Huismier

Gestart door Ger19021, november 09, 2013, 18:54:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ger19021

Op zekere dag in juli zaten een tiental van deze wespen in de huiskamer. Er zal ergens een nest  hebben gezeten met een gaatje naar de huiskamer .De wespen heeft mijn vrouw opgezogen maar nog dagen erna vlogen ze door de huiskamer.
DE wespen waren ongeveer 11 mm groot.
Wat voor wesp is het ?

Geert

Stijn Schreven

het zijn mannetjesmieren, in de onderfamilie Formicinae. Peter Boer kan je misschien meer vertellen.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

harry60

Ger ik zou de topic naam even veranderen in huismier, dan valt hij beter op voor peter :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Ger19021

Hallo Stijn,
Dat het mieren zijn dat is voor mij een verrassing. Ze waren ook erg groot.
Bedankt voor je aanwijzing. Toch een interessant beestje.
Ik heb de topic veranderd in huismier.
maar nu staat hij in de verkeerde rubriek.

kijken of dat kan veranderen.

Geert

Ger19021

Nee hij staat toch in de juiste rubriek. Niet goed opgelet.
geert

Ger19021

Heeft dit beestje ook een Nederlandse naam ?

Geert

harry60

#6
Denk het wel maar Peter Boer komt zo nu en dan langs en die zal wel een NL naam voor deze hebben.
Zijn site http://www.nlmieren.nl/
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Douwe van der Ploeg

Als je je waarneming invoert (als mier onbekend), heb je ook kans dat hij de waarneming ziet en daar erop reageert.

Sowieso altijd handig om éérst in te voeren, en dan pas te vragen op het forum (met de knop "Determineren via het forum").
Douwe van der Ploeg

p.boer

Daar ben ik dan eindelijk. Het is een mannetje van de renmier. Ik vermoed, de grauwzwarte renmier Formica fusca. Maar aan de hand van de (goede!) foto is dat toch niet te bepalen. Alleen.... hoe komen die bij je in huis?
mvg
Peter Boer

Ger19021

Hallo Peter,
bedankt voor je reactie
De mieren kwamen waarschijnlijk door de plint bij de erker naar binnen.
Aangezien het hier alleen maar zandgrond is neem ik aan dat je vermoeden juist is en dat het  Grauwzwarte renmieren zijn.
Dat weet ik dan ook weer.
Nogmaals bedankt.

Geert van Gompel