(onz) Havik?

Gestart door Ted van der Knaap, november 18, 2013, 13:19:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Heb 1 foto waarop ie te zien is van achteren.

Vloog in een flits voorbij laag over het water. Erg opvallend was z'n breedgestreepte gebandeerde staart en ik vond 'm "fors". M'n gevoel zei gelijk Havik, vooral door z'n forsheid... ...op de foto is echter te zien dat ie een prooi geslagen heeft en daardoor misschien in mijn beleving groter was.

Is er op de foto toch iets te zien wat voor Havik ipv Sperwer pleit?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Alexander Devos

Havik heeft een afgeronde staart.  Sperwer een hoekige staart.  Ik zelf durf geen conclusie te trekken op basis van jouw foto.

adriaens

Moeilijk te zeggen inderdaad met een foto van deze kwaliteit.
Als die witte dwarsbandjes op de staart geen fotografisch effect zijn, moet het wel een Havik zijn, maar meerdere foto's zouden echt welkom zijn...

Ted van der Knaap

Citaat van: adriaens op november 19, 2013, 01:37:50 AM
Moeilijk te zeggen inderdaad met een foto van deze kwaliteit.
Als die witte dwarsbandjes op de staart geen fotografisch effect zijn, moet het wel een Havik zijn, maar meerdere foto's zouden echt welkom zijn...

De andere 2 foto's zijn helaas mislukt...  ...misschien even wachten met op zeker zetten  tot "expert" Arjan dit draadje leest!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankneijts

Citaat van: Ted van der Knaap op november 19, 2013, 10:13:36 AM
Citaat van: adriaens op november 19, 2013, 01:37:50 AM
Moeilijk te zeggen inderdaad met een foto van deze kwaliteit.
Als die witte dwarsbandjes op de staart geen fotografisch effect zijn, moet het wel een Havik zijn, maar meerdere foto's zouden echt welkom zijn...

De andere 2 foto's zijn helaas mislukt...  ...misschien even wachten met op zeker zetten  tot "expert" Arjan dit draadje leest!


Ik zou (ook) de mening van Peter Adriaens niet onderschatten.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

#5
Citaat van: frankneijts op november 19, 2013, 10:59:21 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 19, 2013, 10:13:36 AM
Citaat van: adriaens op november 19, 2013, 01:37:50 AM
Moeilijk te zeggen inderdaad met een foto van deze kwaliteit.
Als die witte dwarsbandjes op de staart geen fotografisch effect zijn, moet het wel een Havik zijn, maar meerdere foto's zouden echt welkom zijn...

De andere 2 foto's zijn helaas mislukt...  ...misschien even wachten met op zeker zetten  tot "expert" Arjan dit draadje leest!

Ik zou (ook) de mening van Peter Adriaens niet onderschatten.... 8)

No offence naar Peter maar die ken ik niet zo goed als Admin dus weet niet wat zijn kwaliteiten/expertise zijn.... 
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

OlivierO

Citaat van: Ted van der Knaap op november 19, 2013, 11:47:18 AM
Citaat van: frankneijts op november 19, 2013, 10:59:21 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 19, 2013, 10:13:36 AM
Citaat van: adriaens op november 19, 2013, 01:37:50 AM
Moeilijk te zeggen inderdaad met een foto van deze kwaliteit.
Als die witte dwarsbandjes op de staart geen fotografisch effect zijn, moet het wel een Havik zijn, maar meerdere foto's zouden echt welkom zijn...

De andere 2 foto's zijn helaas mislukt...  ...misschien even wachten met op zeker zetten  tot "expert" Arjan dit draadje leest!

Ik zou (ook) de mening van Peter Adriaens niet onderschatten.... 8)

No offence naar Peter maar die ken ik niet zo goed als Admin dus weet niet wat zijn kwaliteiten/expertise zijn....

Als hij het zegt, zonder afbreuk te doen aan anderen, zou ik het geloven. En als zelfs Frank Neijts dat zegt, dan zéker!  :blink:

frankneijts

Peter is er de man niet naar om zichzelf op de borst te kloppen (het hebben van een 'dikke nek' laten Belgen ook liever aan 'Ollanders' over..) maar waarneming.nl heeft hem speciaal gevraagd om zijn deskundigheid op het gebied van lastige vogel-ID. Hij geniet al (internationale) faam onder de meeuwen-afficionados maar hij is ook erg goed met andere soortgroepen. Niet voor niks heeft hij ook deel uitgemaakt van de BAHC, de Belgische pendant van de CDNA.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#8
En los daarvan, een discussie/determinatie wordt beslecht op basis van argumenten, niet op basis van aanzien. Iedereen hier maakt wel eens fouten (denk ik).


Wat betreft die argumenten, ik weet niet zeker of ik die lichte zoompjes (die diagnostisch zijn voor Havik) ook zie, ik zie vooral een lichte staartpen. Op basis daarvan zou ik dus niet tot zekere Havik komen.


Edit: verschil in staartvorm, voor zover überhaupt bruikbaar, zou ik in dit geval zeker niet willen gebruiken vanwege het perspectief schuin van achter, die vorm kunnen we toch niet goed beoordelen zo!?
Groeten,

Bram ter Keurs

Ted van der Knaap

#9
Citaat van: BramtK op november 19, 2013, 15:22:21 PM
En los daarvan, een discussie/determinatie wordt beslecht op basis van argumenten, niet op basis van aanzien.

Dat is wel een sterk punt. (maar respect voor deze Belgische zuiderbuur, een "autoriteit" dus!)

Toch ben ik benieuwd naar de visie van Arjan... ...zelf vind ik 'm ook een brede/plompe buik hebben wat pro Havik is (maar ik heb de soort nog niet in dat gebied dus misschien wil ik dat wel een beetje zien!)

edit... ...foto iets donkerder gemaakt


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

OlivierO

Citaat van: BramtK op november 19, 2013, 15:22:21 PM
En los daarvan, een discussie/determinatie wordt beslecht op basis van argumenten, niet op basis van aanzien. Iedereen hier maakt wel eens fouten (denk ik).

Uiteraard!

ahjoon

Citaat van: adriaens op november 19, 2013, 01:37:50 AM
Moeilijk te zeggen inderdaad met een foto van deze kwaliteit.
Als die witte dwarsbandjes op de staart geen fotografisch effect zijn, moet het wel een Havik zijn, maar meerdere foto's zouden echt welkom zijn...

Sperwers willen wel eens staartpennen met een opvallend lichte schacht hebben - dat zou dan een fotografisch effect kunnen zijn - maar dat 'wit' loopt doorgaans door in de donkere vlakken van de bandering. Daar lijkt bij deze vogel geen sprake van; het wit is kenmerkend gepositioneerd op de lichte vlakken van de bandering. Ik zet mijn geld in op Havik.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Ted van der Knaap

Citaat van: ahjoon op november 20, 2013, 21:40:09 PM
Ik zet mijn geld in op Havik.

....dan zet ik 'm op zeker!  :duim:  (of ie dan alsnog door 'n Admin goedgekeurd word is 'n tweede)

http://waarneming.nl/waarneming/view/80309666
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

BramtK

Wel gek dat we dan alleen wit in de lengterichting zien en niet dwars op de staart. Ik vind de kleur van de bovendelen trouwens ook wel pleiten voor Havik (man), maar al met al misschien wat weinig om een zekere waarneming van te maken.
Groeten,

Bram ter Keurs