Grijze Knotszwam

Gestart door marnakroese, november 09, 2013, 12:35:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

marnakroese

Zag vanochtend gewoon tussen het gras deze Knotszwammen staan.
Ik had alleen maar mijn mobiel om te fotograferen.

Leek veel op een aardtong. Ongeveer 6 cm lang.
Grijze Knotszwam?

Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

Melchior van Tweel

Dit is typisch werk voor onder de microscoop
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

marnakroese

He dat is nou weer jammer!
Scheelt het als ik zeg dat ze in grasland op de klei stonden, in de buurt van Essen en Eiken en water.
Welke zouden dan nog in aanmerking komen?

Marna Kroese

wimperzwam

Zoveel kandidaten zijn er niet. De Grijze is uitgesloten. Is die roze kleur op de foto echt?

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjani van ophemert

Het lijken wel Pijpknotszwammen dan moet er hout onder zitten, toch??? groet sjani

marnakroese

Hallo Wim,

Geen roze kleur, volgens mij waren ze wittig maar ook niet spierwit, ik zou zeggen ivoor.
War opviel was dat ze minimaal 6 cm waren( sommige wel 10 cm ) De meesten leken qua vorm op een aardtong enkelen hadden een afwijkende vorm (zie onderstaande foto's)

marnakroese

marnakroese

Hallo allemaal,

ik ben vanochtend toch nog even teruggegaan met mijn fototoestel.
Ik heb even goed bekeken waar ze precies stonden.
Er staat daar een picknick set en daar om heen staan ze . Niet verder dan 4 meter vanaf de tafel. Dicht bij het setje waren de zwammetjes groter en stonder er ook meer in groepjes.
In eens viel mij op dat onder en naast het setje de ondergrond van schelpen waren, volgens mij heeft dat er mee te maken.
Kan dat kloppen?
En maakt dat dan ook duidelijk om welke soort het gaat?

Marna Kroese

wimperzwam

Er komen nog twee soorten in aanmerking waarvan de "Grijze" zeker een van de kandidaten is; de "Spitse" (beetje misleidende naam!) is de andere. Op een van de foto's is de basis wat grijs maar de knotsjes zijn wel erg wit (mogelijk door regen en ouderdom wat verbleekt). Ben bang, hoewel mijn voorkeur toch iets naar de Grijze uitgaat, dat er de  :micro: aan te pas moet komen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

marnakroese

Hartelijk dank voor de reactie.

Jammer! In het Spijkbos heb ik al eens de spitsvormige gevonden. Ik ga puur af op wat ik toen heb gezien, die waren witter en ieler.
Deze zijn fors en zijn ivoor wit.
Dus ik ga er van uit dat het de grijze is :)
Invoeren als Knotszwam (Clavulinopsis) spec. - Clavulinopsis spec. ?

Marna Kroese

wimperzwam

Als Clavaria spec. , Clavulinopsis is een ander geslacht. Overigens ook C. falcata kan onder goede omstandigheden lang door groeien en de geconstateerde afmetingen halen en worden daarbij ook "vuiler wit".

Mvgr.,
Henk Huijser.