Hoofdmenu

Sperweruil Zwolle

Gestart door nick, november 24, 2013, 20:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Hou er wel rekening mee dat er morgen minder "massaal" bij het tankstation geparkeerd mag/kan worden. De pompbediende maakte zich een beetje zorgen zei hij en vroeg zich af of 'we' de hele nacht zouden blijven en hoe druk het morgenochtend zou worden. Dit was toen we nog maar met een man of 30 aanwezig waren.. Dus op verzoek; luister aub naar het aanwezige personeel morgen en/of zet de auto elders neer. :duim:

Wouter van der Ham

Citaat van: Pim op november 25, 2013, 00:20:43 AM
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=176684&cat=1






Pieter Doorn werd ook nog uitgebreid geinterviewd door RTV Oost (mogelijk later op hun site).


Wat een bizarre twitch zo bij het BP pompstation met al die verbaaste blikken van automobilisten!
Hier dus : http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=176688&cat=1  :)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

j.steenbergen

Misschien heb ik even wat gemist: maar is het spoor goed te bereiken/overzien? Kun je bijv. als OV-reiziger bij het tankstation komen, of moet je dan illegaal door de berm struinen?
Jeroen Steenbergen

luc.hoogenstein

Vraagje: het is best een atypisch biotoop voor deze soort (op zijn zachtst gezegd), en niet al te lang geleden is er een verzwakt exemplaar in de winkel van Vogelbescherming (!) binnen gebracht die een voliere-ring om bleek te hebben. Hoe groot achten we de kans dat de Zwolse vogel een wild exemplaar betreft?

Vincent Hart

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=64460&page=1
Vogel weer in beeld en hier mag je zonder auto wél komen, Jeroen ...

@Luc: In Scandinavië zitten zwervende vogels ook regelmatig middenin dorpen en steden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Begint het zagen aan mijn Zwollelijst nu al?!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

luc.hoogenstein

Hahaha, nee hoor Jaap, maar een kritische blik kan nooit kwaad  ;) . Het ringetje bij de Zeister vogel was lastig te zien door de bevedering, zelfs in de hand... Ze worden in gevangenschap gehouden, en blijkbaar ontsnapt er dus wel eens eentje. Bij zo'n megaknaller midden in de stad is het op zijn minst goed om dat te beseffen.
@Vincent, klopt.

Citaat van: Jaap Denee op november 25, 2013, 08:42:28 AM
Begint het zagen aan mijn Zwollelijst nu al?!

HPM


"Een groot aantal vogelspotters staat in Zwolle naar boven te turen. ...
Op een speciale website hebben inmiddels tientallen spotters gemeld dat
zij de sperweruil ook zagen zitten
" (Hart van Nederland)


http://nos.nl/artikel/578924-opwinding-over-sperweruil-zwolle.html
Herman van der Meer

JandJ

Jeroen, de huidige locatie is goed te bereiken per fiets.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jvdlaan

Citaat van: JandJ op november 25, 2013, 09:03:03 AM
Jeroen, de huidige locatie is goed te bereiken per fiets.

Aldus dé expert van het OV-twitchen!  :duim:

peter van santbrink

Als ik het goed begrijp jaagt deze uilsoort vnl overdag; is het een logische gedachte dat die plek van gisteren een overnachtinglocatie was en is het mogelijk dat ie b.v. aan het einde van de dag weer naar deze plek gaat ?

moet met OV uit Leiden komen, ben dus beperkt in m'n bewegingsmogelijkheden  ;)

jvdlaan

Citaat van: peter van santbrink op november 25, 2013, 09:11:38 AM
Als ik het goed begrijp jaagt deze uilsoort vnl overdag; is het een logische gedachte dat die plek van gisteren een overnachtinglocatie was en is het mogelijk dat ie b.v. aan het einde van de dag weer naar deze plek gaat ?

moet met OV uit Leiden komen, ben dus beperkt in m'n bewegingsmogelijkheden  ;)

Het zou kunnen dat de knaagdieractiviteit groter is in de avondduren op zo'n verlicht spooremplacement en dat de uil dat inmiddels weet. Ik zie bv 's avonds op Amsterdam-Zuidoost en A'dam Centraal 's avonds veel muizen tevoorschijn komen om tussen de bielsen voedsel te gaan zoeken.

lennartv

Citaat van: peter van santbrink op november 25, 2013, 09:11:38 AM
Als ik het goed begrijp jaagt deze uilsoort vnl overdag; is het een logische gedachte dat die plek van gisteren een overnachtinglocatie was en is het mogelijk dat ie b.v. aan het einde van de dag weer naar deze plek gaat ?

moet met OV uit Leiden komen, ben dus beperkt in m'n bewegingsmogelijkheden  ;)


Ik moet ook uit Leiden komen met OV, volgens Google Maps, moet je ongeveer nog 800 m lopen als je geen fiets hebt, dat is wel te doen dus. De rest kun je doen met OV
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

peter van santbrink

Citaat van: lennartv op november 25, 2013, 09:22:40 AM
Citaat van: peter van santbrink op november 25, 2013, 09:11:38 AM
Als ik het goed begrijp jaagt deze uilsoort vnl overdag; is het een logische gedachte dat die plek van gisteren een overnachtinglocatie was en is het mogelijk dat ie b.v. aan het einde van de dag weer naar deze plek gaat ?

moet met OV uit Leiden komen, ben dus beperkt in m'n bewegingsmogelijkheden  ;)


Ik moet ook uit Leiden komen met OV, volgens Google Maps, moet je ongeveer nog 800 m lopen als je geen fiets hebt, dat is wel te doen dus. De rest kun je doen met OV

dat valt mee inderdaad; even wat dingen op werk afronden en dan vanmiddag richting Zwolle !

@ Jan; bedankt voor deze info, slimme beesten toch, die uilen  ;D

colossus

Het is wel te lopen, maar aan de noordkant van het Stationsplein, links van de rotonde, kun je een fiets huren.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper



Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Een meer gedegen benadering, met directe link naar Waarneming en citaat uit de eerste melding.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/25/opschudding-onder-vogelaars-de-sperweruil-is-gespot/
Herman van der Meer

Theovanv

Vanochtend genoten van een prachtige vogelsoort! Maar we hebben ons gestoord aan een groot deel van de groep.

Iedereen stond netjes op een rij op afstand, vogel zat rustig uit te buiken, werd langzaam wakker en alert. Keek om zich heen maar trok zich niks aan van ons. Hij versprong wat takjes en kwam wat meer open te zitten. Tot zover niks aan de hand. Een grote groep mensen nog aanwezig. Vanaf links was ie goed te zien. Ik stond op rechts met iemand te praten. Net als ik weer naar links wil lopen vliegt de vogel ineens naar een kaal boompje iets naar ons toe aan de rechterkant.

En toen was t hek van de dam. Een groot deel van  groep komt aangerend, gaat voor ons langs en loopt op de Uil af! Terwijl we al zo dichtbij stonden. Scope was niet eens nodig. Iedereen wil dan vooraan staan en mensen stonden tot op de tweede baan van de verkeersweg. De Uil vloog noodgedwongen op en ging iets naar achteren in een boom heel mooi vrij zitten. Maar nog was t niet genoeg en de helft van de groep joeg m nog 1 a 2 keer op tot hij de weg overvloog t bosje in. Daar was ie wel weer in beeld. Het ging hier niet alleen om fotografen, mensen stormden er met scope en al op af, de mensen die wel op afstand blijven verbouwereerd achterlatend.

Meestal gaaat twitchen zo mooi en goed en dat was tot dan toe ook hier t geval. Maar dit was echt een kansloze, ondoordachte actie die twitchers een slechte naam geven.
Theo van Veenendaal

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

milvusmilvus

Het valt me op dat de uil hier al even zit (minstens 13 dagen) en dat het dier weinig schuw is. Is er al uitgesloten dat het geen escape betreft?
Groet, Edzard

Timo Roeke

Spijtig te horen Theo. Heb je de mensen daar op aangesproken? Zijn er anderen die deze mensen hebben aangesproken? Daar begint het bij. Als je het gedrag ziet meteen erop af stappen en aanspreken op hun gedrag. Vaak vind je dan bijval van de rest. Maar iemand moet de eerste zijn!

Desnoods name and shame - foto's maken en plaatsen.
*Bericht op persoonlijke titel.

Theovanv

De groep was te groot, t ging te snel en ik was te verbaasd om meteen in te grijpen, maar ik heb wel duidelijk laten merken hoe ik erover dacht en vond bijval bij andere achterblijvers. Heb geen fotos gemaakt. Normaal als zoiets gebeurd is t een eenmansactie. Dit was kuddegedrag en haantje de voorste. Dit is niet zoals t hoort en t was ook totaal niet nodig.
Theo van Veenendaal

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Martens

Heb de vogel in korte tijd twee keer op zien vliegen rond half elf, terwijl de voorste linie vogelaars steeds verder opschoof. De sperweruil vloog naar de overkant van de weg om van de drukte af te zijn...
groeten, Vincent

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Ted van der Knaap

Citaat van: Jaap Denee op november 25, 2013, 00:26:54 AM

@ Henk Timmerman: je reactie bevestigt mij dat er -helaas- altijd mensen zijn die zich wel een mening permitteren, maar geen idee hebben waar ze het over hebben en ondertussen anderen het licht in de ogen niet gunnen. Dat is jammer, vooral voor jezelf.

Jammer dat een mening van een individu altijd maar gelijk de grond ingeboord moet worden...   ...omdat ie "aan een speeltje" komt is de wereld te klein.

Respect Henk, er zitten altijd meerdere kanten aan een verhaal... ...helaas, naar nu blijkt, is verstoring meer algemeen dan incidenteel aan het worden!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

#59

Klopt de kaart van de Sperweruil met twee clusters van waarnemingen een kilometer van elkaar?
http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=134445&id_soort=1554&u[]=1&j[]=2013&a[]=0&orignal_precision=0&markers=0

Nou, zo'n link werkt dus niet door de blokhaken.  >:(
Zoe merkwaardig genoegh wel http://tinyurl.com/ph6kt4f
Herman van der Meer