typhula erumpens

Gestart door ratje, november 16, 2013, 20:27:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Kan dit het Typhula erumpens- Gezellig knotsje zijn? Met een sleutel over typhula kom ik bij deze soort uit. Wit, sclerotium vanuit het takje groeiend (loofhout) , wat ik naar boven gepulkt heb. diverse hadden een vertakking of met 2 uit het takje groeiend. Ik denk dat deze 2-sporig is, ik zag 2 sterigmen. Alleen de sporen kom ik niet helemaal uit. Ik heb als maat 6-8x6-8 µm bij 1000x.  Ik vraag me af of ik foto 382 met gesp kan bestempelen? Op de foto staan pijltjes naar wat misschien de sporen kunnen zijn?Iemand een idee of ik in de goede richting denk?

Melchior van Tweel

Hallo Hannie,
Gespen: Heb je die elders in het preparaat ook gezien? Het lijkt er in ieder geval wel op.
Sporen: Lijken wat donker. Typhula's hebben ongekleurde sporen. Het komt vaak voor dat de Typhula's (nog) geen sporen hebben. Even doorkweken wil dan nog wel eens helpen.
Overigens lijkt dit inderdaad op T. erumpens. Maar voor zekerheid moeten ook de microscopische kenmerken kloppen
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op november 17, 2013, 07:23:25 AM
Hallo Hannie,
Gespen: Heb je die elders in het preparaat ook gezien? Het lijkt er in ieder geval wel op.
Sporen: Lijken wat donker. Typhula's hebben ongekleurde sporen. Het komt vaak voor dat de Typhula's (nog) geen sporen hebben. Even doorkweken wil dan nog wel eens helpen.
Overigens lijkt dit inderdaad op T. erumpens. Maar voor zekerheid moeten ook de microscopische kenmerken kloppen
Melchior, ik heb nog een keer een gesp gezien, alleen er geen foto van gemaakt. ik weet ook niet of hetgeen ik met de witte pijltjes aangegeven heb de sporen waren, ten slotte moet je eentje uit het hout pulken en kan er van alles meekomen. Daarnaast heb ik met kongorood gewerkt. Jij geeft aan dat de sporen niet gekleurd zijn, hoe krijg ik ze dan zichtbaar? Met Melzer? Doorkweken hoe doe ik dat?

Melchior van Tweel

Hallo Hannie,
Gespen Oke.
Doorkweken: net als mest: In een lichtdoorlatend afgesloten bakje met een natte tissue op de bodem.
Sporen zichtbaar maken: Het handigste met congorood, helpt ook met het zoeken naat de gespen. Kan dus in 1 preparaat.
Succes!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op november 18, 2013, 09:33:21 AM
Hallo Hannie,
Gespen Oke.
Doorkweken: net als mest: In een lichtdoorlatend afgesloten bakje met een natte tissue op de bodem.
Sporen zichtbaar maken: Het handigste met congorood, helpt ook met het zoeken naat de gespen. Kan dus in 1 preparaat.
Succes!
dank voor het advies  :duim: