Kaalkopibis in Oost-Groningen met zender en kleurringen

Gestart door Klaas van Dijk, november 24, 2013, 20:42:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Staat ook al in Zeldzaamheden in NL. Een plek is denk het beste..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Ik ben wel erg benieuwd naar dat project. Ik heb even gezocht op internet naar info maar kon zo gauw niks vinden. Weet iemand wel waar ik het kan vinden?

Klaas van Dijk

hoi Casper,

Het is mij ook niet helemaal duidelijk, maar Jeroen Nagtegaal heeft gister een e-mail verzonden naar Oostenrijk.

Volgens mij heeft Jeroen hier nog geen reactie op gekregen. Vermoedelijk zal Jeroen wel reageren als hij meer gedetailleerde informatie over deze beide vogels heeft. Ik ben er in ieder geval ook nieuwsgierig naar.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal

Douwe van der Ploeg

Wat ik me nu wel afvraag is waarom deze soort wel op exoot wordt gezet, maar bijvoorbeeld die musjes met hun stoomboot van dit jaar eerst door de CDNA moeten?
Sowieso vind ik de status exoot voor veel soorten vrij arbitrair gebruikt wordt (hoewel ik zeker het nut inzie voor soorten met voortplantende populaties, alhoewel er na een bepaalde periode wat mij betreft wel weer genoeg verwildering is om die status weg te halen). Ik zal vast wel op teentjes trappen, maar waarom staan bepaalde eendensoorten niet op exoot terwijl er veel meer escapes dan geaccepteerde gevallen zijn?
Douwe van der Ploeg

Jeroen Nagtegaal

Deze zijn met de hand opgevoed... Zegt denk wel genoeg toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal

Douwe van der Ploeg

Tuurlijk, deze exemplaren horen niet op de lijst, maar om de gehele soort als exoot te bestempelen (waarbij mijn associaties een eigen, enigzins stabiele populatie is) vind ik wat ver gaan..
Ik besef me echter wel dat die kwestie niet direct in dit topic hoort, dus zal er over ophouden..

Ben de beestjes vandaag wel even gaan bekijken, erg mooi zichtbaar (direct naast de weg, meer dan 3 meter afstand zal het niet geweest zijn), en ze waren zelfs zo aardig om even een rondje voor ons te vliegen. Of ik ze nou mag tellen of niet, leuke beestjes!
Douwe van der Ploeg

laatvlieger

weet iemand hoe het met de kaalkopibissen in Groningen is afgelopen? Zijn ze er nog? Zijn ze terug gevlogen? Gevangen?
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Klaas van Dijk

Beste Wouter,

Excuses dat een reactie even op zich heeft laten wachten.

In het komende nummer van 'De Grauwe Gors' (tijdschrift van Avifauna Groningen) komt een kort stukje over de waarnemingen van deze beide vogels. Dit stukje is een onderdeel van een vaste rubriek over geringde vogels in de provincie Groningen. Hiervoor heb ik contact gehad met enkele vaste waarnemers in Oost-Groningen. Bij hen is niets bekend over vervolgwaarnemingen elders (zie http://waarneming.nl/waarneming/view/86106950 voor de laatste waarneming). Alle bij mij bekende info m.b.t. waarnemingen staat ook allemaal op waarneming.nl (en is gecontroleerd bij de vaste waarnemers).

Ten tijde van deze contacten (eind september / begin oktober 2014) was niet bekend of één van beide vogels (of allebei) weer terug zijn gevlogen naar Oostenrijk. Eén van de vogels (Romeo) droeg een datalogger. De batterij ervan raakte leeg en daarom is de datalogger verwijderd en opgestuurd naar Oostenrijk (contactpersoon in Oostenrijk is Lara Chibulski). Helaas was eind september / begin oktober 2014 nog niets bekend over gegevens over de vliegroute (etc.) die Romeo gevlogen had.

Er waren twee families langs de Barkhoornweg die veel zorg / aandacht hebben besteed aan beide vogels. Er zijn contacten geweest met Oostenrijk / Lara Chibulski, onder andere met goede tips om de vogels bij te voeren tijdens strenge winterse omstandigheden. Lara Chibulski was ook het persoon die Romeo en Fridolin heeft grootgebracht.

That's all I know.

Best wishes,

Klaas