Hoofdmenu

Kakkerlak

Gestart door V S van Bergen, november 07, 2013, 20:50:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/80138943
Kakkerlak onbekend - Blattaria indet. gezien op 2013-10-27 Switzerland - Ticino
Foto's:


bij voorbaat dank Valentijn Serge van Bergen

Arp

Uit Zwitserland durf ik daar niet meer van te maken dan Ectobius sp. - een flink aantal redelijk recent nieuw beschreven soorten die nog maar weinig mensen ooit echt gezien zullen hebben - ik zeker niet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Datura

Hierin staat een wellicht bruikbare sleutel uit 2004 (maar misschien heeft Arp wel nieuwere informatie en zijn er meer soorten mogelijk). Ik heb nog niet gecheckt of de sleutelkenmerken ook op je foto staan.

Die E. vittiventris waar het artikel voornamelijk over gaat is hier in en om Zurich ontzettend algemeen en die is het volgens mij niet, want die heeft altijd lange vleugels (tenminste: ik heb ze nooit met korte vleugels gezien, en ik heb er toch een behoorlijk aantal gevangen en weer buiten gezet :)).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Arp

Die sleutel beperkt zich inderdaad tot de soorten die redelijkerwijs regelmatig in/om huis verwacht kunnen worden.

De soorten die ik bedoel zijn dingen als Ectobius eckerleini Harz 1977 en Ectobius supramontes/ticinus beide Bohn 2004 en dan doen er ook nog oudere lastige gevallen mee zoals Capraiellus tamaninii (Galvagni 1972) en Ectobius erythronotus Burr 1898. Daarnaast is er een beste mogelijkheid dat een nieuwe soort (of complex van soorten?) die zich sinds een paar jaar in (Zuid-)Frankrijk sterk uitbreidt ook in Zwitserland zal opduiken - momenteel bekend als vinzi, maar Dhr. Bohn heeft daar nog een paar kanttekeningen bij in een nieuwe publicatie die zo ongeveer nu uit zou moeten komen.

Erg onoverzichtelijk allemaal en vrijwel geen goede referentieafbeeldingen van levende exemplaren beschikbaar, laat staan dat het hele variabliteitsbereik van al die soorten echt goed bekend is. De vakliteratuur leunt toch altijd zwaar op microscopische details waar je van foto niks mee kunt.

P.S. Kim, je mag van mij met alle plezier de volgende 10 ofzo vittiventris voor me arresteren  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Datura

Ah, die fiets, duidelijk :). Ik zou haast zeggen dat het op die plek dan per definitie E. ticinus is  ;D . En wat betreft vittiventris, had ik eerder moeten weten (waarschijnlijk had ik het dan ook eerder moeten zeggen :)), het zijn nl. mooiweerbeesten die vooral op warme zomeravonden binnenkomen. Nu is het hier nog relatief warm (boven de 10 graden, maar wel met uitzicht op besneeuwde bergen), maar ik ben bang dat de kakkerlakken pas volgend jaar weer komen, en dan zit ik al weer in Nederland. Maar mocht ik er nog 1 zien, sla ik hem in de boeien :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Arp

Was het maar zo makkelijk  ;D  Waarmee ik ook niet wil zeggen dat het die niet zou zijn, uiteraard ;)

Qua vittiventris zal ik m'n adem niet inhouden, maar wel bedankt dat je het nog even in je achterhoofd wilt houden  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)