buizerd?

Gestart door JR de Jong, november 25, 2013, 20:41:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

JR de Jong

Ik zag gistermiddag deze vogel veelvuldig bidden en zo nu en dan naar de grond duikend, heeft wel 5 minuten zitten bidden. Ik heb ook gedacht aan blauwe kiekendief vanwege wit op stuit maar vind de kop anders. Wie weet wat het is?
met vriendelijke groet, Jack

Certhia

Een buizerd inderdaad
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

thijsdekort

Buizerd lijkt me een prima determinatie!

JR de Jong

Bedankt ik wilde even een bevestiging en die heb ik nu
met vriendelijke groet, Jack

Paul van Eik

waarmee dan ook maar weer bewezen is dat een 'gewone' Buizerd ook enkele minuten achtereen kan bidden.
Met vriendelijke groet,
Paul

JR de Jong

Ja inderdaad hij heeft wel 5 minuten of meer zitten bidden
met vriendelijke groet, Jack

HPM

Citaat van: JR de Jong op november 26, 2013, 09:52:32 AM

Ja inderdaad hij heeft wel 5 minuten of meer zitten bidden


Op zijn knieen?
Herman van der Meer

Mimino

Als ze zitten heet het geen "bidden"
Als ze bidden, zitten ze niet, toch?
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Certhia

Citaat van: Mimino op november 26, 2013, 16:36:07 PM
Als ze zitten heet het geen "bidden"
Als ze bidden, zitten ze niet, toch?

Denk niet dat Jack dat bedoelde
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Dirk van Opheusden

Als die buizerds niet zitten te bidden dan lopen ze wel te vliegen.
Dirk van Opheusden

JR de Jong

met vriendelijke groet, Jack

JR de Jong

Volgens Timo Roeke is het een ruigpootbuizerd zie waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/80401995, kunnen we dat aan de hand van deze foto nog ontkennen, want iedereen was het er wel over eens dat het ging om een gewone buizerd hier op het forum. Graag een reactie met duidelijke kenmerken waarom dit wel of niet een is.
met vriendelijke groet, Jack

frankw

Dat betreft duidelijk een andere vogel. De vogel in dit topic vertoond geen kenmerken van een Ruigpootbuizerd.

JR de Jong

Is dezelfde vogel bijna op dezelfde tijd genomen kijk maar naar witte stuit, dat die buik achter donkerder lijkt is waarschijnlijk op Paul zijn foto de schaduw
met vriendelijke groet, Jack

frankw

Dat is géén schaduw. Daarnaast is er een witte staart zichtbaar met donkere eindband. Een RPB heeft ook geen witte stuit maar een witte staartbasis. Op jouw foto is RPB alleen al uit te sluiten op basis van de fijne bandering op de staart én die witte stuit. Nog los van al het andere wat niet klopt voor RPB en wel voor Buizerd.

Roel Schwartz

Wat mij betreft gaat het hier om 2 verschillende vogels. Die van jouw een Buizerd en het commentaar door Timo gegeven op de ingevoerde Buizerd is helemaal correct.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

JR de Jong

Sorry voor al het ongemak, Paul heeft de waarneming gekopieerd en daardoor geeft deze dezelfde tijd aan. Bij het opnieuw bekijken van al mijn foto's die ik heb gemaakt blijkt dat deze rpb 15 minuten eerder is genomen op ongeveer dezelfde plek, dus ik zal nog een andere invoeren als rpb.
met vriendelijke groet, Jack

BramtK

Want je hebt de Ruigpootbuizerd ook gezien!?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankmeer

Jack, als je tot tweemaal toe vraagt of de vogel uit je openingspost een Ruigpoot is, kun je toch niet twee weken later met droge ogen alsnog een Ruigpoot invoeren?? Of mis ik iets?
Frank van der Meer

JR de Jong

Beste Frank, zoals hieronder al beschreven heeft Paul een waarneming van mij gekopieerd echter zei Timo dat het om een ruigpoot ging bij zijn foto. Deze foto's zijn eerder gemaakt dus niet op het tijdstip van de buizerd, en wij dachten dat het om dezelfde vogel ging (was namelijk op dezelfde plek een tien minuutjes later) waar ik de foto hieronder heb ingevoerd. Terugkijkend naar mijn foto's heb ik ook meerdere foto's van de rpb gemaakt en deze alsnog ingevoerd.
met vriendelijke groet, Jack

Paul van Eik

Citaat van: Paul van Eik op november 26, 2013, 00:19:39 AM
waarmee dan ook maar weer bewezen is dat een 'gewone' Buizerd ook enkele minuten achtereen kan bidden.
Het langdurige bidden blijkt nu wel gedaan te zijn door een RPB, maar Jack heeft hier een foto van een Buizerd geplaats in de veronderstelling dat het dezelfde vogel was als op eerder gemaakte foto's , waarop wel een RPB stond. Ik maakte dezelfde fout en dacht dus dat 'gewone' Buizerds ook langdurig bidden. Niet dus. Confused? You won't be after next weeks episode of Soap. :)
Met vriendelijke groet,
Paul

frankneijts

Citaat van: Paul van Eik op december 08, 2013, 22:46:02 PM
Ik maakte dezelfde fout en dacht dus dat 'gewone' Buizerds ook langdurig bidden. Niet dus.  :)

Wel dus: de duur van het bidden is niet diagnostisch. Je kunt hooguit stellen dat Ruigpoten waarschijnlijk vaker langduriger bidden maar dat is zodanig moeilijk te kwantificeren dat er geen betrouwbaar kenmerk aan te ontlenen valt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Paul van Eik

#22
Akkoord Frank, ik zeg alleen maar dat ik dus een RPB minutenlang zag bidden en niet een 'gewone' Buizerd, waarmee ik uiteraard niet uit kan sluiten dat 'gewone' Buizerds (desgewenst :) ) ook minutenlang kunnen bidden. PS  Waarom bidden RPB's waarschijnlijk "vaker langduriger" dan Buizerds?
Met vriendelijke groet,
Paul

frankneijts

Citaat van: Paul van Eik op december 08, 2013, 23:10:35 PM
Akkoord Frank, ik zeg alleen maar dat ik dus een RPB minutenlang zag bidden en niet een 'gewone' Buizerd, waarmee ik uiteraard niet uit kan sluiten dat 'gewone' Buizerds (desgewenst :) ) ook minutenlang kunnen bidden. PS  Waarom bidden RPB's waarschijnlijk "vaker langduriger" dan Buizerds?

Het zijn verschillende soorten met (deels) verschillende jachttechnieken en biotoopkeuze. Waarom bidt een Torenvalk gewoonlijk vaker langduriger dan een Roodpootvalk?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Paul van Eik

Met vriendelijke groet,
Paul

Paul van Eik

Met vriendelijke groet,
Paul

frankneijts

Citaat van: Paul van Eik op december 08, 2013, 23:56:50 PM
geen idee?

Zal ermee te maken hebben dat Torenvalken veel meer dan Roodpootvalken op muizen jagen en veel minder op insecten en vogeltjes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Paul van Eik

Citaat van: frankneijts op december 10, 2013, 21:03:20 PM
Citaat van: Paul van Eik op december 08, 2013, 23:56:50 PM
geen idee?

Zal ermee te maken hebben dat Torenvalken veel meer dan Roodpootvalken op muizen jagen en veel minder op insecten en vogeltjes.

bedankt Frank, ik was al op zoek gegaan.
Met vriendelijke groet,
Paul