2 Parasolzwammetjes

Gestart door Gert Kremer, november 19, 2013, 10:43:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze parasolzwammetjes kwam ik tegen in het Robbenoordbos.
Onder naaldhout. zeer vochtig met veel afvoor sloten en een enkele Eik/ Beuk en wat kruipspul.
..
1. Foto 7767  het zwammetje heeft een verdikte lichtkleurige steel.   Dacht "stinkparasol" maar hij geurde niet.
2. foto 7770 Het zwammetje geeft roze/bruinachtige vlekken op de hoed, en verkleurde (bloed) bij aanraking.
Ben al een poosje mee aan het zoeken welke het kunnen zijn.
Ik kom er niet uit. foto's zijn van 19-10-2013. geen materiaal.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Gert, Bloedende Champignonparasol - Leucoagaricus badhamii nog een optie, 2e soort?

wimperzwam

De tweede is de kleinste roodverkleurende Leucoagaricus en wel de Glinsterende champignonparasol. Van de eerst ben ik wat minder zeker omdat er een paar sterk opelkaar gelijkende soorten voorkomen, waar eigenlijk de  :micro: aan te pas moet komen. Hij doet mij eigenlijk het meest denken aan de Purperen champignonparasol (Leucoagaricus purpureolilacinus).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Hannie, bedankt voor de reactie.
Henk,
heel veel dank. Ik voer ze zo in.
Ik had het boekwerk van Kelderman "parasolzwammen" doorgezocht. alleen bij de wychaskyi pag.159 een briefje gelegd, dat was/is voor volgend jaar bedoeld. kan de vindplaats wel dromen.
Prachtig gebied daar! als je in de buurt bent... ;)

nog een foto van de
Purperen Champignonparasol - Leucoagaricus purpureolilacinus. anders maar met een ?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

even omhoog gehaald voor Grieta.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.