Zo trots als een pauw-soorten

Gestart door ArjenDrost †, november 22, 2013, 23:51:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Jan van Leeuwen kwam in het topic over "Schaamsoorten" met het idee dat het eigenlijk veel leuker is om verhalen te vertellen over soorten waar je trots op bent dat je ze gezien hebt. Kortom, kom maar op met jullie verhalen. Heroïsche toestanden om die ene soort te zien? Een soort waar je jaren lang naar op zoek bent geweest en eindelijk gezien hebt? Een hele mooie eigen ontdekking? De laatste kuifleeuwerik?


En natuurlijk hoeft zo'n soort helemaal niet heel zeldzaam te zijn, volgens mij kun je ook heel goed trots zijn op een algemene soort  :)

Wil

Een aantal jaren geleden.... wat zit daar op de schutting in mijn tuin.
Een draaihals en dan midden in ( nou, ja de rand van ) Geleen.
Was de eerste en enige waarneming tot nu toe; maar dat vergeet je nooit meer.
Life-time-experience :)
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

jvanleeuwen

Niet zeldzaam..maar welk leuk een dodaars.
Wij wonen niet ver van de Oude rijn , grecht, nieuwkoopse plassen en reeuwijkse en  loosdrecht plassen (Woerden).
Nog nooit had ik een dodaars gezien - misschien gehoord (lijkt op een kievit beweert mijn vader) maar verschrikkelijk schuw vermoed ik.

Op vakantie op de Veluwe bij de Ermelose heide lopen we langs een vennetje misschien 10 meter rond. Het enige water in de wijde omtrek.  Tot mijn verbazing zat er verborgen in het riet een dodaars.

Ook al kon het dier geen kant op was het toch nog moeilijk een foto te maken want hij bleef lang onder water (minuten) en slechts enkele seconden weer boven water. Leukste half uur van mijn vakantie.

http://waarneming.nl/waarneming/view/75813988?_popup=1

Gr Jan


Rob S

Ik liep bij de cabin van een vriend van mij in de Rocky Mountains (Idaho). Ik hoor een vreemd trillend geluid en verwacht eigenlijk een groot insect. Dan zie ik mij eerste zeer kleine kolibri ik moest twee (of drie) keer kijken voordat ik hem helemaal door had. Ik verwachte deze helemaal niet omdat ik er op dat moment vanuitging dat kolibri's meer tropisch waren. Blijkt dat één van de kleinste soorten daar in de bergen voorkomt. Waarschijnlijk heb ik daar de Calliope Hummingbird (Selasphorus calliope) gezien. Ik zal de (matige) foto's binnenkort eens plaatsen.
Groeten

Rob Schaareman

KorHaan

Citaat van: jvanleeuwen op november 23, 2013, 13:15:27 PM
Niet zeldzaam..maar welk leuk een dodaars.
Wij wonen niet ver van de Oude rijn , grecht, nieuwkoopse plassen en reeuwijkse en  loosdrecht plassen (Woerden).
Nog nooit had ik een dodaars gezien - misschien gehoord (lijkt op een kievit beweert mijn vader) maar verschrikkelijk schuw vermoed ik.

Op vakantie op de Veluwe bij de Ermelose heide lopen we langs een vennetje misschien 10 meter rond. Het enige water in de wijde omtrek.  Tot mijn verbazing zat er verborgen in het riet een dodaars.

Ook al kon het dier geen kant op was het toch nog moeilijk een foto te maken want hij bleef lang onder water (minuten) en slechts enkele seconden weer boven water. Leukste half uur van mijn vakantie.

http://waarneming.nl/waarneming/view/75813988?_popup=1

Gr Jan



Leuke foto's, Jan.


Geluid van Dodaars lijkt meer op een Regenwulp, of vrouwtje Koekoek. Niet op Kievit  ::)


Soort waar ik trots op ben?
Ik ga niet achter vogels aan maar kijk wat er op mijn pad komt; soms heb je dan het geluk dat je een extreme zeldzaamheid vindt (vrouw Stellers Eider op Schier, 13 april 1986), maar een "gewone" Havik die je vanuit een schuilhut op 6 meter afstand op een Meerkoet ziet duiken, is eigenlijk veel memorabeler. Na het grijpen van de Meerkoet zat ze plat op het water, vleugels en staart gespreid, rondkijkend, en roeide toen met de Meerkoet in haar klauwen naar de kant en zeulde de prooi het riet in. Vervolgens heb ik nog drie kwartier zitten kijken, hoe ze op 4 meter afstand de prooi zat te plukken.


Ook een jagende Zeearend in de OVP vergeet ik nooit meer. De arend zat lange tijd op de grond, en vloog op zeker moment op; een paar honderd meter verderop stonden Grauwe Ganzen, en de koppen gingen meteen omhoog. De ganzen vlogen luid gakkend op, maar de arend vloog de andere kant op, en begon tegen de wind in, hoogte te winnen met zware vleugelslagen. Op behoorlijk grote hoogte, keerde de Zeearend om; met de wind in de rug en met afgemeten vleugelslagen schoot hij als een kanonskogel door de groep vluchtende ganzen, greep er quasi nonchalant eentje bij de nek en sleurde die naar de grond. In twee seconden was het voorbij; ik zat er met open mond naar te kijken. Zo'n vertoon van kracht was ik van een Zeearend nog niet eerder tegengekomen. Meestal zitten ze uren als zoutzakken op de grond of in een boom. Zo'n waarneming, waarbij ze daadwerkelijk op grote prooien jagen, en het schijnbare gemak waarmee ze een gans kunnen slaan, is er een die in je geheugen gegrift blijft staan.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



jvanleeuwen

Ik denk dat de draaihals, dodaars, kolibrie en jagende zeearend leukere soorten zijn dan een sperweruil  :angel:.

Gr Jan . .

Behalve als je de machinist van de trein bent die hem uit zijn raam heeft ontdekt  :duim:

ArjenDrost †

Nouwwww, een Sperweruil is wel een erg stoere soort hoor... Staat toch zeker in de top 10 van mooiste vogels die ik gezien heb...

jvanleeuwen

Arjen,ben benieuwd naar de andere 9! Zit de spotvogel erbij ;) ?

Bart van Hoogstraten

Ik ben eigenlijk geen Frisse Blikkert meer maar toen ik mijn eerste nachtzwaluw zag was ik er wel eentje -> ik beklom als 12 (of 13?)-jarig lefgozertje een steile rotswand in de Ardeche, vlak bij Vallon-Pont-d'Arc. Een riskante klautertocht waarbij ik zorgvuldig de stenen moest uitzoeken om me aan vast te klampen. Bij het grijpen naar een steen deinsde ik terug vanwege de afwijkende vorm ervan (symmetrie) en ik zag plots dat het een vogel was. Op een halve meter voor mijn neus zat hij op zijn buik te slapen en hij trok zich nergens iets van aan toen ik er met een andere route omheen ging. Op het moment zelf wist ik niet wat het was, dat heb ik later thuis met wat hulp uitgezocht, maar dat was toch wel een van mijn indrukwekkendste vogelmomenten en ik denk dat op dat moment mijn interesse voor vogels geboren is. (En wat zou er gebeurd zijn als ik niet op tijd gezien zou hebben dat het geen rots was?). Lang voordat ik Waarneming en Observado leerde kennen had ik geen enkel contact met andere vogelaars en dacht ik zo'n beetje dat ik de enige was. Mijn 'lijst" was een heel simpel systeem; gewoon een kruisje in mijn oude Elseviers met eventueel een aantekening erbij). Dat ouwe boek heb ik nog steeds en ik vink nog altijd mijn Europese lifers erin aan (hoewel ik nu de ANWB hanteer en mijn waarnemingen beter documenteer op Waarneming en Observado).  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Citaat van: jvanleeuwen op november 25, 2013, 18:39:02 PM
Arjen,ben benieuwd naar de andere 9! Zit de spotvogel erbij ;) ?
Ja, ik had al bedacht dat ik hier ook eens moest reageren. Maar ik moet eens diep denken wat nou echt mijn tofste soorten zijn... De spotvogel is het in ieder geval niet..

KorHaan

De tofste soorten zijn de soorten die je zelf ontdekt.
Zo simpel is het.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

ArjenDrost †

Citaat van: KorHaan op november 25, 2013, 19:09:30 PM
De tofste soorten zijn de soorten die je zelf ontdekt.
Zo simpel is het.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Niet per se... Ik ontdek regelmatig huismussen, maar moet zeggen dat ik er niet echt heel warm van wordt...

KorHaan

Zou Columbus warmer zijn geworden van de ontdekking van Rottumerplaat dan van Amerika? ;)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ArjenDrost op november 25, 2013, 19:19:23 PM
Citaat van: KorHaan op november 25, 2013, 19:09:30 PM
De tofste soorten zijn de soorten die je zelf ontdekt.
Zo simpel is het.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Niet per se... Ik ontdek regelmatig huismussen, maar moet zeggen dat ik er niet echt heel warm van wordt...

Dat een Monniksgier leuker is om te ontdekken dan een Huismus is simpel en duidelijk (tenzij je Alzheimer hebt natuurlijk  ;) ). Maar de gradatie is wat lastiger. Wat vind ik nou leuker aan mijn rare jongens? Mijn rondcirkelend mannetje Andescondor van boven vanaf de Moontemple bij Machu Pichu? Of mijn fouragerende Heremietibis in de haven van Dahkla vlak voordat ik gearresteerd werd op beschuldiging van spionage? Ik ga eens kijken of ik tot een top 10 kan komen van zelf ontdekte soorten. Ik denk in ieder geval dat het verhaal erbij een belangrijke ingrediënt is (de "jus" over de herinnering aan de soort bedoel ik dus, niet louter de waarneming an sich).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Citaat van: KorHaan op november 25, 2013, 19:24:31 PM
Zou Columbus warmer zijn geworden van de ontdekking van Rottumerplaat dan van Amerika? ;)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Geen idee, ik ben Columbus niet...  :-\

jvanleeuwen

De favoriete vogel van Columbus was de Rabo-de-junco-de-bico-amarelo. . .witstaartkeerkringvogel!
Deze zag hij voordat hij land zag. Weet niet of hij trots op deze waarneming was..wel op wat daarna kwam!

Gr. Jan

OlivierO

Citaat van: jvanleeuwen op november 25, 2013, 20:27:18 PM
De favoriete vogel van Columbus was de Rabo-de-junco-de-bico-amarelo. . .witstaartkeerkringvogel!
Deze zag hij voordat hij land zag. Weet niet of hij trots op deze waarneming was..wel op wat daarna kwam!

Gr. Jan

Kan je die niet ingeven op observado.org?

Henri van Dodeweerd

Mijn mooiste waarneming is die van een zeearend.
In de vreugderijkerwaard in Zwolle stond ik in de kijkhut te kijken naar alle vogels. Totdat ineens alles de lucht in ging.
Mijn gedachte was natuurlijk direct een zeearend. Die was een aantal dagen daarvoor ook al eens langs geweest.
Ik zoeken natuurlijk tussen de honderden/duizenden kievitten, ganzen etc. Totdat de zeearend op slechts een paar meter hoogte schuin voor de hut over kwam zeilen. Mijn hart stond echt even stil.

Gelukkig ging die weer verder en was de zeearend een stukje verder op de grond geland. Nog een paar plaatjes kunnen schieten toen. Maar mijn jaar was weer goed!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ArjenDrost †

#18
Sja, waar ik echt trots op ben... Heb eigenlijk geen soorten waar ik heel lang mee bezig geweest heb dat ik echt de eerste waarneming nog weet (behalve van zeldzaamheden, en daar ben ik niet echt trots op omdat ik ze niet zelf ontdekt heb).


Ik heb wel een lijstje met soorten die ik nog steeds leuk blijf vinden om te zien:


Raaf - Ik blijf vooral het geluid geweldig vinden. Kom regelmatig op de Veluwe en in het Fochteloerveen, zie en hoor ze regelmatig, maar ik word er nog steeds blij van.
Brandgans - Ten eerste is het de soort waar ik in totaal 6 maand onderzoek naar heb gedaan in de broedgebieden op Spitsbergen. Dat schept toch een band. Verder kan ik me het najaar van 1999 nog erg goed herinneren. Ik was net terug vanuit Spitsbergen en zat op Schiermonnikoog onderzoek te doen. Ik sliep in het veldstation daar. Op een ochtend (de avond daar voor was er nog niks) werd ik wakker van het geluid van alle brandganzen die vlak om ons heen in de polder zaten. Geweldig ze weer terug te zien.
(Grote) Albatros - Ik blijf albatrossen geweldig vinden. Heb 1 winter (zomer daar) in Antarctica gewerkt en die dieren waren echt een hoogtepunt. Geweldig om die grote dieren rustig langs de boot te zien glijden
Pimpelmees - Dichter bij huis, ik blijf de Pimpel- en Kuifmees ook gewoon erg leuke vogeltjes zien. Ze zitten regelmatig in de boom tegenover m'n woonkamer (pimpels dan) en kan daar rustig een tijdje naar zitten kijken. Mooi met dat frisse blauw.
Sperweruil - Dan toch 1 zeldzaamheid, die waar ik denk ik de meeste lol aan beleefd heb. De Sperweruil uit Drenthe. Echt een geweldig beest (in een veel mooiere omgeving als die van Zwolle).
Goudplevier - Maar dan vooral in de broedgebieden in Zweden. Elke keer als ik daar boven de boomgrens kom, word ik verwelkomd door het gefluit van een Goudplevier. Geweldig!


Zo zijn er vast nog wel meer soorten waar ik iets speciaals mee heb, vooral die van het verre noorden :)


ps. ik geloof overigens dat ik ook niet echt in de Frisse Blik thuis hoor, net als Bart ;)

jvanleeuwen

Hoezo ? Jullie hebben toch een Frisse Blik  :lol: . Bovendien zijn de verhalen leuk. Vooral de Zeearend en Nachtzwaluw (en pimpelmees).


Frank van de Putte

Vandaag zag ik bij Westkapelle mijn eerste Jan-van-gent, en ik ben er erg trots op  :) . Ik zie regelmatig meldingen van die soort, van de telpost, ik heb ook talloze keren daar op de dijk gestaan, maar helaas tot vandaag zonder resultaat.

Maar vanmiddag, na de storm, maar met nog steeds een stevige Noordwester kwam er ineens één vol in beeld, vlak bij de dijk in de branding.

Echt een indrukwekkende vogel, hij landde nog even in de branding en ik heb er een foto van kunnen maken..



Groetjes,

Frank van de Putte

augustvansteensel

Citaat van: Frank van de Putte op december 06, 2013, 22:28:00 PM
Vandaag zag ik bij Westkapelle mijn eerste Jan-van-gent, en ik ben er erg trots op  :) . Ik zie regelmatig meldingen van die soort, van de telpost, ik heb ook talloze keren daar op de dijk gestaan, maar helaas tot vandaag zonder resultaat.

Maar vanmiddag, na de storm, maar met nog steeds een stevige Noordwester kwam er ineens één vol in beeld, vlak bij de dijk in de branding.

Echt een indrukwekkende vogel, hij landde nog even in de branding en ik heb er een foto van kunnen maken..



Wauw gaaf! Gefeliciteerd! Ik zou er ook wel eens een keer een willen zien zo, niet van zo ver of hoog in de lucht! ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

elsewhere1961

Iedere keer als ik een roerdomp zie (5 keer in mijn leven), stokt de adem in mijn keel! En sta ik net zo stil als hij. Wat een geheimzinnige vogel is het toch. Eén keer zat ik te paard en kon ik heel dichtbij komen, omdat hij het paard wsch. niet als bedreiging zag. Toen kon ik zonder kijker alle details in me opnemen. Magisch...

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Frank van de Putte op december 06, 2013, 22:28:00 PM
Vandaag zag ik bij Westkapelle mijn eerste Jan-van-gent, en ik ben er erg trots op  :) . Ik zie regelmatig meldingen van die soort, van de telpost, ik heb ook talloze keren daar op de dijk gestaan, maar helaas tot vandaag zonder resultaat.

Maar vanmiddag, na de storm, maar met nog steeds een stevige Noordwester kwam er ineens één vol in beeld, vlak bij de dijk in de branding.

Echt een indrukwekkende vogel, hij landde nog even in de branding en ik heb er een foto van kunnen maken..



Gaaf! Dit jaar ook voor het eerst gezien. Dan wel ver weg, maar toch. Ik kom 1 of 2 keer per jaar aan de kust, dus heel leuk.

Een tijdje terug nog een kwak, gezien in Kampen. Die zat er al een tijdje aldus vogelaars. 3 dagen nadat die ingevoerd was fietste ik een rondje door de wijk om te kijken of die er was. Net toen ik wilde opgeven zat die daar in een boom. Nog wat foto's kunnen maken. Het was voor mij een nieuwe soort. In de weken daarna nog wel vaker door de wijk gefietst, maar nooit meer gezien. Vandaar wel trots op deze soort.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jvanleeuwen

Wauw, Henri - die is mooi. Meeste soorten kom ik niet zo dichtbij  :duim: en sterren .
Deze torenvalk komt wel dicht in de buurt.
http://waarneming.nl/foto/view/4257221

Er zijn nog wel wat zeldzame soorten waar ik trots op ben..
maar deze is zover weg en nooit goedgekeurd dat het misschien juist een schaamsoort zou moeten zijn
http://waarneming.nl/foto/view/3731644

Deze vond ik eerst ook leuk maar zijn waarschijnlijk ontsnapt . . (ook een schaamsoort dus ).
http://waarneming.nl/foto/view/4087692

Frank van de Putte

Citaat van: Henri van Dodeweerd op december 07, 2013, 10:06:29 AM

Gaaf! Dit jaar ook voor het eerst gezien. Dan wel ver weg, maar toch. Ik kom 1 of 2 keer per jaar aan de kust, dus heel leuk.

Een tijdje terug nog een kwak, gezien in Kampen. Die zat er al een tijdje aldus vogelaars. 3 dagen nadat die ingevoerd was fietste ik een rondje door de wijk om te kijken of die er was. Net toen ik wilde opgeven zat die daar in een boom. Nog wat foto's kunnen maken. Het was voor mij een nieuwe soort. In de weken daarna nog wel vaker door de wijk gefietst, maar nooit meer gezien. Vandaar wel trots op deze soort.



Ja die Kwak staat er heel aardig op...   :duim: ;D Mijn Jan-van-gent-foto verandert daarmee vergeleken in een schaam-foto. (net als alle andere vogelfoto's die ik ooit heb genomen) Maar op die Jan-van-gent-waarneming ben ik wel trots dus dat heft elkaar dan weer op  :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

Frank,


Uit die "schaamfoto" van die JvG kan ik wel opmaken dat het een geweldige waarneming geweest moet zijn, hoor! Zelf maak ik nooit foto's en heb dus alleen te maken met het waarnemen 'pur sang', en ik vind zowel de Kwak als jouw Jan van Gent prachtige foto's. De omstandigheden zijn gewoon verschillend, dat is alles. Ik heb wel eens Jan van Genten vlak over me heen gehad over de Zuidpier van IJmuiden, verbazingwekkend dichtbij, en dat zijn de dingen die me altijd bijblijven, al heb ik er geen foto van.


Lekker genieten  :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Frank van de Putte

Citaat van: KorHaan op december 11, 2013, 18:43:09 PM

Lekker genieten  :duim:

Ronald Sinoo

Ach ja Ronald, je hebt gelijk, ik overdreef het een beetje  ;) Ik maak wel graag foto's, met beperkte apparatuur, en dan is zelfs een matige foto van een leuke of nieuwe soort interessant. Ik weet zeker dat als ik over jaren nog eens naar die foto kijk, me dan weer het legendarische moment herinner; mijn eerste Jan-van-gent, na die zware storm in december 2013, toen na vele jaren de Oosterscheldekering weer eens werd gesloten, er pakken cocaïne aanspoelden op de Zeeuwse stranden, en ik praktisch van de dijk werd geblazen, maar ondanks alles toch die eenzame Jan-van-gent nog of de foto wist te krijgen  :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Frank van de Putte op december 11, 2013, 19:43:20 PM
Citaat van: KorHaan op december 11, 2013, 18:43:09 PM

Lekker genieten  :duim:

Ronald Sinoo

Ach ja Ronald, je hebt gelijk, ik overdreef het een beetje  ;) Ik maak wel graag foto's, met beperkte apparatuur, en dan is zelfs een matige foto van een leuke of nieuwe soort interessant. Ik weet zeker dat als ik over jaren nog eens naar die foto kijk, me dan weer het legendarische moment herinner; mijn eerste Jan-van-gent, na die zware storm in december 2013, toen na vele jaren de Oosterscheldekering weer eens werd gesloten, er pakken cocaïne aanspoelden op de Zeeuwse stranden, en ik praktisch van de dijk werd geblazen, maar ondanks alles toch die eenzame Jan-van-gent nog of de foto wist te krijgen  :blink:

Die Jan van gent ben ik ook jaloers op hoor. Ik heb een slechtere foto van de Jan-van-gent. En toch ben ik er trots op. Ik had er nog nooit een gezien. En dat was ook bijzonder voor mij. En ook ik heb maar beperkte apparatuur, grootste een 300 mm. Dan is het nog een sport om een vogel op de foto te krijgen ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Frank van de Putte

Citaat van: elsewhere1961 op december 07, 2013, 08:29:04 AM
Iedere keer als ik een roerdomp zie (5 keer in mijn leven), stokt de adem in mijn keel! En sta ik net zo stil als hij. Wat een geheimzinnige vogel is het toch. Eén keer zat ik te paard en kon ik heel dichtbij komen, omdat hij het paard wsch. niet als bedreiging zag. Toen kon ik zonder kijker alle details in me opnemen. Magisch...

Dat is ook bijzonder hoor, dat is toch ook een soort die ik nog wel eens wil zien, ik heb wel eens 1 horen roepen, in de verte, in een mistig moerasgebied, wat een bizar geluid, angstaanjagend bijna. Hier op het forum krijg ik vaak de indruk dat waarnemingen van soorten die niet in rood staan vermeld daarmee gelijk oninteressant zijn, het gaat te vaak over lijstjes, "lifers", terwijl dit soort waarnemingen zijn toch echt stukken leuker zijn dan die die van Twitcher nummer X die een nummertje heeft getrokken om een Sperweruil te kunnen zien. Maar goed, dat is mijn mening. :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte