Welke paddestoel2

Gestart door baxflier, september 18, 2005, 20:40:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

baxflier

Ook zou ik graag de naam van deze onderstaande paddestoel willen weten.

Agnes

laatvlieger

Een boleet spec. Waarschijnlijk eekhoorntjesbrood (Boletus edulis)

Maar je moet echt meer info bij deze foto´s geven..... anders kun je er meestal maar weinig mee!!!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

feel4nature

inderdaad een eekhoorntjesbrood gezien het witte netwerk op de steel, maar dat is pas met zekerheid te zeggen als je de onderkant van de hoed ook ziet (en het liefst een doorsnede)

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

laatvlieger

Nog maar eens dan: ....

Er staan inmiddels aardig wat paddestoelen in het veld en ik verwacht dat er daarom binnenkort hier veel foto's van paddestoelen zullen verschijnen. Om een goede determinatie mogelijk te maken is het van belang dat de foto's goed zijn. Veel soorten moeten helaas met een microscoop gedetermineerd worden, maar voor een groot aantal moet het ook mogelijk zijn om op basis van goede foto's tot een conclusie te komen:

Wat is van belang:

hoed:Men heeft vaak de neiging om bij paddestoelen alleen de hoed van bovenaf te fotograferen. Maar ook de plaatjes/buisjes/stekels aan de onderkant van de hoed zijn belangrijk. Deze kunnen met een spiegeltje zichtbaar gemaakt worden. Maak met je nagel of een mesje eens een kras over de plaatjes/ buisjes en kijk of je een verkleuring ziet of dat er melksap uitkomt. Probeer hem ook op te meten.

De steel
Ook de steel en de voet van de paddestoel moeten gefotografeerd worden. probeer de lengte en de dikte op te meten

groep of enkele exemplaar?
Als er een groepje vruchtlichamen bij elkaar staan, fotografeer dan ook het groepje.

doorsnijden:
Soms kan het ook helpen om een paddestoel door te snijden en met de achterkant van het mes licht te kneuzen. Er kan dan een verkleuring optreden. Als het een "plaatjespaddestoel" is, kun je zo ook de aanhechting van de plaatjes zien. Probeer het plukken van paddestoelen zoveel mogelijk te vermijden. Neem volgroeide exemplaren, als je die plukt is dat niet zo erg omdat die al sporen hebben gevormd en als je ze plukt verspreid je ook de sporen. Maar er zijn ook veel andere mensen die er nog van willen genieten, dus pluk niet elk exemplaar.

Geur:
beschrijven.

beschrijf de vindplaats:
Dit wil soms ook wel helpen. Klei, zand, wegberm , op dode boom, aan de voet van eik, beuk , spar etc..


kortom:fotografeer ook van de zijkant ipv alleen van boven, kijk ook naar de onderkant van de hoed, snij eens wat doormidden, en beschrijf zoveel mogelijk.

Kijk ook eens op het internet op de aangegeven links naar goede paddestoelensites en kijk dan hoe daar de paddestoelen gefotografeerd worden.

Veel succes!!!

Ik zal binnenkort hier nog wel eens wat specifieker beschrijven hoe je het beste een paddestoel kunt fotograferen, maar hier moet het alvast beter van worden!
Kijk ook eens op de easy mycokey aanklikkeneasymycokey link. Probeer eens de kenmerken waar daar naar wordt gevraagd op de foto te zetten!

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

feel4nature

en het zal niet de laatste keer zijn dat je dat melden moet...;)

gr, Ali.  
natuurlijk met groet, Ali.

baxflier

#5
Hallo,

Misschien handig om als "paddoloog" elk jaar standaard (paddestoelen)fotografie tips te geven aan beginnelingen op dit forum.
Wij zijn sinds enkele weken geinteresseerd in paddestoelen en vinden het leuk om daar foto's van te maken.
Hoe konden wij dan weten waar die tips stonden?
Ik kan toch niet alles van tevoren weten.
Daarom voorgaande foto's in maar 1 stand.

Vanaf heden zullen we vanuit meerder standen fotograferen.

Agnes B)

han.endt

#6
Overigens is op deze foto goed te zien dat het hier Gewoon Eekhoorntjesbrood betreft.

Gr.
Han.

Elachista

Al die regels hoeven bij deze soort niet zo nodig te zijn, het is meteen wel te zien dat het hier om edulis gaat..
Groet,
Tymo