Ik denk dat in dit specifieke geval overdadig tapen er toe zal leiden dat de vogel in kwestie niet meer reageert, dwz de tape herkent als die soortgenoot waar niks mee te beginnen is. En dat het dientengevolge niet nadelig is voor de vogel, maar wel voor de vogelaars.
Anders is het als je bv een alarmroep afspeelt. Ooit was ik in Texas en daar was in het zuiden een parkje waar Tropical Kingbird zat (een algemene vogel in de rest van Centraal en Zuid Amerika). Snel een Kingbird gevonden, maar hoe nu te determineren. Wel dachten we spelen de roep af, kijken wat die doet. De vogel ging er als een haas vandoor in een bosje, dekking zoeken. Bleek achteraf de alarmroep te zijn.
En helemaal nadelig is het als je een echte territoriale vogel steeds weer de struiken uiltlokt met zijn geluid. Dit leidt tot overmatige stress (er zit een vreemdeling zeker die nu eens niet verdwaald is) of lokt predatoren aan. Bijv vireo's worden helemaal gek als je maar één keer het geluid afspeelt. Het geluid afspelen van bv Black-capped Vireo in Texas (Edward's Plateau) is ten strengste verboden. Wij dachten, ach dat valt wel mee en als er niemand kijkt, een keertje maar. En inderdaad 1 keertje maar: De vogel kwam woedend uit de struiken en bleef roepen en zichzelf blootgeven. Kortom, geen schoonheidsprijs. Dit ter illustratie, wie alsnog aangifte wil doen bij de Texas Rangers of Forest Police, ik heb het gedaan, guilty as hell and het was in april 1993.