Grote Kruisbekken?

Gestart door Paul van Eik, november 14, 2013, 18:46:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul van Eik

Het regent momenteel Grote Kruisbekken in het Drents Friese Wold op Waarnemening. Ik denk ook vier gezien te hebben, maar om dat bevestigd te krijgen moet je deze soort indienen. Voordat ik daar aan begin leek het me goed om jullie ook nog eens te raadplegen om te horen of jullie ook denken dat het op deze foto's om grote Kruisbekken gaat. Het gaat om de volgende waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/80228049
Grote Kruisbek - Loxia pytyopsittacus gezien op 2013-11-12 Drents-Friese Wold - Waterseveld
Foto's:














Toelichting:
Vlogen in een groep van 12 Kruisbekken. Met zekerheid 4 Grote Kruisbekken (2M en 2V)De andere 8 onvoldoende goed kunnen zien om met zekerheid te kunnen zeggen dat dit ook Grote Kruisbekken waren, maar uit te sluiten valt dit zeker niet.
bij voorbaat dank Paul van Eik
Met vriendelijke groet,
Paul

frankneijts

Alleen op foto 4 en waarschijnlijk 6 en 7 staan Grote denk ik: op de andere foto's niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Paul van Eik

Is het dan beter om die foto's weg te halen, Frank?
Met vriendelijke groet,
Paul

JR de Jong

#3
Ik zal ook maar even mijn vogel toevoegen zat aan de andere kant van de boom waar Paul ze zag is, dit ook een grote?
Ook nog even erbij vermelden dat deze met een luide knak een dennenappel afknipte


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80226871
Grote Kruisbek - Loxia pytyopsittacus gezien op 2013-11-12 Drents-Friese Wold - Waterseveld
Foto's:

met vriendelijke groet, Jack

frankneijts

Citaat van: Paul van Eik op november 14, 2013, 20:03:22 PM
Is het dan beter om die foto's weg te halen, Frank?

Ik zou ze niet als Grote KB invoeren/indienen in elk geval. Maar voor de onderbouwing van je waarneming zullen de goede foto's wel voldoende zijn neem ik aan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: JR de Jong op november 14, 2013, 20:13:21 PM
Ik zal ook maar even mijn vogel toevoegen zat aan de andere kant van de boom waar Paul ze zag is, dit ook een grote?
Ook nog even erbij vermelden dat deze met een luide knak een dennenappel afknipte


Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80226871
Grote Kruisbek - Loxia pytyopsittacus gezien op 2013-11-12 Drents-Friese Wold - Waterseveld
Foto's:


Als je er zeker van bent dat deze vogel een dennenappel plukte, lijkt me dat een prima bewijs dat ook gewone Kruisbekken dat kunnen...  8)
(Hoewel je er iets van onderen tegenaan kijkt, lijkt het me toch dat de snavel in zijn geheel niet dik genoeg is maar vooral dat de bovensnavel relatief iets te lang is en niet krachtig genoeg gebogen..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JR de Jong

ok dan voer ik die van mij in als gewone, toen ik de goedgekeurde foto's zag begon ik al te twijfelen, bedankt voor de reacties
met vriendelijke groet, Jack