Hoofdmenu

Goudhanen invasie?

Gestart door laatvlieger, oktober 03, 2015, 15:47:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Volgens mij hebben we elk jaar zo'n invasie.
Ik zie nog niets bijzonders.
Herman van der Meer

Oenanthe

Bij VRS Meijendel in drie dagen tijd 382 exemplaren geringd. Er is een grote influx maar die manifesteert zich momenteel niet overal even sterk. Zie de resultaten van de diverse kuststations van de laatste dagen op trektellen.nl
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op oktober 03, 2015, 16:31:00 PM

Bij VRS Meijendel in drie dagen tijd 382 exemplaren geringd. Er is een grote influx maar die manifesteert zich momenteel niet overal even sterk. Zie de resultaten van de diverse kuststations van de laatste dagen op trektellen.nl

Zonder vergelijk met andere jaren zegt dat niks over een invasie.
Misschien dat er over een paar weken meer duidelijkheid is.
Herman van der Meer

Oenanthe

Op trektellen mag je dergelijke resultaten gelukkig vet maken zonder verwijzing naar eerdere jaren. Voor wie dat niet weet: bij dergelijke aantallen puilen de netten uit van de goudhaantjes en dat is niet de gebruikelijke gang van zaken. Voor vergelijkbare resultaten moeten we terug naar september 2008. In alle tussenliggende jaren lag het aantal geringde goudhanen tot een factor 100 lager.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

De Vulkaan had gisteren met 141 trekkende Goudhaantjes een ruim nieuw dagrecord.
http://www.trektellen.nl/count/view/28/20151003
Herman van der Meer

laatvlieger

Afgelopen dinsdag had ik echt overal goudhanen in Edam. Daar mag je normaal blij zijn om er enkeltje zien...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

pdeknijff

Heeft iemand al hier aan gedacht:

http://birdingfrontiers.com/2015/10/06/dusky-warbler-and-curious-goldcrest/

Als ik foto's van de afgelopen twee weken afzoek op wrn.nl kom ik een aantal identieke vogels met veel meer grijs dan normaal tegen!
Voor mij waren de afgelopen 51 jaar, Goudhanen gewoon Goudhanen, maar nu niet meer!


Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Citaat van: laatvlieger op oktober 08, 2015, 07:06:49 AM

Afgelopen dinsdag had ik echt overal goudhanen in Edam. Daar mag je normaal blij zijn om er enkeltje zien...

Dit jaar al bijna evenveel als vorig jaar, terwijl de grootste aantallen nog zouden moeten komen.
Afwachten maar.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Nee, maar retroperspectief zie ik ze zo voor me hippen in de bosjes op Schiermonnikoog.. Komend weekend maar op letten!
Thijs Fijen

jeroenroelofsen

En dan gaat de wind ook nog eens naar het (noord) oosten draaien  :blink:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

laatvlieger

Toch heb ik idee dat het gister en vandaag al weer iets minder was. Misschien is een belangrijk deel inmiddels wel weer door?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

Citaat van: laatvlieger op oktober 08, 2015, 10:15:10 AM
Toch heb ik idee dat het gister en vandaag al weer iets minder was. Misschien is een belangrijk deel inmiddels wel weer door?
Gisteren in Wageningen omgeving was het andersom: overal Goudhanen en meesjes..
Thijs Fijen

stefanhageman

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 08, 2015, 10:21:42 AM
Citaat van: laatvlieger op oktober 08, 2015, 10:15:10 AM
Toch heb ik idee dat het gister en vandaag al weer iets minder was. Misschien is een belangrijk deel inmiddels wel weer door?
Gisteren in Wageningen omgeving was het andersom: overal Goudhanen en meesjes..


Vandaag in Tiel e.o. ook pas echt de wat grotere groepen Goudhanen, Vuurgoudhanen, Zwarte mezen en Sijsjes.
Stefan Hageman


temmie

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 08, 2015, 09:53:42 AM
En dan gaat de wind ook nog eens naar het (noord) oosten draaien  :)


Als ik de in-België-wereldbekende Johan Buckens goed heb geïnterpreteerd, zou de trek van zangvogels en de heersende windrichting niet al te veel met mekaar te maken mogen hebben.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Thijs Fijen

Maar daar is niet iedereen het mee eens.. Mij is het overigens niet per se duidelijk wat hij PRECIES zegt..
Thijs Fijen

OlivierO

Citaat van: temmie op oktober 08, 2015, 16:06:42 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 08, 2015, 09:53:42 AM
En dan gaat de wind ook nog eens naar het (noord) oosten draaien  :)
Als ik de in-België-wereldbekende Johan Buckens goed heb geïnterpreteerd, zou de trek van zangvogels en de heersende windrichting niet al te veel met mekaar te maken mogen hebben.

Dat moet toch makkelijk uit statistieken te halen zijn?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

De vogeltrek gebeurt gewoon, weer of geen weer.
Herman van der Meer

Guus Peterse

De vraag is wel wat je ervan meemaakt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

Citaat van: temmie op oktober 08, 2015, 16:06:42 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 08, 2015, 09:53:42 AM
En dan gaat de wind ook nog eens naar het (noord) oosten draaien  :)


Als ik de in-België-wereldbekende Johan Buckens goed heb geïnterpreteerd, zou de trek van zangvogels en de heersende windrichting niet al te veel met mekaar te maken mogen hebben.
wat zouden volgens hem dan de belangrijkste triggers zijn? Ene dag is nl echt wel beter dan de andere.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jeroenroelofsen

Citaat van: OlivierO op oktober 08, 2015, 17:46:11 PM
Citaat van: temmie op oktober 08, 2015, 16:06:42 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 08, 2015, 09:53:42 AM
En dan gaat de wind ook nog eens naar het (noord) oosten draaien  :)
Als ik de in-België-wereldbekende Johan Buckens goed heb geïnterpreteerd, zou de trek van zangvogels en de heersende windrichting niet al te veel met mekaar te maken mogen hebben.

Dat moet toch makkelijk uit statistieken te halen zijn?
Daar hebben we http://www.eurobirdportal.org/ned/nl/ toch voor?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

OlivierO

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 08, 2015, 18:50:05 PM
Citaat van: OlivierO op oktober 08, 2015, 17:46:11 PM
Citaat van: temmie op oktober 08, 2015, 16:06:42 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 08, 2015, 09:53:42 AM
En dan gaat de wind ook nog eens naar het (noord) oosten draaien  :)
Als ik de in-België-wereldbekende Johan Buckens goed heb geïnterpreteerd, zou de trek van zangvogels en de heersende windrichting niet al te veel met mekaar te maken mogen hebben.

Dat moet toch makkelijk uit statistieken te halen zijn?
Daar hebben we http://www.eurobirdportal.org/ned/nl/ toch voor?

Herman? Laat je gaan ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: laatvlieger op oktober 08, 2015, 10:15:10 AM

Toch heb ik idee dat het gister en vandaag al weer iets minder was. Misschien is een belangrijk deel inmiddels wel weer door?

De weersverwachting voor komend weekend is goed, dus ik verwacht dan weer een invasie (van waarnemers).
Herman van der Meer

Oenanthe

Windrichting heeft vermoedelijk meer invloed op de zichtbaarheid van de trek dan op de omvang. Vorige week was de topweek voor graspieper maar er zijn er amper geringd en wij zagen ze ook gewoon niet. Ze trekken te hoog, was de verklaring. Best mogelijk. De goudhaneninflux is ongebruikelijk en hangt denk ik vooral af van toevallige factoren. Invasievogels zijn meer dan trekvogels voortdurend in beweging, misschien omdat ze door hun grote aantallen op ongewone plaatsen de voedselvoorraad snel uitputten. Bij zwarte mees, grote barmsijs en eerdere invasies van goudhanen was de piek (en veelal de hele invasie) bij ons in een paar dagen geconcentreerd. De Fransen krijgen er intussen ook hun deel van: zie http://www.trektellen.nl/count/view/822/20151009 en ook het resultaat van 5 oktober. Maar in Meijendel worden er ook nog steeds tientallen per dag geringd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Johan Buckens

Ha, Lieven,

Dat is wel wat kort door de bocht gesteld. Ik beweer allerminst dat trek en windrichting niets of weinig met elkaar zouden te maken hebben. (zo is het onweerlegbaar dat er een verband is tss gestuwde voorjaarstrek langs de kust en O/ZO-wind)
Het ging om het verband tussen oostenwinden (in het najaar) en het verschijnen van oostelijke dwaalgasten (of schaarse doortrekkers zoals Bladkoning). Dat verband is er niet.

Mijn ervaring, aan de Oostkust van België, is dat het nogal onvoorspelbaar is wanneer er veel vogels in de bosjes zullen zitten. Herman stelt het juist dat er altijd vogeltrek is in deze periode, weer of geen weer.
Opeenvolgende dagen met oostenwind geven meestal lage aantallen zangvogels. Meest kans op een goede dag hier (in het beste geval een 'fall') is de eerste goede dag na een periode met slecht weer, rustige nachten met aan het eind van de nacht slechte zichtbaarheid (door mist of lage bewolking) of tijdens of net na harde NW-wind.
Morgen heeft dus goede papieren (volgens de voorspelling vormt er zich lage bewolking of mist in de loop van de nacht), maar dan moeten we nog een nacht met veel trek hebben.


HPM

Citaat van: Johan Buckens op oktober 09, 2015, 21:11:52 PM
...

Mijn ervaring, aan de Oostkust van België, ...

Daar kan ik me weinig bij voorstellen.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Hij bedoelt vast de strandjes langs de maas ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 09, 2015, 22:35:43 PM

Kom jongens https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Oostkust, zitten pitten bij aardrijkskunde vroeger? 8)

Ik kan me inderdaad niet herinneren dat op school te hebben geleerd.
Vanouds ligt ook rond Den Haag de Noordzee in het noorden, maar ik denk niet dat ze dat op Belgische scholen leren. Ik betwijfel zelfs of het op Haagse scholen wordt onderwezen.
Herman van der Meer