welke spitsmuis ?

Gestart door tseef, november 19, 2013, 00:42:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

tseef

avond,

deze vond ik gisteren op het terras van men tuinhuis, allicht een trofee van één van de vele katten hier...
iemand een idee ?








Bregtje.K

ik denk een huisspitsmuis.
Maar wacht voor bevestiging even Rob Koelman of andere validator af.

maurice.lahaye

Inderdaad huisspitsmuis: duidelijk losse zilverwitte haren op de staart.


Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

tseef

bedankt voor jullie reactie :duim:

Arthur

Waarom geen veldspitsmuis? Ik heb geen ervaring met die soort, maar op de foto zie ik duidelijke tweekleurige staart en toch een redelijk scherpe overgang tussen buik en rugvacht.
Groeten, Arthur

Rob Koelman

#5
Het contrast in kleur tussen buik- en rugvacht bij de afgebeelde spitsmuis is kunstmatig vergroot door het gebruik van flitslicht. De scheiding is daarbij niet scherp, maar vrij geleidelijk. De buikvacht is grijzig en zeker niet zo wit als bij veldspitsmuis. De rugvacht is weliswaar bruinig, maar lang niet zo warmbruin als bij een veldspitsmuis. Er is dan ook geen enkele reden om aan veldspitsmuis te denken.

Puur op grond van foto's zijn beide soorten wittandspitsmuizen (huisspitsmuis en veldspitsmuis) overigens lang niet altijd even makkelijk uit elkaar te houden. In het veld is determinatie geen enkel probleem...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Is de waarneming overigens al ingevoerd?

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob



Arthur

Citaat van: Rob Koelman op november 20, 2013, 18:30:09 PM
Het contrast in kleur tussen buik- en rugvacht bij de afgebeelde spitsmuis is kunstmatig vergroot door het gebruik van flitslicht. De scheiding is daarbij niet scherp, maar vrij geleidelijk. De buikvacht is grijzig en zeker niet zo wit als bij veldspitsmuis. De rugvacht is weliswaar bruinig, maar lang niet zo warmbruin als bij een veldspitsmuis. Er is dan ook geen enkele reden om aan veldspitsmuis te denken.

Puur op grond van foto's zijn beide soorten wittandspitsmuizen (huisspitsmuis en veldspitsmuis) overigens lang niet altijd even makkelijk uit elkaar te houden. In het veld is determinatie geen enkel probleem...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

bedankt voor de toelichting
Groeten, Arthur

Rene Janssen

In die omgeving zitten overigens wel veldspitsmuizen, zoals dit dier: http://waarnemingen.be/fotonew/4/4078544.jpg



René
René Janssen