stekelzwam pruikzwam?

Gestart door marnakroese, november 15, 2013, 15:54:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

marnakroese

Ben vandaag even terug geweest.
heb een foto van de bast van de stam gemaakt, misschien weet iemand om welke boom het gaat?
Er stonden dennen, berken, zwarte els, eiken en beuken in de buurt.
De tak met zwammen lag tegen een dennentak aan, vandaar de verwarring.
De zwam rook melig de zwam is ongeveer 15 cm breed.
Ik heb de foto's van gisteren vervangen.

Ben benieuwd wat het is.

Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

pivous

Hoi Marna,

Misschien iets in de richting van de kaaszwammen?

groet,
Rinus Baggerman
Groet, Rinus Baggerman

tjerk

Jammer dat de onderkant niet helemaal goed te zien is. Misschien een getande kaaszwam? [En als dat zo is, dan is het een bijzondere vondst!] Maar misschien kan een admin hier zijn/haar tanden even inzetten.
Groet,
Tjerk

pivous

Getande kaaszwam zou prachtig zijn. Die groeien echter volgens mijn informatie op dood of levend loofhout. Hier was echter sprake van een dode den, of toch niet?
Groet,
Rinus
Groet, Rinus Baggerman

marnakroese

Ik heb de foto's nog eens bekeken en zag bij onderstaande foto's blaadjes aan de boom. Ik zal morgen nog eens gaan inspecteren  ::)


Hartelijk dank voor de reacties!




Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

marnakroese


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

marnakroese

Hallo Gert,


Dat zou best weleens kunnen, bedankt!

Ismael

in ieder geval naald zo te zien. Snij er 1 doormidden kijk even of je een blauwe streep ziet
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: Ismael op november 17, 2013, 19:41:48 PM
in ieder geval naald zo te zien. Snij er 1 doormidden kijk even of je een blauwe streep ziet

marnakroese

Ga ik doen!
Als ik een blauwe streep zie dan is het?

Gert Kremer

Citaat van: marnakroese op november 17, 2013, 21:20:16 PM
Ga ik doen!
Als ik een blauwe streep zie dan is het?

op de foto zetten, en dan... horen we het wel.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

marnakroese


marnakroese

#13
Inmiddels operatie uitgevoerd.


Geen enkele verkleuring.
Foto 1 het hoedje intact
Foto 2 en 3 de snijvlakken


Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

marnakroese

Wil iemand er nog even naar kijken?


Hartelijk dank alvast.


Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

Gert Kremer

Hallo Marna,
Vanmiddag even naar "mijn" getande kaaszwam wezen kijken of deze misschien toch nog een steep op/over het hoedje had zitten. nee dus:  zie foto.

Dus we wachten toch op Ismael hé?  die komt was wel even weer kijken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

marnakroese

Bedankt Gert,


Ik zal geduldig afwachten  :angel:


Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

Gert Kremer

tis zaterdag misschien komt Ismael wel?
Dus haal hem even voor je omhoog.  ;)   ook wel een beetje voor mij zelf hoor . ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Ik ben ook benieuwd welke dit is?
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

marnakroese


marnakroese

#20
Ik kwam vandaag een nieuwe kanshebber tegen.
Gezoneerde kaaszwam.


Zou dat kunnen?


Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

Gert Kremer

dacht het niet.
maar je kunt even over de hoed met de nagel krabben, dan een foto maken, meestal is er blauw te zien.

tia wel een mooie hé  :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Marna, de soort doet toch gezien de "tanden" wel sterk aan Spongipellis pachyodon (Getande kaaszwam) denken. Kan me gezien de bast die nog op deze dode boom zit niet voorstellen dat je te maken hebt met naaldhout, denk eerder aan beuk.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Henk, kan de hoed er zo uit zien? ken hem alleen maar ff van kleur.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wimperzwam

Klopt Ger maar soms ontstaan er wel eens door parasitaire aantasting dit soort niet normale kleuren. Ik zou verder geen enkele andere soort weten met deze groeiwijze en dit soort "tanden".

Mvgr.,
Henk Huijser.

xenion

De grap is dat de 1e foto van de losgehaalde exemplaren ook buisjes laat zien... Misschien dat het dan toch gek gegroeide buisjes zijn?
Groeten,
Martin

Gert Kremer

opsturen lijkt de oplossing.   
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

marnakroese

#27
Nou dat schiet lekker op :)
Is het naaldhout en is het een .....kaaszwam? Ik ben bang dat ik het nooit te weten zal komen.
Ik heb nog eens in de archieven gekeken en alle foto's verzameld.
Eens kijken of dat voor opheldering kan zorgen (of juist niet)
Ik heb natuurlijk zelf ook flink foto's op internet vergeleken in eerste instantie dacht ik de getande kaaszwam. Ik heb mij toen echter laten overtuigen dat het naaldhout was (zou dan een Grove Den moeten zijn) Zag toevallig deze week foto's van een gezoneerde kaaszwam en vond de gelijkenis treffend. Vandaar mijn vraag.

Willy

Er is maar een manier om daar achter te komen,bekijk hem onder een  :micro: .
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

marnakroese

Helaas gaat dat niet meer lukken.
Dit topic is gestart op 19 november, dus ik ben bang dat de zwam reeds verdwenen is.
Wie weet volgend seizoen ;D