Sja, waar ik echt trots op ben... Heb eigenlijk geen soorten waar ik heel lang mee bezig geweest heb dat ik echt de eerste waarneming nog weet (behalve van zeldzaamheden, en daar ben ik niet echt trots op omdat ik ze niet zelf ontdekt heb).
Ik heb wel een lijstje met soorten die ik nog steeds leuk blijf vinden om te zien:
Raaf - Ik blijf vooral het geluid geweldig vinden. Kom regelmatig op de Veluwe en in het Fochteloerveen, zie en hoor ze regelmatig, maar ik word er nog steeds blij van.
Brandgans - Ten eerste is het de soort waar ik in totaal 6 maand onderzoek naar heb gedaan in de broedgebieden op Spitsbergen. Dat schept toch een band. Verder kan ik me het najaar van 1999 nog erg goed herinneren. Ik was net terug vanuit Spitsbergen en zat op Schiermonnikoog onderzoek te doen. Ik sliep in het veldstation daar. Op een ochtend (de avond daar voor was er nog niks) werd ik wakker van het geluid van alle brandganzen die vlak om ons heen in de polder zaten. Geweldig ze weer terug te zien.
(Grote) Albatros - Ik blijf albatrossen geweldig vinden. Heb 1 winter (zomer daar) in Antarctica gewerkt en die dieren waren echt een hoogtepunt. Geweldig om die grote dieren rustig langs de boot te zien glijden
Pimpelmees - Dichter bij huis, ik blijf de Pimpel- en Kuifmees ook gewoon erg leuke vogeltjes zien. Ze zitten regelmatig in de boom tegenover m'n woonkamer (pimpels dan) en kan daar rustig een tijdje naar zitten kijken. Mooi met dat frisse blauw.
Sperweruil - Dan toch 1 zeldzaamheid, die waar ik denk ik de meeste lol aan beleefd heb. De Sperweruil uit Drenthe. Echt een geweldig beest (in een veel mooiere omgeving als die van Zwolle).
Goudplevier - Maar dan vooral in de broedgebieden in Zweden. Elke keer als ik daar boven de boomgrens kom, word ik verwelkomd door het gefluit van een Goudplevier. Geweldig!
Zo zijn er vast nog wel meer soorten waar ik iets speciaals mee heb, vooral die van het verre noorden
ps. ik geloof overigens dat ik ook niet echt in de Frisse Blik thuis hoor, net als Bart