop.


joostheeremans

Persoonlijk stoor ik mij toch veel meer aan het feit dat alles maar mag worden gehouden onder vaak erbarmelijke omstandigheden dan aan de groeiende onzekerheid bij een al dan niet ontsnapte zeldzaamheid.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Guus Peterse

Punt is ook dat deze discussie al uitvoerig gevoerd is in dat andere topic en dat het zo weinig zin heeft die discussie hier opnieuw te gaan voeren zonder kennis van de daar aangevoerde argumenten. Kort nog maar even samengevat dan maar:
Er is geen enkel hard bewijs, noch voor wilde herkomst noch voor escape. Alle 'zachte' aanwijzingen wijzen echter vooralsnog meer naar wilde herkomst: gaaf verenkleed, uitstekend in staat zich nu al wekenlang te handhaven, vangt muizen bij de vleet, ondanks vele fantastische foto's nog geen spoor van ring of onregelmatigheden a.g.v. ring vastgesteld, past perfect in patroon van grootscheepse influx in Europa vanuit het noordoosten, geen enkele melding van een ontsnapte sperweruil. Vergeet ik nog iets? Allemaal geen hard bewijs want van al die zaken zijn wel voorbeelden te noemen van een escape die toch ... Maar allemaal samen ... Argumenten voor escape (locatie, niet schuw) zijn allemaal weerlegd. Zo staat het er op dit moment voor. Zolang geen nieuwe feiten of argumenten opduiken moeten we hem beschouwen als waarschijnlijk wild.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

J&L

Ik had dat topic helaas gemist, en was van plan mijn reacties daar naartoe te kopiëren maar er waren inmiddels al een aantal reacties geplaatst vandaar.
Ik zal hier stoppen met reageren.

Vincent Hart

Citaat van: guusp op december 09, 2013, 15:18:47 PM
Punt is ook dat deze discussie al uitvoerig gevoerd is in dat andere topic en dat het zo weinig zin heeft die discussie hier opnieuw te gaan voeren zonder kennis van de daar aangevoerde argumenten. Kort nog maar even samengevat dan maar:
Er is geen enkel hard bewijs, noch voor wilde herkomst noch voor escape. Alle 'zachte' aanwijzingen wijzen echter vooralsnog meer naar wilde herkomst: gaaf verenkleed, uitstekend in staat zich nu al wekenlang te handhaven, vangt muizen bij de vleet, ondanks vele fantastische foto's nog geen spoor van ring of onregelmatigheden a.g.v. ring vastgesteld, past perfect in patroon van grootscheepse influx in Europa vanuit het noordoosten, geen enkele melding van een ontsnapte sperweruil. Vergeet ik nog iets? Allemaal geen hard bewijs want van al die zaken zijn wel voorbeelden te noemen van een escape die toch ... Maar allemaal samen ... Argumenten voor escape (locatie, niet schuw) zijn allemaal weerlegd. Zo staat het er op dit moment voor. Zolang geen nieuwe feiten of argumenten opduiken moeten we hem beschouwen als waarschijnlijk wild.
Het is een eerstejaars vogel, net als het overgrote deel van de vogels die in Scandinavië buiten (ten zuiden van) hun normale verspreidingsgebied worden waargenomen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

En in tegenstelling tot verreweg de meeste gekooide sperweruilen. Dus ja, ik vergat nog iets.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

snwja3

#48
Interessant feit hierbij (werd ik op facebook terecht op gewezen) is dat deze dispersie niet door een slecht muizenjaar maar door een goed muizenjaar veroorzaakt wordt.
Afgelopen jaar was het juist een goed muizenjaar. Daardoor gaan uilen over tot grote en meerdere broedsels per jaar, met als gevolg een groot aantal uitgevlogen jongen.
Aan het eind van het broedseizoen worden deze allemaal uit het territorium van de ouders gejaagd en gaan deze jongen massaal on-the-move.
Ook een reden dat het voornamelijk jonge vogels betreft.
Wietze Janse

ArjenDrost †

Mensen, is het niet handiger om de discussie in 1 topic te houden? Dan staat het tenminste wat bij elkaar...

tonrotterdam

1 ding ben ik zeker met J&l eens de verblijfplaats is nogal vreemd voor zó'n vogel.
Maargoed ook zat argumenten om aantenemen dat het een wild exemplaar betreft.
Ik kan er weinig over zeggen verder, laten we dus maar aannemen dat het een wild exemplaar betreft. :duim:

Henri van Dodeweerd

Citaat van: tonrotterdam op december 09, 2013, 22:13:53 PM
1 ding ben ik zeker met J&l eens de verblijfplaats is nogal vreemd voor zó'n vogel.
Maargoed ook zat argumenten om aantenemen dat het een wild exemplaar betreft.
Ik kan er weinig over zeggen verder, laten we dus maar aannemen dat het een wild exemplaar betreft. :duim:

Waarom? Muizen genoeg, mensen niet gewend dus ook niet eng.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

snwja3

Het biotoop is goed voor Sperweruil.
Bosschages, bosranden, berk, els, etc. met daartussen ruigtes met veel voedsel.
Enige verschil met zijn oorspronkelijke biotoop is dat er wat meer huizen en mensen tussen staan. Voor zo'n uil is voedsel veel belangrijker.


Ook de Sperweruil in Duitsland zat vaak in en aan de rand van het dorp, daar was het voedsel in vorm van muizen en vogels, in het veel rustiger bos ernaast veel minder.


Om nog een vergelijk te trekken: Buizerds hier in Rijswijk zitten ook op de lantaarnpalen langs de A4/A13 tussen de industrie-/woonwijken, daar zitten de muizen in de bermen, daaromheen (in hun 'natuurlijke' biotoop van kale weilanden) veel minder.
Wietze Janse

tonrotterdam

Nu weer een dwerguil  :rolleye:
Kan iemand verklaren waarom er opeens overal zeldzame uilen opduiken?

snwja3

#54
Bij de Sperweruil zijn dit soort dispersies niet ongewoon, zie de verklaringen hierboven.
Alleen dit jaar komt hij verder zuidelijker West Europa in en mogen we ook in NL een graantje meepikken.


Bij Dwerguil gaat het niet om 'massale' dispersies. Zijn minder afhankelijk van muizen, eten ook veel vogels, zijn dus meer plaatsgetrouw (net zoals Bosuil bijvoorbeeld).
Dwerguil gaat goed in de broedgebieden net over de grens in Duitsland, zwervende vogels worden daardoor steeds meer opgemerkt in NL, misschien dus wel een toekomstige broedvogel!?


Oeraluil is geen trekvogel (net zoals Bosuil), broedgebieden liggen ver weg en de vogel is ook daar zeldzaam, de kans dat die hier komt is ongeveer 0.
Wietze Janse