Duidelijke sporen voor een deskundige?

Gestart door Ton E., november 17, 2013, 21:30:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton E.

Deze sporen troffen we aan in een stukje drooggevallen sloot in de polder ( http://waarneming.nl/waarneming/view/80301545 ). Ze zijn ongeveer 3 centimeter groot.
Wie een idee heeft mag het zeggen. Mogelijk Hermelijn? Gr. Ton

Rob Koelman

#1
In ieder geval geen hermelijn (of andere marterachtige), maar zeer waarschijnlijk bruine rat.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Merijn van den Hoogenhoff

Inderdaad heel erg het patroon van een bruine rat. Zie zeer regelmatig dit soort prenten in drooggevallen sloten en langs de waterkant.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

whmvb

Wim van Boekel

Rob Koelman

Citaat van: whmvb op november 18, 2013, 07:10:11 AMWaarom geen woelrat? Wim

Vanwege de 'viersprongen' in het loopspoor. Dat zie ik een woelrat (= feitelijk een grote woelmuis) nog niet zo gauw doen. De prenten van bruine rat en woelrat komen qua vorm sterk overeen. Ook is er veel overlap in formaat. Wel is boven een bepaalde maat woelrat uitgesloten.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Hoi Rob,

inderdaad zie ik een Woelrat dat nog niet doen. Logische conclusie dus. Bedankt. :duim:

Wim
Wim van Boekel

Merijn van den Hoogenhoff

Nu nog even omzetten naar sporen bruine rat. Dan klopt het allemaal weer.

Groeten

Merijn :duim:
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Ton E.

Ik heb de waarneming aangepast. Allen bedankt voor de heldere toelichting. Weer wat geleerd... :duim:

Gr. Ton