Welke zweefvlieg is dit?

Gestart door Jan Hendriks, september 19, 2005, 10:38:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Hendriks

Ik heb onlangs deze zweefvlieg gefotografeerd. Zelf denk ik dat het een Blinde bij is maar anderen betwijfelen dat, omdat de ogen geen twee streepjes vertonen. Het zou dan een Hommelbij zijn, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Wie geeft uitsluitsel?

Jan


han.endt

Beste Jan,

Wat een schitterende foto!
Het gaat hier inderdaad om een Blinde Bij. Dat de twee haarstrepen op de ogen niet zichtbaar zijn heeft te maken met de lichtval. Het achterlijf geeft in dit geval uitsluitsel.

Gr.
Han.

Jan Hendriks

CiteerBeste Jan,

Wat een schitterende foto!
Het gaat hier inderdaad om een Blinde Bij. Dat de twee haarstrepen op de ogen niet zichtbaar zijn heeft te maken met de lichtval. Het achterlijf geeft in dit geval uitsluitsel.

Gr.
Han.
Han, heel erg bedankt!  Ik neem aan dat dit dan ook een Blinde bij is?




han.endt

Oei. Ik denk in dit geval meer aan een Kegelbijvlieg, Eristalis pertinax. Er zijn echter geen uitsluitende kenmerken te zien. Ik heb echter het idee dat de voorvoetjes geel zijn. Het schemert nl. iets door tussen de bloempjes.

Han.

Mark van Veen

CiteerOei. Ik denk in dit geval meer aan een Kegelbijvlieg, Eristalis pertinax. Er zijn echter geen uitsluitende kenmerken te zien. Ik heb echter het idee dat de voorvoetjes geel zijn. Het schemert nl. iets door tussen de bloempjes.

Han.
Ik denk aan een puntbijvlieg: de zwarte middenstreep voor op de kop is namelijk redelijk smal en goed gedefinieerd. Bij een kegelbijvlieg is de zwarte middenstreep vaag gedefinieerd en breed. Echter, net als bij Han, dit is op 'habitus', doorslaggevende kenmerken zijn niet te zien.
groet,

Mark van Veen

Jan Hendriks

Citeer
CiteerOei. Ik denk in dit geval meer aan een Kegelbijvlieg, Eristalis pertinax. Er zijn echter geen uitsluitende kenmerken te zien. Ik heb echter het idee dat de voorvoetjes geel zijn. Het schemert nl. iets door tussen de bloempjes.

Han.
Ik denk aan een puntbijvlieg: de zwarte middenstreep voor op de kop is namelijk redelijk smal en goed gedefinieerd. Bij een kegelbijvlieg is de zwarte middenstreep vaag gedefinieerd en breed. Echter, net als bij Han, dit is op 'habitus', doorslaggevende kenmerken zijn niet te zien.
Ik heb nog een foto waar de kop wat beter op staat. Misschien geeft deze een beter beeld voor determinatie?

han.endt

#6
Dus toch een Blinde Bij!  :o

Gr.
Han.

Mark van Veen

Als het echt hetzelfde beest is, zijn we beiden gefopt geweest. De waarschuwing lijkt me duidelijk: flitsfoto's flitsen haarbanden weg! Bovendien, richting mijzelf, foto's van de zijkant laten de zwarte middenstreep op het gezicht veel kleiner lijken.

Mark
groet,

Mark van Veen

Jan Hendriks

CiteerAls het echt hetzelfde beest is, zijn we beiden gefopt geweest. De waarschuwing lijkt me duidelijk: flitsfoto's flitsen haarbanden weg! Bovendien, richting mijzelf, foto's van de zijkant laten de zwarte middenstreep op het gezicht veel kleiner lijken.

Mark
Sorry voor de verwarring! Maar bedankt voor jullie medewerking!  :)  

AvanderHeijden

#9
Mij maak je niet wijs dat het om 2 foto's van hetzelfde beest gaat!!!  :blink:

Het onderste beest is namelijk een man, de eerdere een vrouw (kijk naar de ogen!)

han.endt

CiteerMij maak je niet wijs dat het om 2 foto's van hetzelfde beest gaat!!!  :blink:
:censored:  

Mark van Veen

Citeer
CiteerOei. Ik denk in dit geval meer aan een Kegelbijvlieg, Eristalis pertinax. Er zijn echter geen uitsluitende kenmerken te zien. Ik heb echter het idee dat de voorvoetjes geel zijn. Het schemert nl. iets door tussen de bloempjes.

Han.
Ik denk aan een puntbijvlieg: de zwarte middenstreep voor op de kop is namelijk redelijk smal en goed gedefinieerd. Bij een kegelbijvlieg is de zwarte middenstreep vaag gedefinieerd en breed. Echter, net als bij Han, dit is op 'habitus', doorslaggevende kenmerken zijn niet te zien.
U belandt in de gevangenis. Ga terug naar 4.
groet,

Mark van Veen

AvanderHeijden

Citeer
CiteerMij maak je niet wijs dat het om 2 foto's van hetzelfde beest gaat!!!  :blink:
:censored:
:blink: