Hoofdmenu

Vos op Zuidpier

Gestart door thijsdekort, november 25, 2013, 20:41:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdekort

Vandaag even lekker uitgewaaid op de zuidpier van IJmuiden en vrijwel aan het eind van de pier kwam ik een vos tegen. Ik ben de tamme vossen gewend van de AWD, maar om er nou eentje helemaal aan het einde van een pier tegen te komen, waar ie zichzelf in vol zicht (basaltblok, <1 meter van het loopgedeelte) zat te poetsen en rustig opkrulde om te rusten, vond ik toch wat vreemd. Enig idee wat een vos op zo'n plek zoekt? Steenlopertjes vangen en visresten van de vangst van vissers zoeken...?

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

augustvansteensel

Leuk, zie daar vaak die tamme beesten, maar op het einde van de pier! Hahaha! ;D :blink:
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!


Rob Koelman

Waarneming graag nog even invoeren. Dat wordt dan een 'leuke stip' (want 'midden op zee') op de kaart van een van de toekomstige zoogdieratlassen.

Eerdere 'bizarre' waarnemingen op de punt van de Zuidpier: veldmuis.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2013, 22:20:14 PM
Waarneming graag nog even invoeren. Dat wordt dan een 'leuke stip' (want 'midden op zee') op de kaart van een van de toekomstige zoogdieratlassen.

Eerdere 'bizarre' waarnemingen op de punt van de Zuidpier: veldmuis.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Die zullen nu wel op zijn dan  ;D
Douwe van der Ploeg

Tim Drost

Wij hadden vorig jaar rond deze tijd ook een Vos bijna aan het einde van de Zuidpier
Blijft apart gezicht !
http://waarneming.nl/waarneming/view/72094664
groeten Tim
Mijn fotosite

Lowieke

Ik zie al een paar dagen foto's van zeer dichtbij geschoten van die vos op de zuidpier voorbijkomen. Beestje voelt zich behoorlijk op z'n gemak in de buurt van mensen:





http://waarneming.nl/waarneming/view/80357243
Jeroen.

jeroenroelofsen

Citaat van: Lowieke op november 26, 2013, 00:16:54 AM
Ik zie al een paar dagen foto's van zeer dichtbij geschoten van die vos op de zuidpier voorbijkomen. Beestje voelt zich behoorlijk op z'n gemak in de buurt van mensen:





http://waarneming.nl/waarneming/view/80357243
Mooie foto's, maar zo dichtbij dat kan toch niet goed zijn/gaan?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op november 26, 2013, 07:10:29 AMMooie foto's, maar zo dichtbij dat kan toch niet goed zijn/gaan?

Voor je het weet wordt ie afgeschoten, want 'gevaarlijk' voor kinderen / honden...

Aan de tanden te zien overigens een niet al te oud beestje (nog weinig slijtage).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: thijsdekort op november 25, 2013, 20:41:26 PM
Vandaag even lekker uitgewaaid op de zuidpier van IJmuiden en vrijwel aan het eind van de pier kwam ik een vos tegen. Ik ben de tamme vossen gewend van de AWD, maar om er nou eentje helemaal aan het einde van een pier tegen te komen, waar ie zichzelf in vol zicht (basaltblok, <1 meter van het loopgedeelte) zat te poetsen en rustig opkrulde om te rusten, vond ik toch wat vreemd. Enig idee wat een vos op zo'n plek zoekt? Steenlopertjes vangen en visresten van de vangst van vissers zoeken...?

Ik heb steenlopers op de zuidpier ook wel zien smullen van resten aas die door vissers waren achtergelaten. Daar weet een vos ook wel raad mee. En wie weet hoeveel eetbaar afval er nog meer te vinden is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Tim Drost

@ Rob, hoe oud denk je gezien de tanden ?
Aan het litteken te zien is dit hetzelfde dier als vorig jaar.
groeten Tim
Mijn fotosite

frankmeer

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2013, 22:20:14 PM
Waarneming graag nog even invoeren. Dat wordt dan een 'leuke stip' (want 'midden op zee') op de kaart van een van de toekomstige zoogdieratlassen.

Eerdere 'bizarre' waarnemingen op de punt van de Zuidpier: veldmuis.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Ook wel eens in Scheveningen voorgevallen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=150223.msg1145233#msg1145233
Frank van der Meer


Loes B.

#14
Ik heb deze vos afgelopen vrijdag ook gespot,  en ben degene die er een blog aan gewijd heeft

http://belton-loes.blogspot.nl/2013/11/plaatselijke-beroemdheid_26.html

Zoals ik in mijn blog al heb geschreven:  deze vos lijkt erg op de bekende tamme AWD-vos,  zou dus best een nakomeling kunnen zijn.  De vos bietst lekkers bij de vissers,  en,  reist met de bus!  Lees mijn blog maar ;-)

Groetjes Loes

MaartenHaverkamp

Citaat van: Loes B. op november 26, 2013, 21:06:55 PM
Ik heb deze vos afgelopen vrijdag ook gespot,  en ben degene die er een blog aan gewijd heeft

http://belton-loes.blogspot.nl/2013/11/plaatselijke-beroemdheid_26.html

Zoals ik in mijn blog al heb geschreven:  deze vos lijkt erg op de bekende tamme AWD-vos,  zou dus best een nakomeling kunnen zijn.  De vos bietst lekkers bij de vissers,  en,  reist met de bus!  Lees mijn blog maar ;-)

Groetjes Loes


Bekende tamme vos? Ik zie alleen maar tamme vossen daar!

Vincent Hart

Als je de vos een warm hart toedraagt geef je ze geen eten (zo zijn individuele dieren zo tam geraakt) maar jaag je ze weg als ze dichtbij komen. Er zijn genoeg mafkezen die de vos als bron van alle kwaad zien, die moet je inderdaad niet nog meer munitie geven.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MaartenHaverkamp

Citaat van: Vincent Hart op november 27, 2013, 17:43:37 PM
Als je de vos een warm hart toedraagt geef je ze geen eten (zo zijn individuele dieren zo tam geraakt) maar jaag je ze weg als ze dichtbij komen. Er zijn genoeg mafkezen die de vos als bron van alle kwaad zien, die moet je inderdaad niet nog meer munitie geven.

Ben je er wel eens geweest? Wegjagen daar ;D  Komen ze je een poot geven!  :rolleye:

joostheeremans

Citaat van: MaartenHaverkamp op november 27, 2013, 20:35:25 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 27, 2013, 17:43:37 PM
Als je de vos een warm hart toedraagt geef je ze geen eten (zo zijn individuele dieren zo tam geraakt) maar jaag je ze weg als ze dichtbij komen. Er zijn genoeg mafkezen die de vos als bron van alle kwaad zien, die moet je inderdaad niet nog meer munitie geven.

Ben je er wel eens geweest? Wegjagen daar ;D  Komen ze je een poot geven!  :rolleye:

Ik denk dat Vincent dit soort vervelende gevolgen bedoelt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-