Egel valt kip aan!

Gestart door sregnof, mei 31, 2007, 22:55:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

sregnof

Afgelopen week was ik er getuige van dat een egel zich vastbeet in een van de kippen bij mijn buurman in de ren ( grenzend aan mijn tuin)Duidelijk op zoek naar eten, had geen jongen bij of in de buurt. Een andere kip had hij al verwond. Ik heb geprobeerd hier e.e.a over op te zoeken, maar zonder resultaat.
Vond dit erg opmerkelijk!! Reacties graag!

frankmeer

#1
Van Wikipedia heb ik dit stukje:
Zijn dieet bestaat uit (naakt)slakken, wormen en insecten als mestkevers en rupsen; egels zijn daarmee nuttige helpers in de ongediertebestrijding. Ook eten ze spinnen, en een enkele keer grijpen ze een klein gewerveld dier als kikkers, hagedissen, jonge knaagdieren, vogeleieren en aas, of plantaardig voedsel als fruit en paddenstoelen. Verhalen dat hij ook slangen kan doden zijn tot nog toe nooit bewezen. Het zijn nachtdieren, die gemiddeld zo'n 70g voedsel per nacht eten.
Egels eten dus wel eieren, en volgens mij ook jonge vogels, maar volwassen kippen, heb ik nog nooit van gehoord.
Frank van der Meer

elsearendse

CiteerVan Wikipedia heb ik dit stukje:
Zijn dieet bestaat uit (naakt)slakken, wormen en insecten als mestkevers en rupsen; egels zijn daarmee nuttige helpers in de ongediertebestrijding. Ook eten ze spinnen, en een enkele keer grijpen ze een klein gewerveld dier als kikkers, hagedissen, jonge knaagdieren, vogeleieren en aas, of plantaardig voedsel als fruit en paddenstoelen. Verhalen dat hij ook slangen kan doden zijn tot nog toe nooit bewezen. Het zijn nachtdieren, die gemiddeld zo'n 70g voedsel per nacht eten.
Egels eten dus wel eieren, en volgens mij ook jonge vogels, maar volwassen kippen, heb ik nog nooit van gehoord.
egels zijn ook dol op muizen; in de egelopvang krijgen ze die dan ook wel eens en gaan met huid en haar naar binnen.Maar de kip...zou de egel de kip niet gewoon hebben aangevallen want een enkele egel is wel eens agressief naar alles wat beweegt! Else Arendse-Kegge

sregnof

Inderdaad eten egels eieren; ik heb 2 kippen vrij rondlopen in mijn tuin en daar wordt regelmatig een eitje van gestolen en met veel smaak opgegeten!
Misschien was de egel agressief, die indruk maakte het beestje in ieder geval wel! ;)
Het was bijna schokkend om te zien , daar ik dit gedrag van een egel niet had verwacht. Een van de kippen lag ook te "kermen"met de egel vastgebeten onder de vleugel, maar dat scheen hem niet te deren. Hij had al een deel van de vleugelpennen afgebeten. Zeer aparte ervaring!

g.j. keizer

Frank,
In mijn ongecultiveerde "tuin" aan een bosrand in de Zuid-Eifel komen veel hazelwormen voor en een aantal egels. Ik vind regelmatig (door egels gedode en) aangevreten hazelwormen en heb 's avonds al twee keer een egel met een dode of een levende (kronkelende) hazelworm in zijn bek zien rondlopen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen