Vogelgeluiden/Bird Sounds app (Xeno-canto)

Gestart door Mathieu Groeneveld, november 23, 2013, 13:48:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mathieu Groeneveld

Download
Click
or Search "xeno-canto" in Google's Play Store and choose the Bird Sounds app by Mathieu Groeneveld

Phone Requirements
*All Android Devices supported!*
  • Android 1.5 or higher
  • Internet connection (Wifi or 3G)

Bugs

  • Portrait mode only (not a real bug)

Wishlist/To-Do (in Priority)

  • No refresh of search when BACK pressed
  • Sounds download (full lists)
  • Layout

Please leave your comments below!
If you would like to help adding another language, please mail me at natuurfrontapps@gmail.com or send a private message.
It only takes a translation of about 30 words/sentences.

Thank you!
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

Alex Kwak

Kan je alvast de requirements geven?
Android x.y
Schermresolutie etc?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Een paar opmerkingen:
1) Als je terugkomt op de zoekpagina is je zoekopdracht leeg. Als je bijvoorbeeld toch alleen hoge kwaliteit geluiden wilt moet je ook de zoekopdracht opnieuw invoeren.
2) Als je een geluid hebt gekozen wil je dat die ook meteen begint te spelen denk ik
3) Waarom verschil tussen zoeken en handmatig zoeken? Overigens vond 'ie bij die tweede optie bij "kruisbek" helemaal niets, bij de eerste optie wel.

Maar... werkt verder goed, leuk initiatief!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Mathieu Groeneveld

Citaat van: Alex Kwak op november 23, 2013, 19:49:57 PM
Een paar opmerkingen:
1) Als je terugkomt op de zoekpagina is je zoekopdracht leeg. Als je bijvoorbeeld toch alleen hoge kwaliteit geluiden wilt moet je ook de zoekopdracht opnieuw invoeren.
2) Als je een geluid hebt gekozen wil je dat die ook meteen begint te spelen denk ik
3) Waarom verschil tussen zoeken en handmatig zoeken? Overigens vond 'ie bij die tweede optie bij "kruisbek" helemaal niets, bij de eerste optie wel.

Maar... werkt verder goed, leuk initiatief!
Bedankt voor je reactie!
1) Dit is een bewuste keuze geweest, als je het geluid van een andere soort zou willen horen dan zou je eerst de zoekopdracht leeg moeten maken. Maar ergens heb je wel gelijk, dus voor de volgende versie zal ik mogelijk een knop toevoegen die het zoekscherm 'leegt' zodat de vorige zoekopdracht kan blijven staan.
2) Goede opmerking! Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren, het is in ieder geval simpel aan te passen. Zelf heb ik het liever zo.
3) Het zoeken in de Nederlandse lijst is op basis van de Nederlandse soortenlijst van Waarneming.nl. Zou je een buitenlandse soort willen zoeken, dan kan dat "handmatig". Ook kan je zo zoeken naar alle geluiden van een bepaald genus (bijv. "Anas" geeft geluiden van alle eenden in dit genus). Echter, xeno-canto verstaat geen Nederlands, dus het klopt dat je niets vindt als je handmatig zoekt naar kruisbek. Het tweede zoekvak is dus voor Engelse of wetenschappelijke namen (bijv. Crossbill of Loxia curvirostra). Ik zal overigens aan de gehele zoekfunctie nog sleutelen en mogelijk ook voor alle buitenlandse soorten een Nederlandse naam toevoegen (als ze die hebben).

Ik zal de vereisten even toevoegen aan de startpost.
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

Thijs Fijen

Ziet er (voor een eerste versie) toch al best goed uit!

Ik mis nog meertaligheid. Als ik handmatig zoek op little bunting, dan krijg ik de lijst met Dwerggorzen. Leuk dat er dus een Nederlandse naam is (En toevallig ken ik die), maar voor Australische namen slaat het nergens op ;). Bovendien zal Xeno-Canto er erg blij mee zijn! In dat geval is een Engelse versie zeer gewenst!

Met je eigen voorbeeld 'buteo buteo' of 'Buzzard' ga je de mist in: als ik op Buzzard zoek krijg ik 17 soorten ;)

Ik vermoed dat je de ondersoort ook kan oproepen met de afkorting 'ssp' net zoals je 'sp' oproept. Dat zou in elk scherm een waardevolle toevoeging zijn.

Is het mogelijk om de wereldlijst (Engels) op te roepen bij het handmatig zoeken? Net zoals bij 'zoeken in Nederlandse lijst'?

Wat is 'hoge kwaliteit'? Alleen opnames met een A?

Zou het mogelijk zijn om bij 'enter' meteen te gaan zoeken? Dus zonder op 'zoeken' te hoeven te klikken?

Natuurlijk zijn er een boel dingen waarvan het wenselijk zou zijn als het oproepbaar was (taal, kwaliteit), maar dat is voor latere versies denk ik.


Ik ben nieuwsgierig: kostte het veel tijd om dit zo te maken?
Thijs Fijen

Mathieu Groeneveld

Citaat van: Thijs Fijen op januari 07, 2014, 14:17:33 PM
Ziet er (voor een eerste versie) toch al best goed uit!

Ik mis nog meertaligheid. Als ik handmatig zoek op little bunting, dan krijg ik de lijst met Dwerggorzen. Leuk dat er dus een Nederlandse naam is (En toevallig ken ik die), maar voor Australische namen slaat het nergens op ;). Bovendien zal Xeno-Canto er erg blij mee zijn! In dat geval is een Engelse versie zeer gewenst!
Ik weet dat er al iemand (een langere tijd) bezig is met een vergelijkbare app in het Engels. Het is niet heel veel werk om meertaligheid te introduceren, maar dan wil ik gelijk zoveel mogelijk talen beschikbaar maken. Als ik bijv. een manier vindt om alle soortnamen in een bepaalde taal (met toestemming) van observation te halen dan scheelt dat een hoop. Alleen het blijft lastig te bepalen welke soorten je wel en niet opneemt, de wereldsoortenlijst neemt weer veel ruimte in op je telefoon. Ik zet het voorlopig op de to-dolijst
Citeer
Met je eigen voorbeeld 'buteo buteo' of 'Buzzard' ga je de mist in: als ik op Buzzard zoek krijg ik 17 soorten ;)
Haha ja dat was een lekker voorbeeld :P Het enige wat ik hier aan kan doen is vaste lijsten ipv handmatig zoeken. Het probleem ligt namelijk in de xeno-canto zoekfunctie.
Citeer
Ik vermoed dat je de ondersoort ook kan oproepen met de afkorting 'ssp' net zoals je 'sp' oproept. Dat zou in elk scherm een waardevolle toevoeging zijn.
Deze begrijp ik niet helemaal? Het is in ieder geval zo dat je wel kan zoeken naar ondersoorten (klik maar eens op siberische tjif ofzo). De resultaten kloppen wel (alleen sib tjif) alleen in de resultaten die de app ontvangt van xeno-canto wordt alleen de soortnaam (per resultaat) teruggestuurd, dus ook dit probleem ligt aan de xeno-canto kant. Misschien dat ik contact kan krijgen met X-C om wat problemen aangepast te krijgen.
Citeer
Is het mogelijk om de wereldlijst (Engels) op te roepen bij het handmatig zoeken? Net zoals bij 'zoeken in Nederlandse lijst'?
Ja, de praktische kanten van dit verhaal (zie bij het eerste puntje) ga ik nog even bekijken
Citeer
Wat is 'hoge kwaliteit'? Alleen opnames met een A?
Ja ;)
Citeer
Zou het mogelijk zijn om bij 'enter' meteen te gaan zoeken? Dus zonder op 'zoeken' te hoeven te klikken?
Vast wel --> to-do-lijst
Citeer
Natuurlijk zijn er een boel dingen waarvan het wenselijk zou zijn als het oproepbaar was (taal, kwaliteit), maar dat is voor latere versies denk ik.
Alle informatie die via de api van X-C beschikbaar is staat er nu in. Inderdaad zou ik zelf ook wel wat meer info willen zien (denk bijv. ook sonogram). Maar, je raadt het al, dat ligt aan de X-C kant ;)

Citeer
Ik ben nieuwsgierig: kostte het veel tijd om dit zo te maken?
Deze app viel wel mee, ongeveer hetzelfde om 1 Nobo te zien te krijgen (uur of 10 in mijn geval) ;)
Ongeveer de helft van deze tijd gaat op aan testen.

Bedankt voor je reactie in ieder geval, het is leuk om te horen dat ik het niet alleen maar voor mezelf maak ;)
Binnenkort wil ik hem op de playstore plaatsen in de hoop dat ik er meer mensen een plezier mee kan doen.
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mathieu Groeneveld

#7
edit: ik heb je even een pm'tje gestuurd Hisko
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DKoppenol

Personal message. Als je dat niet volgde tenminste. ;)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Mathieu Groeneveld

Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

Thijs Fijen

Leuk Mathieu!

Ik zie dat het is gelukt om bij het zoeken in de lijst de specifieke ondersoortnaam weer te geven, dat is erg fijn. Is dat een observado/observation export? Of rechtstreeks van Xeno-Canto?

Goed ook dat je er voor hebt gekozen om Engels toe te voegen. Daar zullen mensen blij van worden!
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Ik ben zo vrij geweest even wat reclame te maken voor de app bij de 'fans of Xeno-Canto' facebook groep. Met een beetje geluk krijg je daar nog wat downloads en wensen voor verbetering voor terug.
Ik ben erg blij met het ontstaan van deze app, dank daarvoor!
Thijs Fijen

hiskodevries

Mathieu,
Vraagje : worden de geluiden op je device opgeslagen of moeten ze elke keer opnieuw gedownload worden.
Selectie van de soort, dan kan vast beter, als ik zoek op merel krijg ik tientallen soorten in beeld met iets van merel in de naam. Tip geeft een voorkeur aan namen die beginnen met de ingetikte letters en daarna pas de rest. Zie ook obsmapp
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

 Overigens mijn complimenten voor de app, heb al aardig wat andere probeersels geïnstalleerd, die waren stuk voor stuk rampzalig. Op de ipad zelfs 1 waar reclame getoond werd op een heel irritante manier. Wat xenecanto vast niet leuk vindt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mathieu Groeneveld

Citaat van: Thijs Fijen op januari 20, 2014, 19:48:13 PM
Ik ben zo vrij geweest even wat reclame te maken voor de app bij de 'fans of Xeno-Canto' facebook groep. Met een beetje geluk krijg je daar nog wat downloads en wensen voor verbetering voor terug.
Ik ben erg blij met het ontstaan van deze app, dank daarvoor!

Bedankt voor de reclame, heb zelf geen Facebook maar ik hoor van anderen erg leuke berichten ;)
Ga zo even kijken.
Over je vraag:
De soortenlijsten(op enkele aanpassingen na) zijn afkomstig van Observado.org/Observation.org. Er zullen misschien een aantal soorten in wetenschappelijk naamgeving verschillen met X-C. Dit zal ik nog nakijken.
Overigens kan de app vrij makkelijk in elke taal vertaald worden. De soortenlijsten van Observado zijn namelijk in bijna elke taal beschikbaar (waarvoor dank), dus er hoeven slechts een 30-tal woorden/zinnen vanuit Engels/Nederlands vertaald te worden. Omdat ik met de Engelse vertaling al op Nederlands Engelse termen uitkwam wil ik dit laten doen door de gebruikers. Dus als iemand zich geroepen voelt voor bijv. Duits Frans of Spaans, stuur me een pm of mail naar natuurfrontapps@gmail.com en ik stuur instructies (zal dit ook in de startpost verwerken).
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

Mathieu Groeneveld

Citaat van: hiskodevries op januari 20, 2014, 20:28:32 PM
Mathieu,
Vraagje : worden de geluiden op je device opgeslagen of moeten ze elke keer opnieuw gedownload worden.
Selectie van de soort, dan kan vast beter, als ik zoek op merel krijg ik tientallen soorten in beeld met iets van merel in de naam. Tip geeft een voorkeur aan namen die beginnen met de ingetikte letters en daarna pas de rest. Zie ook obsmapp
Geluiden worden alleen in het tijdelijk geheugen geladen (dus niet opgeslagen).
Ik zou vrij simpel een functie kunnen maken om het op te slaan, maar ik wil eerst uitzoeken wat dit voor consequenties heeft voor gebruikslicenties en dergelijke.
Citaat van: hiskodevries op januari 20, 2014, 20:36:16 PM
Overigens mijn complimenten voor de app, heb al aardig wat andere probeersels geïnstalleerd, die waren stuk voor stuk rampzalig. Op de ipad zelfs 1 waar reclame getoond werd op een heel irritante manier. Wat xenecanto vast niet leuk vindt
Bedankt!
Ik heb contact gehad met X-C om wat reclame te maken en toen kwam ik er ook achter dat er al wat X-C apps bestaan (sommige zelfs betaald!). Heb het gratis alternatief op android geprobeerd, maar die crashte hopeloos, dus ik blijf mijn vooralsnog stabiele app doorontwikkelen ;) Helaas dus (nog) geen reclame op de X-C homepage, maar gelukkig promoot Thijs me :)
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

hiskodevries

Mathieu, zo krijg je een betere volgorde
$q= de door de gebruiker ingevulde karakters
$q_start = $q . '%';
$q_contains = '%' . $q . '%';


select .......
from ......
CASE WHEN naam_lat ILIKE '$q_start' OR species_name ILIKE '$q_start') THEN '0' ELSE '1' END
   ||
   CASE WHEN (naam_lat ILIKE '$q_contains' OR species_name ILIKE '$q_contains') THEN '0' ELSE '1' END
   ||
   CASE WHEN exoot THEN '1' ELSE '0' END
   AS sorter   
FROM tabel
ORDER BY sorter,name, naam_lat

Name is de soortnaam in de gekozen taal
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mathieu Groeneveld

Thnx Hisko! Wist niet eens dat dat ook in SQLite werkte!
Ga het zo even inbouwen en testen op performance.
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

Thijs Fijen

Ter info over de subspecies. Ik vroeg Jonathon Jongsma ernaar. Hier zijn reactie: hm, subspecies is in fact not currently available via the webservice API. Sounds like perhaps a useful thing to add.
Zal vast worden vervolgd.

Er zijn inderdaad ook nog andere apps. Deze kreeg ik aangeraden: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.koredata.birdcallplayerpro Volgens mij ook met de XC database, heb hem zelf nog niet getest. Die kan downloaden. Iets wat voor de vakantiegangers bijna onmisbaar is.. Toekomstmuziek.
Thijs Fijen

Mathieu Groeneveld

Ja, die kreeg ik ook doorgestuurd. Kreeg hem alleen niet werkend. Zal binnenkort wel een downloadfunctie implementeren. Hoe zouden jullie dat willen zien? Pre-defined lijsten? Of alle geluiden uit een land? Of anders?
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

Thijs Fijen

Lastig hoor!

Ik denk een pre-defined lijst van beschikbare soorten en dat je zelf kan kiezen welke opnames je wilt downloaden. Maarja. Hoe ga je een keuze maken tussen alle beschikbare opnames van 1 soort...
Sowieso handig om bij elk zoekresultaat de opname te kunnen downloaden!
Thijs Fijen

hiskodevries

per soort 1 opname van "type: the sound type of the recording (e.g. 'call', 'song', etc). This is generally a comma-separated list of sound types."
zoals ook hier gebeurt http://m.waarneming.nl/index.php#/info.php?id_soort=58
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Mathieu Groeneveld

Citaat van: Thijs Fijen op januari 21, 2014, 11:37:44 AM
Sowieso handig om bij elk zoekresultaat de opname te kunnen downloaden!
Dit zal ik eerst implementeren, is het minst ingewikkeld.

Citaat van: hiskodevries op januari 21, 2014, 15:35:21 PM
per soort 1 opname van "type: the sound type of the recording (e.g. 'call', 'song', etc). This is generally a comma-separated list of sound types."
zoals ook hier gebeurt http://m.waarneming.nl/index.php#/info.php?id_soort=58
Dat is een goed idee, helaas worden de types niet door iedereen op dezelfde manier ingevuld. Zie bijvoorbeeld de verschillende types bij: http://www.xeno-canto.org/species/Loxia-curvirostra
Vooralsnog wel de beste optie, om per soort handmatig de geluiden te kiezen is geen doen.
Alleen welke "types" zal ik dan gebruiken?
song, call, flight call... welke nog meer ? :)
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

DKoppenol

Citaat van: Mathieu Groeneveld op januari 21, 2014, 22:04:38 PM
Dat is een goed idee, helaas worden de types niet door iedereen op dezelfde manier ingevuld. Zie bijvoorbeeld de verschillende types bij: http://www.xeno-canto.org/species/Loxia-curvirostra
Vooralsnog wel de beste optie, om per soort handmatig de geluiden te kiezen is geen doen.
Alleen welke "types" zal ik dan gebruiken?
song, call, flight call... welke nog meer ? :)

Begging call, call & song, male call, female.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Bas vd Burg

Hey Mathieu, als ik facebook zo zie wordt jouw app best gepromoot ;D :duim:

wat ik me wel afvroeg is of het downloaden van vogelgeluiden zomaar mag? Zit er geen auteursrecht op oid?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Mathieu Groeneveld

Citaat van: Bas vd Burg op januari 22, 2014, 00:20:27 AM
Hey Mathieu, als ik facebook zo zie wordt jouw app best gepromoot ;D :duim:

wat ik me wel afvroeg is of het downloaden van vogelgeluiden zomaar mag? Zit er geen auteursrecht op oid?
Dat verschilt per licentie. De licenties op xeno-canto zijn Creative Commons licenties, wat kort gezegd betekent dat het mag zolang je de bron en licentie vermeld op niet-commerciele basis. Ik heb hierover overigens al enig contact gehad met XC. Ik wil natuurlijk geen problemen ; )
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

Bas vd Burg

Citaat van: Mathieu Groeneveld op januari 22, 2014, 00:29:01 AM
Citaat van: Bas vd Burg op januari 22, 2014, 00:20:27 AM
Hey Mathieu, als ik facebook zo zie wordt jouw app best gepromoot ;D :duim:

wat ik me wel afvroeg is of het downloaden van vogelgeluiden zomaar mag? Zit er geen auteursrecht op oid?
Dat verschilt per licentie. De licenties op xeno-canto zijn Creative Commons licenties, wat kort gezegd betekent dat het mag zolang je de bron en licentie vermeld op niet-commerciele basis. Ik heb hierover overigens al enig contact gehad met XC. Ik wil natuurlijk geen problemen ; )

Ik had al zo'n vermoeden dat je het had uitgezocht maar het kwam even opborrelen bij mij. Overigens werkt het als een trein :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Mathieu Groeneveld

Ik heb net een nieuwe versie geüpload. (hij zal binnen enkele uren verspreid worden via Google Play)
Hierin de volgende nieuwe functies:
- Downloadfunctie voor losse files
- Spaans, Frans en Duits (m.b.v. Google Translate dus alle commentaar op slechte vertalingen zijn meer dan welkom!)
- Verbeterde zoekfunctie ("ro bo tap" vindt nu roodborsttappuit en "kl kar" vindt kleine karekiet)

De downloadfunctie voor complete lijsten laat nog even op zich wachten. Ik heb al een werkende downloadservice klaar staan, maar die is nog erg traag (ongeveer 10 soorten/minuut). Voor de Nederlandse lijst duurt het dus ruim een uur om alles te downloaden.
Bovendien denk ik niet dat X-C zit te wachten op immense downloads (700 a 800 Mb voor alleen de Nederlandse lijst) dus voorlopig heb ik de functie even uitgeschakeld tot ik een beter idee heb.

Overigens gaat het erg goed met de app, ruim 1300 gebruikers tot nu toe!
In een volgende versie gaat de layout op de schop (ik ben er niet tevreden over), dus ik hoor graag ideeën!
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

hiskodevries

Mathieu, mijn complimenten, het zoeken gaat nu een stuk beter.
Nog 1 probleem. Als ik niets invul en op zoek druk. Dan moet je even geduld hebben waarna de app klapt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0