twijfel......berken- of berkenschildwants?

Gestart door jeanette, november 12, 2013, 11:21:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/80218074
Berkenwants - Elasmucha grisea gezien op 2013-11-11 Ruinerwold - Waterwingebied
Foto's:








http://waarneming.nl/foto/view/5787484

bvd/ jeanette


Arp

Hoi Jeanette,

Je twijfel is terecht. Het zijn twee verschillende soorten :)

De bovenste foto toont een Elasmucha - qua kleur zou het misschien fieberi kunnen zijn, maar qua punctering denk ik toch dat het inderdaad gewoon een grisea is. Bij Elasmucha ook altijd de haakjes op schouders net achter de kop er scherp opzetten en zomogelijk een onderkant.

Alle andere foto's - inclusief de niet goed ingebedde nimf (link onderaan) zijn Elasmostethus. Op basis van de vindplaats, maar vooral vanwege de nimf, die aan berk zit en niet aan rode kamperfoelie is het denk ik wel zeeeer aannemelijk te maken dat het allemaal interstinctus zal zijn.

Mijn tip: Laat de waarneming van E.grisea staan, maar verwijder de Elasmostethus foto's eruit en voeg deze toe bij de waarneming van de nimf (en hernoem die waarneming naar E. interstinctus). Persoonlijk zou ik die maar gewoon een keer op zeker zetten dan. Bij waarnemingen van alleen adulten is dat minder wenselijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

#2
Bedankt Arp, ga ik doen...wil je ook hier nog even naar kijken, please.... de twijfel slaat nu verder toe..oei, oei, oei.....Bvd. gr. jeanette
http://waarneming.nl/waarneming/view/80002736

lijkt me dan  ook weer één berken wants en twee berkenschildwantsen?

Arp

De twee beesten die prominent op de foto's staan zijn weer Elasmostethus interstinctus onzeker, het beestje rechtsonder op de tweede foto is een Elasmucha, vrijwel zeker grisea maar een grotere foto zou plezieriger zijn voor ID.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

#4

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

#6
Bedankt voor de bevestiging Arp!

Maar ik heb  nog weer een andere vraag: op de informatie blz. met foto's van de Berkenwants staan op de bovenste rij pijltjes bij de haakjes....is dat  een berkenwants  of een haakjesberkenwants...ik kom er niet meer uit...weet niet meer goed  waar op te letten om het verschil te zien. help!

Arp

Hoi Jeanette,

Ik ben wat te snel. Tot nu toe is het de wens van Berend om waarnemingen zoals jouw interstinctus op "onzeker" te zetten, tenzij er een duidelijk foto van de onderkant bij zit, of dat er nimfen aan Berk/Els bij zitten die duidelijk maken dat de soort zich daar ook ontwikkelt. Anders is Elasmostethus minor namelijk niet 101% uit te sluiten (tot nu toe alleen aan Rode Kamperfoelie in Zuid-Limburg).

Tegenwoordig zou Berend ook een als "zeker" ingevoerde waarneming van interstinctus kunnen valideren als "hoge waarschijnlijkheid", maar ik heb hem er nog niet over gehoord/gelezen of hij ze nu dan inderdaad als zeker ingevoerd wil zien.

Afgezien daarvan: Het is jouw waarneming, dus als jij vindt dat je het "zeker" weet, dan moet/mag je het zo invoeren en als jij zelf niet helemaal zeker bent (vanwege minor) dan zou je dus ook zelf voor "onzeker" kunnen/moeten kiezen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Onze berichten kruisen elkaar, maar ik hoop dat je mijn vraag nog  ziet in mijn  bericht hierboven.....Arp.
Geen rode kamperfoelie, geen kalkgrond...zou heel bijzonder zijn als het de E. minor was, dacht ik...dus ik hou het maar even bij gegeven naam.

Arp

#9
Alle foto's die bij de soortinfo Elasmucha grisea staan zijn ook die soort. De foto's met de pijltjes zijn in een grijs verleden ooit op waarneming.nl foutief als fieberi weggezet en destijds ook in de soortinfo voor die soort gebruikt (zie deze discussie). Vandaar dat de haakjes aangegeven waren, maar dat was dus niet juist - E. grisea heeft ook haakjes, maar wel (gemiddeld?) duidelijk kleiner.

In onze linkverzameling vind je onder het kopje "Acanthosomatidae" een zwikkie links naar oude discussies over deze soorten:
CiteerAcanthosomatidae:
Een paar links zullen ongetwijfeld niet meer werken ... Ik heb de links gerepareerd :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Super Arp, dankjewel voor alle moeite....
het lijkt mij het beste dat ik ze in het vervolg eerst maar even hier laat beoordelen, want inmiddels ziet het groen  en geel voor m'n ogen...
groeten van jeanette