Een grootsporige Champignon misschien?

Gestart door Gerrit Reitsma, november 20, 2013, 15:56:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80326831
onzeker Grootsporige Champignon - Agaricus macrosporus gezien op 2013-11-20 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:
















Toelichting:
Hier staan er elk jaar een paar. Hoed 21 cm breed
bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

JW_2all

Er zijn maar weinig soorten met zo'n kenmerkende ring.
Toch zou ik graag willen weten hoe je de geur omschrijft.

Je schrijft bos, en je pijltje in de waarneming staat in een bosperceel, maar kan het zijn dat
deze vondst in grasland stond, op een niet-humeuze plek (weinig of geen blad op de grond)?

Als ik jou was, zou ik de vindplaats vervagen.
Groet,
Jan

Gerrit Reitsma

Hallo Jan,

Ik heb er niet aan geroken, slechte neus.
Hij staat in het gras tussen de sloot en het bos op de hoek.
daar kan ik geen pijl zetten want dan zit ik op de Dijklanden.
Het is een winderige plaats, dus weinig blad op de grond.
Ik kan/zal de vindplaats vervagen.
Maar klopt de naam?

Groet Gerrit Reitsma


Gerrit Reitsma

Hallo Jan

Gerard en ik zijn weer wezen kijken en hebben er een stukje vanaf gesneden.
Gerard dacht nu anijs te ruiken????????
Na een paar minuten verkleurde het stukje gelig.

Groet Gerrit Reitsma


JW_2all

Goed, hij zit dus in de arvensis-groep (anijsgeurige champignons).

Als het een grootsporige zou zijn dan moet hij (meestal) een spoelvormige steel (jojo) hebben, en daar lijkt de steel niet helemaal op. Wat nog zou kunnen pleiten voor grootsporige is als de geur omslaat van aanvankelijk zwak anijsig naar vieze geuren zoals ammonia, inkt, jodium, chloor o.i.d..

De Grootsporige heet grootsporig vanwege de enorme sporengrootte t.a.v. de Gewone anijschampignon, en dat is microscopie werk als het macroscopisch niet helemaal klopt.

In de arvensis-groep  zitten er nog een paar met zo'n type ring (soort tandrad-achtige ring onderkant).
Die zul je moeten afwegen, als de sporen niet groot zijn.



Groet,
Jan

Gerrit Reitsma

Hallo Jan,

Weer bedankt voor de moeite en de uitleg.
Ik zal Herman Sieben eens vragen er naar te kijken als hij weer eens op Westerveld is.

Groet Gerrit Reitsma

Gulistan

Groeten van Christiane

heppo

die herman sieben heeft de komende dagen geen tijd! helaas!

Henny Klein

Citaat van: JW_2all op november 21, 2013, 19:52:08 PM
Als het een grootsporige zou zijn dan moet hij (meestal) een spoelvormige steel (jojo) hebben, en daar lijkt de steel niet helemaal op.
Jojo :huh: dat lijkt me geen goede vergelijking als ik me dat speelgoed herinner 
Hartelijke groet, Henny

Gerrit Reitsma

Hallo allemaal,

Bedankt weer voor de reacties.
Deze champignon is 21 cm breed.
Jammer Herman, had je gelijk ook mijn (Glad Varenschoteltje) kunnen bekijken/meenemen.

Groet Gerrit Reitsma

Gulistan

Ik vind hem namelijk veel weghebben van de Forse Champignon - A. macrocarpus. De maat klopt ook wel.
Groeten van Christiane

JW_2all

#11
Ik was er vandaag in de buurt , en ik zag alleen een straatchampignon (meegenomen), en een steel zonder hoed of ring. Had je hem op dat grasland onder die wilgen gevonden? Op die plek met 8 plooivoetstuifzwammen (waarvan er 5 afgesneden waren), 6 peervormige stuifzwammen en 3 zwartwordende stuifzwammen (waarvan er 2 stuk waren)?

Of was ik toevallig op de verkeerde plek in het juiste bos?
Ik denk van niet want ik zag dit steeltje nog liggen:
Groet,
Jan

Gerrit Reitsma

Hallo Jan.

Je zat dan bij de velden met al die biezen  waar tegen de weilanden aan die grote bomen staan.
Al die stuifzwammen staan daar inderdaad, maar dat is helaas niet de juiste plaats.
Had ik het maar geweten want ik was ook in die hoek aan het zoeken.
Op de platte grond staat de juiste vindplaats, ik heb hem achter de boom gelegd welke precies op de hoek staat onder wat blader en wat verdord gras zodat hij niet gelijk opvalt en hij een beetje uit de wind ligt.

Groet Gerrit Reitsma

JW_2all

Het was zo maar een ingeving en een kaartje van het kruidvat (voor de trein).

Leuk om nu het zoekbeeld te hebben van de varenmycena. Dat soort varens staat hier ook in de omgeving.
Je Bruine kleibosgordijnzwam heb ik ook gezien (3 stuks onder een haagbeuk), en Bruine en Witte bundelridderzwammen (die vorige maand door Gerard zijn ingeschoten op vrijwel dezelfde vindplek).
En tot mijn verbazing ook nog een smakelijke kamrussula (met een afgesneden steel).
Groet,
Jan

Gerrit Reitsma

Hallo Jan,

Volgens mij heb jij dezelfde  Varenmycena's  op de foto gezet als Gerard.
Er zijn een stuk of 10 Haagbeuken met daaronder de Bruine kleibosgordijnzwam.
Jammer van die Kamrusssula.
We hebben al een mooie paddenstoelenlijst van Westerveld bijeen gesprokkeld, dit met meerdere mensen natuurlijk.
Op naar de 400.

Groet Gerrit Reitsma




JW_2all

Wat me verbaasde waren al die afgesneden paddo's her en der. Iemand heeft daar een bijzondere kijk op paddenstoelen (stelen minder belangrijk?). Als dat oogsten zonder zaaien is, dan is het een slechte zoeker.

Ik begreep dat jullie een grote combi-wg paddenstoelen hebben, en helaas ben ik al bezet op de dag van jullie excursie. Ja, 400 is een mooi aantal, en dat ligt zo te zien al binnen handbereik. Met zoveel paddo's in het bos kan dat niet missen. Ik dacht dat ze voor me klaar waren gelegd, zoveel zag ik er vanaf de eerste stap in 't  bos.
Groet,
Jan

Gerrit Reitsma

Hallo Jan,

We zullen eens gaan opletten, misschien zien we die koppensneller wel.
Ja er staan veel paddo's maar er moet wel een juiste naam bij.

Groet Gerrit Reitsma