Hoofdmenu

Trechtertje?

Gestart door w.veenhoven, november 12, 2013, 19:26:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

w.veenhoven

Hoi

Trechtertje staat volgens mij in leermos.Wie komt hem bekend voor.Alvast bedankt

Wob

wimperzwam

Wob er is een "trechtertje" dat speciaal op leermos groeit en dat behoorlijk zeldzaam is, weet niet eens uit het hoofd of dat ding al eerder voor Nederland gemeld is. Een Nederlandse naam heb ik dan ook niet voor je, heb dit ding zelf maar een keer gezien in Duitsland. Kijk maar eens of je op het "net" iets kunt vinden over Arrhenia peltigerina (synoniem Omphalina peltigerina). Als het die soort is mag je je verheugen in een bijzondere vondst denk ik.

Mvgr.,
Henk Huijser.

heppo

ook uit mijn hoofd, hij is vlg. mij al eerder gevonden! maar blijft leuk!
herman sieben

Melchior van Tweel

Heeft in een van de paddenstoelennieuwsbrieven gestaan. Bijzondere waarneming. Lijkt me goed om deze ook even microscopisch te controleren. Uit mijn hoofd: afwijkende hoedhuidstructuur.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

w.veenhoven

Onder de :micro:heb ik geen mogelijkheid voor. Dan word het zeker Trechterzwam spec?

Wob

Melchior van Tweel

Nee, dat zou jammer van de waarneming zijn. Heb je hem nog? Vers?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Willy

De nederlandse naam is volgens mij Levermostrechtertje(Arrhenia peltigerina)
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Citaat van: Willy op november 14, 2013, 09:28:02 AM
De nederlandse naam is volgens mij Levermostrechtertje(Arrhenia peltigerina)
Vast niet, dan is het eerder iets als Leermostrechtertje
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

w.veenhoven

Ik heb een nieuw groepje gevonden. Waar moet ik ze naar toe sturen?

Wob

Melchior van Tweel

Stuur ze maar naar mij toe. Mijn adres staat op mijn website (zie onder).

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

henkjanvdkolk

In de laatste Buxbaumiella (tijdschrift van BLWG, bryologische en lichonologische werkgroep) stond een kort artikeltje over het 'Leermostrechtje'  (Arrhenia peltigerina). De soort is door Andre Aptroot een jaar geleden voor het eerst in NL gevonden. De afbeelding die daarbij staat doet heel erg denken aan de foto's van Wob.

Als het hem blijkt te zijn is dat een erg leuke vondst!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

w.veenhoven

Ik stuur het trechtertje morgen op.Bedankt

Wob

Melchior van Tweel

Citaat van: henkjanvdkolk op november 14, 2013, 17:56:42 PM
In de laatste Buxbaumiella (tijdschrift van BLWG, bryologische en lichonologische werkgroep) stond een kort artikeltje over het 'Leermostrechtje'  (Arrhenia peltigerina). De soort is door Andre Aptroot een jaar geleden voor het eerst in NL gevonden. De afbeelding die daarbij staat doet heel erg denken aan de foto's van Wob.

Als het hem blijkt te zijn is dat een erg leuke vondst!
Dit artikel was aanleiding voor een stukje in de paddenstoelennieuwsbrief, dat ik samen met André heb geschreven.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

w.veenhoven

Ik ga even zoeken op internet naar die site.Het trechtertje heb ik gisteren verzonden,ik hoop dat hij vandaag aankomt.En ik hoop op een goede afloop.Alvast bedankt.

Wob

Melchior van Tweel

Hallo Wob, Er is gisteren niets aangekomen. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als ik het morgen of dinsdag krijg...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

w.veenhoven

Dat is jammer.Normaal is het de volgende dag binnen,hoe kan ik het trechtertje het beste bewaren,want dan kijk ik nog even of er nog wat staat.

Wob

Melchior van Tweel

Hallo Wob,
Dat is in dit geval heel lastig. Ik moet de hoedhuid onderzoeken en dat kan verreweg het beste met vers materiaal. Maar dat is buiten de koelkast maar kort houdbaar. Gedroogd zijn Trechtertjes veel langer houdbaar, maar dan is het veel moeilijker om een goed preparaat van de hoedhuid te maken. We zullen we zien wat er met de post komt. Misschien is het onderweg voldoende gedroogd dat het de reis heeft overleefd...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

w.veenhoven

Ik heb toch wel het goede adres.Kadeneterkamp 44  8014ca Zwolle.

Wob

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Hallo Wob,
We hebben mazzel gehad. Ongeveer een uur geleden gooide meneer postbode eindelijk je pakje door de bus. Direct opengemaakt en de trechtertjes hebben de lange reis overleefd. Zowel het trechtertje in als de die buiten het plastic zakje zijn m.i. het Leermostrechertje. Erg leuk, want pas de tweede vondst in NL. In Paddenstoelennieuwsbrief nr 10 staat een stukje over de eerste vondst door André Aptroot. Deze soort die microscopisch te herkennen is aan o.a. de gespen aan de hyphen in de hoedhuid. Daar heb ik dus nog even naar gekeken. En alle trechtertjes hadden duidelijk gespen zie foto's. Martin: Zou jij deze soort willen aanmaken? Leermostrechtertje - Arrhenia peltigerina (Peck) Redhead, Lutzoni, Moncalvo & Vilgalys, Mycotaxon 83: 48 (2002). Zie ook http://www.mycobank.org/Biolomics.aspx?Table=Mycobank&Page=200&ViewMode=Basic.
Wob, zodra Martin deze soort aangemaakt heeft, kan je hem invoeren.

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

w.veenhoven

Super hier ben ik heel blij mee, en daar doe je het voor om af en toe zon mooie vondst te doen.Komt dit in de boeken of Hart van Nederland.(geintje)Het doosje mag je wel houden.Het is een mooi doosje om paddenstoelen in te verzenden.Hier worden normaal juwelen in verstuurd en dit was ook een juweeltje. Bedankt.

Wob

xenion

Groeten,
Martin

heppo

toch fantastisch, dat via waarneming.nl een dergelijke  tweede waarneming wordt bevestigd! (zou toch mooi zijn als de pgo's en waarneming.nl nog eens een keer om tafel gaan zitten!)


heppo/herman

Melchior van Tweel

Hallo Wob,
Ik wil graag je paddenstoeltjes drogen en (op een later tijdstip) naar het herbarium in Leiden brengen. Zou je je waarneming kunnen invoeren? Dan heb ik meteen de benodigde gegevens voor op het etiket van het herbarium materiaal. Vanzelfsprekend komt de vondst op jouw naam te staan.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

tjerk

Mooie, bijzondere vondst, Wob!  :duim:
Groet,
Tjerk

w.veenhoven

Oke ik zal de waarneming invoeren.

Wob

henkjanvdkolk

Gefeliciteerd Wob, een leuke vondst van een (iig voor mij) aansprekende soort!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Melchior van Tweel

Citaat van: w.veenhoven op november 20, 2013, 16:51:26 PM
Oke ik zal de waarneming invoeren.

Wob
Bedankt voor het invoeren. Volgens mij klopt de datum niet. Moet dat 12 november zijn?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

w.veenhoven

Nee dat klopt ik had nog niet op waarneming geplaatst zodoende.Ik pas hem wel aan.Bedankt.

Wob

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl