welke behaarde kever???

Gestart door vanmiddelkoop, november 25, 2013, 14:41:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/80394503
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-07-25 France - Le Noyer (05)
Foto's:




bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

beetlestitch

zal henicopus spec zijn. misschien hirtus maar meerdere gelijkende soorten en weet niet de verspreiding van de soorten. groeten toon
Toon Keukelaar

Arp

#2
Hoi Toon,

De naam hirtus is historisch voor twee soorten in zwang geweest. In principe is Dermestes hirtus Linnaeus, 1767 (later dus o.a. (H)Enicopus hirtus) vandaag gesynoniemiseerd met Enicopus pilosus (Scopoli, 1763), maar historisch is de naam hirtus ook door veel auteurs toegepast op de soort die nu Enicopus ater (Fabricius, 1787) genoemd wordt.

Welke van de twee bedoelde je dus?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

En wat moet ik dan precies aanvragen?
Bij observado komen er geen Henicopus of enocopussen voor.
Vast hartelijk dank,
vr. groeten Betty


vanmiddelkoop

Weer helemaal bedankt!
Nog nooit van deze kevers gehoord, nieuw voor mij  :blink:
Groeten Betty

Arp

Komen in Nederland niet voor. Verder is verwarrend dat de "Dasytidae" ook vaak als onderfamilie Dasytinae in de familie Melyridae figureren, al dan niet samen met de Malachiinae (ipv deze in een eigen familie Malachiidae). Maar ze zitten dus in die "hoek" :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Ja, ik had al bij kerbtier zitten kijken bij Melrydae.
Vond het wel een super beestje.......
Groetjes Betty

Arp

#8
Ik zie dat jullie deze als zekere pilosus ingevoerd hebben. Dat is dan vermoedelijk "per ongeluk" soortvan goed gegaan. Het is denk ik handig om dat als toekomstige referentie even te duiden.

Zoals hierboven al gezegd wordt de naam Henicopus hirtus met twee momenteel geldige soortnamen in verband gebracht.

Enicopus pilosus (Scopoli, 1763) <==  (H)Enicopus hirtus (Linnaeus, 1767)

maar omdat de soort historisch ook vaak fout benoemd/geïdentificeerd is geldt ook:

Enicopus ater (Fabricius, 1787) <== (H)Enicopus hirtus auct. (nec Linnaeus)

In het algemeen moet je er vanuit gaan dat wanneer oudere publicaties hirtus noemen, naar huidige maatstaven ook ater bedoeld kan worden, terwijl de "echte" hirtus van Linnaeus officieel naar recente inzichten juist een synoniem van pilosus zou zijn.

In dat licht moet je bijvoorbeeld ook de reactie zien van "Dasyto50" (Robert Constantin) in dit berichtje op insecte.org (2006!):
Citeerle mâle correspond tout à fait au Enicopus hirtus L. forme classique du Midi de la France.
Pour l'identification d'une femelle isolée de cette région, il s'agit d'une probabilité : rarement hirtus au dessus de 1000 m, et rarement falculifer en dessous des 1000 m (en France, car à Trieste il descent à 100 m sur le karst).
Quant à la citation de E. pyrenaeus d'Ardèche par Balazuc, ça demande à être vérifié.
La nomenclature des Enicopus est fluctuante, et ce n'est pas fini.
De genoemde Enicopus falculifer is een synoniem van pilosus en (dus) is de "Enicopus hirtus L." waaraan gerefereerd wordt de foutieve, maar zwaar ingeburgerde interpretatie van hirtus in de zin van de huidige ater.

Effectief zegt Robert daar dus dat (grofweg in die hoek van Frankrijk) boven 1000m pilosus waarschijnlijker is en onder 1000m ater het meest voor de hand ligt.

Voor zover jullie pointer goed gezet is zou de hoogte terplekke (via google maps, niet via wrn) grofweg 1250m moeten zijn, hetgeen pilosus dus inderdaad de betere keuze maakt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

verzamel deze soorten niet en heb verder geen idee van de vernieuwingen. ik kende het geslacht onder de oudere naam. de soort was ook maar een misschien. groeten toon,
Toon Keukelaar

Arp

Ja, dat begrijp ik - al lang prachtig dat je ons op het goede spoor kon zetten  :duim:

Ik struikelde bij het verzinnen van een naam voor de database alleen over het dubbele "synoniem" ... verwarrend gevalletje weer eens :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Ingewikkeld kevertje  :rolleye:
Maar goed, alletwee erg bedankt weer!!!
Groetjes Betty

Arp

#12
Ik heb even in het boek van Constantin & Liberti kunnen bladeren. Het bestaat uit twee delen, waarvan het tweede deel in samenwerking met Virgile Marengo tot stand is gekomen. Dit tweede deel bevat wat gedetailleerdere info over verspreiding en synoniemen:

Constantin, Robert; Liberti, Gianfranco; Virgile Marengo (2011) Les Dasytidae de Rhône-Alpes. In: Constantin, Robert; Liberti, Gianfranco (eds.) Coléoptères Dasytidae de France; Morphologie, biologie, clés d'identification, faunistique. pp.87-120. Lyon: Musée des Confluences. ISBN: 978-2-91582209-0 @Soc. Linn. Lyon

Dat bevestigt inderdaad het gerommel met de namen, en ook de scheiding tussen de huidige ater en pilosus, waarbij wordt aangemerkt dat ze in het zuiden van Frankrijk niet samen worden gevonden en daar waar ze bij elkaar in de buurt komen pilosus consequent de hoger gelegen biotopen bezet. In het stukje over ater staat 1000m als hoogste limiet genoemd. In zoverre dus alles zoals de quote van Constantin in het Franse forum (afgezien van de namen falculifer en hirtus, maar de quote is uit 2006).

Voor pilosus wordt vermeld dat deze, over het gehele verspreidingsgebied bezien tussen 0-2000m gevonden wordt, maar in Zuid-Frankrijk vooral boven 1500m. Dat is dus weer wat hoger dan de circa 1250m van de waarneming.

Overigens staat er in de sleutel een opmerking dat armatus en pyrenaeus genitaal niet goed van pilosus te onderscheiden zijn en dat de soortstatus op basis van de verschillen in de vorm van de dikke vergroeiïng/haak aan het eerste tarslid (alleen bij de mannetjes) wellicht op basis van meer onderzoek van grotere series Iberisch materiaal opnieuw geevalueerd zou moeten worden (want toch wel wat variabel). Maar ook als ze ooit synoniem worden verklaard blijft het bij pilosus, want dat is de oudere naam.

Het artikel waarin het gehannes met de namen wordt opgelost zou deze moeten zijn:

Liberti, Gianfranco; Constantin, Robert (2009) The Enicopus Stephens, 1830 species east of the Iberian peninsula : E. ater (Fabricius, 1787) and E. pilosus (Scopoli, 1763) (Coleoptera: Dasytidae) - Annali del Museo Civico di Storia Naturale "Giacomo Doria" di Genova, vol.100, pp.293-321.

Die heb ik nog niet gevonden, maar de waslijst in het boek met gecontroleerde specimen van ater die in de originele publicaties danwel hirtus danwel pilosus worden genoemd zegt eigenlijk wel genoeg over de verwarring.

Tot zover even als aanvulling :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Hoi Arp

Tjongejonge  :rolleyes: het gaat mij bijna boven m'n pet.
Wat wel geheel duidelijk is; wij waren op ongeveer 2000 mt ,
dus is het zeker pilosus en zit ik helemaal goed!
Wat zo'n kever allemaal teweeg brengt!
Ze worden niet veel gevonden denk ik want op observado ben ik de enige  ;D  ;D  ;D

Vr. groeten Betty

Arp

Citaat van: vanmiddelkoop op december 19, 2013, 09:14:31 AM
Wat wel geheel duidelijk is; wij waren op ongeveer 2000 mt, dus is het zeker pilosus en zit ik helemaal goed!
Okay, prima, dan zal het inderdaad duidelijk zijn :) Misschien staat de pointer niet helemaal goed, of kloppen de hoogtelijnen van google maps niet helemaal. Zet die hoogte er misschien even als opmerking bij, aangezien die belangrijk is voor de determinatie.

Ik heb er alvast even een "externe link" bij gezet naar deze discussie.

CiteerZe worden niet veel gevonden denk ik want op observado ben ik de enige  ;D  ;D  ;D
Zou me niks verbazen als dat ook nog een tijdje zo blijft ;)

Overigens, voor de leuk: Hadden jullie nog een foto waarop meer van één van de achterbenen te zien is? Dan is duidelijk of het een menneke of meiske is en zou eventueel ook leuk zijn voor de soortinfo.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Nee, ik heb maar 2 bijna dezelfde foto's kunnen maken, toen liet hij zich vallen.
Ruud was net te laat  :huh:
Ik zal de hoogte er nog even bijzetten!

Groetjes Betty

vanmiddelkoop

Laat het trouwens 1800 mt zijn, maar zeker boven 1500 mt.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)