Waarnemingen van andere mensen op jou naam registreren

Gestart door Botervlieg, november 28, 2013, 12:43:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik ken verschillende waarnemers die (soms tientallen) waarnemingen van andere mensen, registreren op hun eigen waarneming-account.
Ik neem aan dat zij dit wel met toestemming van de waarnemer doen, maar toch vind ik dat eigenlijk niet de bedoeling.

Het kan gebeuren dat je samen iets waarneemt, en dat de ander de foto maakt en dat je die foto bij je waarneming voegt.
Daarbij kun je aangeven dat de fotograaf iemand anders is dan jij. Dus dan staat alles op de juiste naam/namen geregistreerd.

Maar (tientallen) waarnemingen registreren van andere mensen, vind ik persoonlijk eigenlijk niet de bedoeling.
Je hebt het immers niet waargenomen. Je weet daarmee ook niet of de determinatie juist is.

Ik snap dat er situaties zijn waarbij de andere persoon jou én de melding én "bewijs" levert, en dat je dat op waarneming zet,
maar eerlijk gezegd vind ik dat - ook al heb ik daar zelf niet echt een goed argument voor - evengoed niet de bedoeling.
Het is gewoon niet jou waarneming, klaar.

Als een ander wil dat het op waarneming komt, moet hij/zij dat zelf op zijn/haar eigen naam doen. Vind ik.
Ik begrijp de "goede bedoeling" om gegevens niet verloren te laten gaan, maar nou ja...

Er is overigens een topic "Invoeren namens iemand anders." en "Invoer waarneming van derden"

Wat vinden jullie?

Groetjes, Marleen

Edit: Ik dacht eigenlijk dat je ook bij het aanmaken van je account op waarneming je "echte" naam moet gebruiken, voor het geval je een nieuwe soort vind, omdat die waarneming/soort dan op jou naam komt en een ander niet kan claimen dat hij/zij dat als eerst hebben gezien. Ik kan dat nergens meer terugvinden.

Yeronimo

Ben zelf zo een persoon dus vandaar hier mijn tegenargumenten.

Het is juist beter deze waarnemingen alsnog in te voeren op waarneming.nl. Zo kreeg ik eens in het verleden via whatsapp een foto toegestuurd van een Gewone grootoorvleermuis van een klasgenoot van me die hem in huis had. Zelf zit hij niet op waarneming.nl en wil er ook de moeite niet voor doen dit te melden dus heb ik hem gevraagd of ik het dan voor hem mocht melden. Zo gezegd, zo gedaan. Waarneming zelf ingevoerd met foto, exacte plaats en beschrijving omstandigheden. Uiteraard met zijn naam daarbij.

Verder bekijk ik het Leeuwarderbos, een subgebied in de gemeente Leeuwarden, nauwkeurig op biodiversiteit en spoor ik andere mensen aan zoveel mogelijk ernaar te kijken en op naam te brengen om de soorten in het bos in kaart te brengen. Dit heb ik voor mijn stage gedaan maar dit gaat gewoon verder en doe ik met passie. Zo is er een facebook-groep hiervoor opgericht waar vele geïnteresseerden in zitten. Zo ook iemand die paddenstoelen doet, maar niet op waarneming invoert. Hij maakt de meest geweldige foto's en ik vind het zonde als deze gegevens niet in de database terecht komt. Waarneming.nl wordt namelijk als uitgangspunt gemaakt voor de biodiversiteit in het bos en dit wordt dankbaar gebruikt door het Natuurmuseum Fryslân en de gemeente Leeuwarden. Heb van deze paddenstoelenpersoon toestemming gekregen om het op waarneming te zetten en ook de foto's erbij te plaatsen onder zijn naam. Het gaat hier om ongeveer 15 waarnemingen dit jaar.

Tenslotte is er door studenten van het Van-Hall Larenstein in Leeuwarden onderzoek gedaan naar de verspreiding en voorkomen van bijensoorten in Leeuwarden en is er een gebied door hun onderzocht dat valt binnen de grenzen van het Leeuwarder bos. Vandaag de gegevens van hun gekregen om in te voeren op waarneming.nl (anders worden deze gegevens enkel doorgezet naar NDFF, ziet NMF en gemeente het niet) en dit ook gedaan. Het gaat hier ook om ongeveer 15 waarnemingen.

Waarom niet de waarnemingen op externe bron laten zetten?
Dan gaat je contact verloren! Als er dan opmerkingen over een waarneming zijn komt dat nu op mijn account binnen en kan ik gelijk een mail sturen of een belletje plegen met diegene die hem heeft waargenomen en om bepaalde zaken vragen. Zo hou ik zelf de controle en verantwoordelijkheid over de waarnemingen die ik inbreng in het systeem. Als dat op externe bron gaat staan is dit wellicht verloren.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

Mee eens: in sommige gevallen kan het prima. Zo heb ik van het zomer aan een vleermuisproject gewerkt, waarbij uiteindelijk alle data naar mij kwamen, voordat ik het invoerde. Sommige mensen die meededen doen niet aan waarneming.nl, en zo behoudt 1 persoon het overzicht en is het contact, terwijl wel alle data in het systeem komen. Je moet natuurlijk wel ervan overtuigd zijn dat de andere weet waar hij/zij het over heeft en niet gewoon maar een soort roept.

Qua foto's hebben we nu al het systeem waarbij je een foto van een andere fotograaf kan toevoegen aan je waarneming: de naam van de ware fotograaf is dan zichtbaar, maar erop klikken gaat nog steeds naar de invoerder van de waarneming. Prima systeem, heb er zelf goed gebruik van gemaakt en zo tientallen erg goede vleermuisfoto's bij mijn waarnemingen gezet. De ware fotograaf had geen tijd om deze foto's uit te zoeken, en zonder dit zouden de waarnemingen niet gekeurd konden worden en zou de database enkele goede detailfoto's missen.
Douwe van der Ploeg