Hoofdmenu

welke zijn dit

Gestart door ac.billekens, juni 01, 2007, 00:48:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Wie kan ons vertellen welke insecten dit zijn.

han.endt

#1
Larven van het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje. Het lijkt wel kannibalisme?

Arp

CiteerHet lijkt wel kannibalisme?
Dat lijkt niet aleen maar zo  :blink:

Kom je veel tegen, vooral zodra het 'normale' voedsel (luizen etc) schaars wordt op de plant, muur, auto of waar ze ook mogen rondwandelen. Vooral Harmonia axyridis (larven) vreet alles wat z'n pad kruist (dus ook elkaar), maar de andere (carnivore) LHBtjes zijn niet veel onschuldiger. Vooral pre-poppen en poppen zijn een makkelijke prooi.

Hier gezellig met z'n tweetjes ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

#3
Tja, tis de natuur en die is hard ik weet het. Elkaar opeten is beter voor de soort, dan met z'n allen omkomen van de honger. Brrrr. :wacko:

Arp

CiteerElkaar opeten is beter voor de soort, dan met z'n allen omkomen van de honger. Brrrr. :wacko:
Toch verdenk ik ze ervan dat ze er niet over hebben nagebdacht en puur uit eigenbelang te handelen vanwege dat lege gevoel in de buik ;)

Zeker het aanvallen van een pop van eigen soort is n.m.b.m. niet slim: die pop (of prepop) heeft als larve op de plant geleefd toen die nog voldoende voedsel bood, heeft genoeg gegeten en is groot sterk en "klaar" - moet alleen nog uitsluipen en kan dan wegvliegen naar nieuw voedsel. Of die hongerige, miezerige larve die hem aanvalt het haalt is nog maar de vraag ...

Tenzij natuurlijk die ene (pre)pop door twee-drie maatjes verorberd wordt die daarmee allemaal net genoeg binnen krijgen om gezond de verpopping door te komen - maar iets zegt mij toch dat deze rakkers die afweging niet hebben gemaakt  :o  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)