Swinhoes Boszanger Kamperhoek

Gestart door GertJ, november 29, 2013, 15:37:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Citaat van: Rikstar op november 30, 2013, 17:36:59 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/80446318

Dat wordt dus morgen geen telescoop meenemen  :rolleye:
Bij een van de eerdere waarnemingen stond mijn telescoop helaas net aan de andere kant van de groep: toen was hij er best aardig door te zien geweest. Maar 99% van de tijd was hij me vandaag tot last!

JanHein

GertJ

Wat een dag! Lang zoeken en wachten, sprintjes trekken op serieuze en minder serieuze meldingen.
Slootje springen, etc, etc..
En voor mij eerst een frustrerende waarneming van maar liefst 0,5 seconde.
Maar aan het eind is het goed gekomen, net als voor de meesten.
Grote opluchting bij zowat iedereen.
Knap dat Jaap en Herman er dan nog zulke plaatjes weten uit te krijgen, want het was echt een heel lastig beest.
Groet Gert Jager

Folkert Jan

Voor wie het nog niet tegen was gekomen!
Er is blijkbaar een filmpje gemaakt van het moment dat de vogel rond 12.00 in de gele esdoorn zat
http://www.youtube.com/watch?v=zIALJgG67is
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Sander Bot

Hier een tip voor hen in de mongolenwaaier:
gisterenavond zag ik dat de swinhoes nog om 17:15 was gehoord. Mogelijk dat de vogel dus vlakbij was gaan slapen. En omdat zangvogels vaak wel roepen als ze net wakker worden stond ik zodoende samen met Bas van den Boogaart al om 8 uur in het bos. Dat bleek een goed idee. Niet alleen waren de tjiffen, vugo en staartmezen roepend actief, ook begon de Swinhoes om 8:08 te roepen. Dat heeft ie min of meer 10 minuten lang gedaan, voor ie weer kansloos het bos in verdween.
Misschien slaapt ie komende nacht wel weer ergens anders, maar ik zou als je morgen gaat vooral al rond 8 uur in het bos staan!

Marten Hornsveld

Love the smell of mongolenwaaier in the morning! Smells like victory! Tot morgen vroeg ~8 uur!

jvdlaan

Citaat van: Marten Hornsveld op december 02, 2013, 14:15:50 PM
Love the smell of mongolenwaaier in the morning! Smells like victory! Tot morgen vroeg ~8 uur!

Zie je daar  :duim:

Na mijn jammerlijke dip van gisteren heb ik me weer opgeladen om nog een keer deze marteling door te maken...

Leo Heemskerk

Citaat van: Sander Bot op december 02, 2013, 13:31:10 PM
Hier een tip voor hen in de mongolenwaaier:
gisterenavond zag ik dat de swinhoes nog om 17:15 was gehoord. Mogelijk dat de vogel dus vlakbij was gaan slapen. En omdat zangvogels vaak wel roepen als ze net wakker worden stond ik zodoende samen met Bas van den Boogaart al om 8 uur in het bos. Dat bleek een goed idee. Niet alleen waren de tjiffen, vugo en staartmezen roepend actief, ook begon de Swinhoes om 8:08 te roepen. Dat heeft ie min of meer 10 minuten lang gedaan, voor ie weer kansloos het bos in verdween.
Misschien slaapt ie komende nacht wel weer ergens anders, maar ik zou als je morgen gaat vooral al rond 8 uur in het bos staan!
Dit heeft de vogel nu al drie dagen achter elkaar gedaan ;-) http://waarneming.nl/soort/view/1573?waardplant=0&poly=1&from=2013-11-02&to=2013-12-02&prov=0&akt%5B%5D=3&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0 succes morgen
Groet,

Leo Heemskerk

Rikstar

Er lijkt zich nu ook beetje een patroon te ontstaan.
In de vroege ochtend druk roepend en redelijk op dezelfde plek.
Dan tussen 10 en ca. 2 uur erg actief bij een groep mezen en verspreid over een groot perceel.
Daarna vanaf ongeveer 2 uur weer in de buurt van oude waarnemingsplaats: http://waarneming.nl/waarneming/view/80474902   op de kaart.
Nog steeds in de buurt van mezen (groepje van minimaal 6 pimpel, 4 staartmezen, 2 vuurgoudhanen en 1 a 2 tjiffen)
In de middag (zondag) heb ik hem ook 1 keer horen roepen dus aan het einde van de dag lijkt hij ook weer meer te roepen.
Wat op die dag door meerdere mensen opviel is dat het mezengroepje inclusief Swinhoes in de middag steeds al fouragerend rondjes leek te maken. Vanaf pijl op kaart richting noord richting het open veld waarna het groepje zich uiteindelijk na een half uurtje? lieten zien ca. 100 meter oostelijk van de pijl. Ze verspreide zich langs de bosrand naar west en zo deed zich het riedeltje 3 keer over. Pas bij de 3de keer 15:10 hadden we een zekere melding van de Swinhoes (na 2 eerdere onzekere meldingen in datzelfde groepje)
Ik benieuwd of of dit gedrag zich ook komende dagen zal voordoen. De plek op het kaartje van het kaartje lijkt vooralsnog de best kans op Swinhoes boszanger.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Willem_Bosma

Vandaag ook geweest, en na 3,5 uur beloond. Iemand die iets weet over het voorkomen van Swinhoes Boszangers elders in Europa? Hoeveel gevallen kent Europa bijv? Deze soort komt toch wel van behoorlijk ver (Zie ook: http://observado.org/soort/view/1573?from=2012-12-02&to=2013-12-02). Niet ééntje van het kaliber Kroonboszanger maar toch...

Alvast bedankt!
Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

Folkert Jan

Citaat van: Willem_Bosma op december 02, 2013, 17:39:47 PM
Vandaag ook geweest, en na 3,5 uur beloond. Iemand die iets weet over het voorkomen van Swinhoes Boszangers elders in Europa? Hoeveel gevallen kent Europa bijv? Deze soort komt toch wel van behoorlijk ver (Zie ook: http://observado.org/soort/view/1573?from=2012-12-02&to=2013-12-02). Niet ééntje van het kaliber Kroonboszanger maar toch...

Alvast bedankt!

Dit is alvast een goed begin http://www.tarsiger.com/news/index.php?sp=find&lang=eng&species=70410&sel=1&place=&country=&day=0&month=0&year=&find_button=Search

Engeland 4
Nederland 3 + eventueel texel vogel
Zweden 2
Noorwegen 1
Duitsland 1
Frankrijk 1
Finland 1
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

migratorius

Citaat van: jvdlaan op december 02, 2013, 14:23:53 PM
Citaat van: Marten Hornsveld op december 02, 2013, 14:15:50 PM
Love the smell of mongolenwaaier in the morning! Smells like victory! Tot morgen vroeg ~8 uur!

Zie je daar  :duim:

Na mijn jammerlijke dip van gisteren heb ik me weer opgeladen om nog een keer deze marteling door te maken...
Succes Jan. Neem 'n stoeltje mee...

JanHein

H.Valkema

Citaat van: Leo Heemskerk op december 02, 2013, 15:34:33 PM
Citaat van: Sander Bot op december 02, 2013, 13:31:10 PM
Hier een tip voor hen in de mongolenwaaier:
gisterenavond zag ik dat de swinhoes nog om 17:15 was gehoord. Mogelijk dat de vogel dus vlakbij was gaan slapen. En omdat zangvogels vaak wel roepen als ze net wakker worden stond ik zodoende samen met Bas van den Boogaart al om 8 uur in het bos. Dat bleek een goed idee. Niet alleen waren de tjiffen, vugo en staartmezen roepend actief, ook begon de Swinhoes om 8:08 te roepen. Dat heeft ie min of meer 10 minuten lang gedaan, voor ie weer kansloos het bos in verdween.
Misschien slaapt ie komende nacht wel weer ergens anders, maar ik zou als je morgen gaat vooral al rond 8 uur in het bos staan!
Dit heeft de vogel nu al drie dagen achter elkaar gedaan ;-) http://waarneming.nl/soort/view/1573?waardplant=0&poly=1&from=2013-11-02&to=2013-12-02&prov=0&akt%5B%5D=3&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0 succes morgen


Leo,
Heb jij de vogel op zaterdag 30-11 horen roepen om 9.00?
Groeten,
Haije Valkema

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Rikstar op december 02, 2013, 17:21:14 PM
Er lijkt zich nu ook beetje een patroon te ontstaan.
In de vroege ochtend druk roepend en redelijk op dezelfde plek.
Dan tussen 10 en ca. 2 uur erg actief bij een groep mezen en verspreid over een groot perceel.
Daarna vanaf ongeveer 2 uur weer in de buurt van oude waarnemingsplaats: http://waarneming.nl/waarneming/view/80474902   op de kaart.
Nog steeds in de buurt van mezen (groepje van minimaal 6 pimpel, 4 staartmezen, 2 vuurgoudhanen en 1 a 2 tjiffen)
In de middag (zondag) heb ik hem ook 1 keer horen roepen dus aan het einde van de dag lijkt hij ook weer meer te roepen.
Wat op die dag door meerdere mensen opviel is dat het mezengroepje inclusief Swinhoes in de middag steeds al fouragerend rondjes leek te maken. Vanaf pijl op kaart richting noord richting het open veld waarna het groepje zich uiteindelijk na een half uurtje? lieten zien ca. 100 meter oostelijk van de pijl. Ze verspreide zich langs de bosrand naar west en zo deed zich het riedeltje 3 keer over. Pas bij de 3de keer 15:10 hadden we een zekere melding van de Swinhoes (na 2 eerdere onzekere meldingen in datzelfde groepje)
Ik benieuwd of of dit gedrag zich ook komende dagen zal voordoen. De plek op het kaartje van het kaartje lijkt vooralsnog de best kans op Swinhoes boszanger.

De beste tijd is dus voor 10 uur en na 2 uur? khoop dat tie nog even tot zaterdag blijft.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Leo Heemskerk

#43
Citaat van: H.Valkema op december 02, 2013, 19:27:02 PM
Leo,
Heb jij de vogel op zaterdag 30-11 horen roepen om 9.00?


Zaterdag morgen heeft een behoorlijke groep een opvallende roep 3x gehoord. De meeste waren wel overtuigd maar we wilde graag de vogel goed zien. Zelf heb ik de vogel toen 2x gehoord. Tijdstip kan ook 8:00 zijn.
In de middag de zang en roep op iemand zijn mobiel gehoord. Toen wist ik het zeker dat het de Swinhoes was geweest
Groet,

Leo Heemskerk

GertJ

Citaat van: Leo Heemskerk op december 02, 2013, 20:30:15 PM
Citaat van: H.Valkema op december 02, 2013, 19:27:02 PM
Leo,
Heb jij de vogel op zaterdag 30-11 horen roepen om 9.00?


Zaterdag morgen heeft een behoorlijke groep een opvallende roep 3x gehoord. De meeste waren wel overtuigd maar we wilde graag de vogel goed zien. Zelf heb ik de vogel toen 2x gehoord. Tijdstip kan ook 8:00 zijn.
In de middag de zang en roep op oemand zijn mobiel gehoord. Toen wist ik het zeker dat het de Swinhoes was geweest
Ik denk dat het dan om 8.00 uur geweest is of misschien nog wel daarvoor, nog voordat iedereen er was. Het eerste paniekmoment daarna was rond 10.30 uur.

Groet Gert Jager

nick

Citaat van: GertJ op december 02, 2013, 20:53:48 PM
Citaat van: Leo Heemskerk op december 02, 2013, 20:30:15 PM
Citaat van: H.Valkema op december 02, 2013, 19:27:02 PM
Leo,
Heb jij de vogel op zaterdag 30-11 horen roepen om 9.00?


Zaterdag morgen heeft een behoorlijke groep een opvallende roep 3x gehoord. De meeste waren wel overtuigd maar we wilde graag de vogel goed zien. Zelf heb ik de vogel toen 2x gehoord. Tijdstip kan ook 8:00 zijn.
In de middag de zang en roep op oemand zijn mobiel gehoord. Toen wist ik het zeker dat het de Swinhoes was geweest
Ik denk dat het dan om 8.00 uur geweest is of misschien nog wel daarvoor, nog voordat iedereen er was. Het eerste paniekmoment daarna was rond 10.30 uur.


Nee, het was later, tussen tien en kwart over acht!
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Leo Heemskerk

Citaat van: nick op december 02, 2013, 21:29:49 PM
Citaat van: GertJ op december 02, 2013, 20:53:48 PM
Citaat van: Leo Heemskerk op december 02, 2013, 20:30:15 PM
Citaat van: H.Valkema op december 02, 2013, 19:27:02 PM
Leo,
Heb jij de vogel op zaterdag 30-11 horen roepen om 9.00?


Zaterdag morgen heeft een behoorlijke groep een opvallende roep 3x gehoord. De meeste waren wel overtuigd maar we wilde graag de vogel goed zien. Zelf heb ik de vogel toen 2x gehoord. Tijdstip kan ook 8:00 zijn.
In de middag de zang en roep op oemand zijn mobiel gehoord. Toen wist ik het zeker dat het de Swinhoes was geweest
Ik denk dat het dan om 8.00 uur geweest is of misschien nog wel daarvoor, nog voordat iedereen er was. Het eerste paniekmoment daarna was rond 10.30 uur.


Nee, het was later, tussen tien en kwart over acht!


Heb tijdstip en locatie even aangepast http://waarneming.nl/waarneming/view/80454217
Plek +/- 10 meter voor de bocht.
Groet,

Leo Heemskerk

GertJ

Citaat van: Leo Heemskerk op december 02, 2013, 21:55:39 PM
Citaat van: nick op december 02, 2013, 21:29:49 PM
Citaat van: GertJ op december 02, 2013, 20:53:48 PM
Citaat van: Leo Heemskerk op december 02, 2013, 20:30:15 PM
Citaat van: H.Valkema op december 02, 2013, 19:27:02 PM
Leo,
Heb jij de vogel op zaterdag 30-11 horen roepen om 9.00?


Zaterdag morgen heeft een behoorlijke groep een opvallende roep 3x gehoord. De meeste waren wel overtuigd maar we wilde graag de vogel goed zien. Zelf heb ik de vogel toen 2x gehoord. Tijdstip kan ook 8:00 zijn.
In de middag de zang en roep op oemand zijn mobiel gehoord. Toen wist ik het zeker dat het de Swinhoes was geweest
Ik denk dat het dan om 8.00 uur geweest is of misschien nog wel daarvoor, nog voordat iedereen er was. Het eerste paniekmoment daarna was rond 10.30 uur.


Nee, het was later, tussen tien en kwart over acht!


Heb tijdstip en locatie even aangepast http://waarneming.nl/waarneming/view/80454217
Plek +/- 10 meter voor de bocht.
Helder zo, bedankt!
Groet Gert Jager

GertJ

Hmmm, kan onze Swinhoes niet tegen een beetje nachtvorst?
Nog geen positieve berichten uit het veld terwijl er wel mensen staan waarschijnlijk...
Groet Gert Jager

JohanvantBosch

Citaat van: GertJ op december 03, 2013, 11:26:31 AM
Hmmm, kan onze Swinhoes niet tegen een beetje nachtvorst?
Nog geen positieve berichten uit het veld terwijl er wel mensen staan waarschijnlijk...


Geen rare vraag, maar ik vind het wel wat snel om dit soort vragen te stellen. Als je weet hoe lastig de vogel te vinden was voor 200 man, dan vind ik het niet zo raar als ie vandaag met 20 (?) man nog niet is gevonden.


GertJ

Citaat van: JohanvantBosch op december 03, 2013, 11:54:50 AM
Citaat van: GertJ op december 03, 2013, 11:26:31 AM
Hmmm, kan onze Swinhoes niet tegen een beetje nachtvorst?
Nog geen positieve berichten uit het veld terwijl er wel mensen staan waarschijnlijk...


Geen rare vraag, maar ik vind het wel wat snel om dit soort vragen te stellen. Als je weet hoe lastig de vogel te vinden was voor 200 man, dan vind ik het niet zo raar als ie vandaag met 20 (?) man nog niet is gevonden.
Ik was er bij zaterdag dus ja, erg lastig...
Ik was meer benieuwd of de theorie klopt (elke ochtend roepend in de hoek)
Groet Gert Jager

zwarteleeuwerik

in hoeverre is het veelvuldig afspelen van geluid om de swinhoes te lokken nadelig voor het beest ?? ......het welzijn van de vogels staat toch voorop mag ik hopen bij iedereen ?
Erik vb.

Vincent Hart

In hoeverre is het 'veelvuldig' afspelen van geluid een feitelijke constatering?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

zwarteleeuwerik

Citaat van: Vincent Hart op december 03, 2013, 18:21:36 PM
In hoeverre is het 'veelvuldig' afspelen van geluid een feitelijke constatering?


lees bij sommige waarnemingen en zelf meegemaakt zondag .
Erik vb.

Folkert Jan

Geen ruk. Misschien reageert ie even en foerageert dan doodleuk verder. De keren erna reageert ie helemaal niet meer
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bram Rijksen

Citaat van: GertJ op december 03, 2013, 12:10:34 PM
Citaat van: JohanvantBosch op december 03, 2013, 11:54:50 AM
Citaat van: GertJ op december 03, 2013, 11:26:31 AM
Hmmm, kan onze Swinhoes niet tegen een beetje nachtvorst?
Nog geen positieve berichten uit het veld terwijl er wel mensen staan waarschijnlijk...


Geen rare vraag, maar ik vind het wel wat snel om dit soort vragen te stellen. Als je weet hoe lastig de vogel te vinden was voor 200 man, dan vind ik het niet zo raar als ie vandaag met 20 (?) man nog niet is gevonden.
Ik was er bij zaterdag dus ja, erg lastig...
Ik was meer benieuwd of de theorie klopt (elke ochtend roepend in de hoek)

Vandaag blijkbaar niet. Ik was er aan het eind van de middag nog even, maar geen 'swibo' ... Wat ik begreep van anderen is dat de vogel vanmiddag mbv een tape succesvol is opgeflufd, zonder zich echter te laten zien. Op dat moment solitair. Daarna diverse malen groepjes mezen, vuurgoudhaantjes en tjiffen in de buurt waar de vogel echt niet tussen leek te zitten. Om 2 en 4 uur nogmaals getaped, beide keren zonder succes. Het perceeltje waar vogel roepend werd gehoord bleef de rest van de dag een saai grijs wilgenbosje. Vanaf 8 uur is er door meerdere vogelaars gepost; een aantal daarvan stonden om twaalf uur op jammerlijk wijze ook nog 's op de verkeerde plek en moesten daardoor met lege handen naar huis. Wat een tranentrekker, dat beest.

zwarteleeuwerik

Citaat van: Bram Rijksen op december 03, 2013, 18:46:35 PM
Citaat van: GertJ op december 03, 2013, 12:10:34 PM
Citaat van: JohanvantBosch op december 03, 2013, 11:54:50 AM
Citaat van: GertJ op december 03, 2013, 11:26:31 AM
Hmmm, kan onze Swinhoes niet tegen een beetje nachtvorst?
Nog geen positieve berichten uit het veld terwijl er wel mensen staan waarschijnlijk...


Geen rare vraag, maar ik vind het wel wat snel om dit soort vragen te stellen. Als je weet hoe lastig de vogel te vinden was voor 200 man, dan vind ik het niet zo raar als ie vandaag met 20 (?) man nog niet is gevonden.
Ik was er bij zaterdag dus ja, erg lastig...
Ik was meer benieuwd of de theorie klopt (elke ochtend roepend in de hoek)

Vandaag blijkbaar niet. Ik was er aan het eind van de middag nog even, maar geen 'swibo' ... Wat ik begreep van anderen is dat de vogel vanmiddag mbv een tape succesvol is opgeflufd, zonder zich echter te laten zien. Op dat moment solitair. Daarna diverse malen groepjes mezen, vuurgoudhaantjes en tjiffen in de buurt waar de vogel echt niet tussen leek te zitten. Om 2 en 4 uur nogmaals getaped, beide keren zonder succes. Het perceeltje waar vogel roepend werd gehoord bleef de rest van de dag een saai grijs wilgenbosje. Vanaf 8 uur is er door meerdere vogelaars gepost; een aantal daarvan stonden om twaalf uur op jammerlijk wijze ook nog 's op de verkeerde plek en moesten daardoor met lege handen naar huis. Wat een tranentrekker, dat beest.


zot getaped waarschijnlijk..... :rolleye:
Erik vb.

Guus Peterse

Citaat van: Bram Rijksen op december 03, 2013, 18:46:35 PM
Wat een tranentrekker, dat beest.
Maar gelukkig weet iedereen inmiddels waar-ie aan begint. Grote kans op mislukking als je naar Kamperhoek afreist.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Citaat van: zwarteleeuwerik op december 03, 2013, 18:23:31 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 03, 2013, 18:21:36 PM
In hoeverre is het 'veelvuldig' afspelen van geluid een feitelijke constatering?


lees bij sommige waarnemingen en zelf meegemaakt zondag .
Nu ben ik zelf op zaterdag en zondag bij elkaar 13 uur bij de vogel geweest en ik heb in totaal misschien 2 min tape gehoord. Vind je het zelf ook niet een beetje tendentieus om dat 'suftapen' te noemen Erik? Ik neem aan dat je je waarneming niet telt omdat er tape gebruikt is bij de vogel? Of begint een betere wereld vooral bij iemand anders?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers