rode kever Namibië

Gestart door colossus, november 12, 2013, 20:23:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/80227730
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2006-07-24 Namibia- Skeleton Coast Park
Foto's:




bij voorbaat dank Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Arp

Voor zover er in Namibië geen mij onbekende dubbelgangers zijn, zou dit Cheilomenes lunata moeten wezen. Maar wat mij betreft dus onzeker - ik ken de Fauna daar niet en de kever is best wel slecht te zien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

colossus

Arp, toch bedankt! Een stap verder en je determinatie lijkt mij, als ik zo over het voorkomen lees, waarschijnlijk correct (niet dat ik 'm niet onzeker meld natuurlijk).
Weet jij een goede plek waar ik door zou kunnen vragen, een Afrikaanse entomologische instantie of een forum op internet bijvoorbeeld?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Arp

Hier is een website over de LHBtjes van Namibië. Een handig startpunt is vaak het boek Field Guide to Insects of South Africa, maar de google-preview laat nooit alle pagina's tegelijk zien en uiteraard bevat het sowieso maar een fractie van de bekende insecten (zoals al dit soort veldgidsjes). Cheilomenes op pag.228.

Verder kun je bijvoorbeeld kijken of iemand van het Albany Museum of van Iziko zou kunnen helpen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

colossus

Arp, Jo Bogaert zet als commentaar bij mijn melding dat "Lunate ladybird" op zeker mag. Blijkbaar bestaat er toch geen alternatief voor de soort.

Bedankt voor jouw bijdrage!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper