Pissebed, bruin met gele vlekken

Gestart door xenion, mei 31, 2007, 21:04:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze pissebed liep een paar dagen terug in de tuin rond hier in de Achterhoek. Ik dacht nog dat lukt me wel om op naam te brengen... Niet dus :P
Doordat hij zo kleurrijk getekend is dacht/denk ik aan de Mospissebed (Philoscia muscorum), maar waar is die donkere middenstreep?
De overige algemene soorten lijken mij niet echt kleurrijk genoeg, of klopte het patroon niet echt bij...
Wie kan mij hier mee helpen?
(Ik heb helaas geen foto van de achterkant, vergeten te maken  :rolleyes: )
Groeten,
Martin

xenion

Wel 1 van onderen:
Groeten,
Martin

hay

Het is in elk geval een Armadillidium, een oprolpissebed, een onvolgroeid vrouwtje, zou ik zeggen. Ze kunnen zich tot een gesloten pilvormig bolletje oprollen. De Achterhoek, zeg je? Het zou dan A. vulgare (de gewone) kunnen zijn, maar ik denk eerder aan A. pictum, die is zeldzaam! Probeer de volgende keer de kop er goed scherp op te krijgen. En het achtelijfje, daar valt ook veel aan te zien. Deze foto's geven geen zekerheid,
groet,
hay


xenion

#3
Dat oprollen klopt trouwens... bedenk ik me net weer :rolleyes:
Ik had hem op de foto gezet en had er zo snel niet meer aan gedacht welke kenmerken ik nu ook alweer op de foto moest zetten. Een volgende keer zal ik daar wel aan proberen te denken ;)
Is hij voor de A. vulgare niet een beetje erg bont gekleurd?
Ik heb nog even een crop van de kop gemaakt, misschien dat dat nog iets kan helpen?
Misschien dat ik morgen nog andere aanzichten kan toevoegen, maar dat is nog even afwachten.
Bedankt zover in ieder geval Hay :)
Groeten,
Martin

A_kroon56

Het betreft Armadillidium vulgare, de gewone oprolpissebed. Ik kan me de determinatie van Hay wel voorstellen, gezien de gele en oranje vlekjes op het lichaam en de scherpe achterhoek van het eerste segment. Echter, aan de achterhoek van het zevende segment ontbreekt de donkere vlek die karakteristiek is voor A. pulchellum en A. pictum. Verder zijn bij deze beide soorten de vlekken meer regelmatig gerangschikt en ongeveer van gelijke grootte. Er zijn te weinig oranje vlekken en het dier oogt te groot voor A. pictum.

Matty Berg
Coordinatoor wergroep bodemfauna EIS-Nederland  
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

A_kroon56

Had de detail van de kop niet gezien. Duidelijk is de lichtbruine ondergrondkleur te zien en de afwezigheid van vlekjes. Bontgekleurde A. vulgare komt vaker voor. Bij A. pictum is de ondergrondkleur donkerbruin.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

xenion

A. vulgare had ik er zelf nooit van gemaakt... Maar na jouw uitleg ben ik helemaal overtuigd, ik zal hem binnenkort invoeren als zodanig. Bedankt Matty!
Groeten,
Martin