De volgende stap (Olympus LS11)

Gestart door Timo Roeke, november 07, 2013, 09:43:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Ergens in 2014 wil ik de volgende stap gaan maken in het opnemen van geluiden. Dit aangezien het opnemen van geluiden mij uitstekend bevalt. Momenteel gebruik ik een Olympus LS11 als recorder met daarbij een Olympus ME31 Shotgun Mic. Ik wil hier vooral vragen naar jullie ervaring met opname apparatuur. Het moet geen peperduur ding worden zoals de HD-P2 van Tascam. Zelf zat ik te denken aan bijvoorbeeld deze modellen:
Marantz PMD620 MKII
Roland R-26
Zoom H6
Tascam DR-100 MKII

Heeft iemand ervaring met de bovenstaande recorders?
De Shotgun Mic wordt waarschijnlijk vervangen door een Telinga set.

H.J. Tromp

Ik zie geen enkele reden om de Zoom 6 te kopen in plaats van de Zoom 4. Je hebt, zo lijkt mij, in het veld geen 4-kanaals opname nodig; scheelt aardig wat geld. Een XLR-aansluiting met fantoom-voeding is zeer nuttig en die heeft de Zoom 4 ook.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Timo Roeke

Dank voor het advies. Kwalitatief maakt de H4 geen betere opnames dan de H6?

Tukkerbird

Dag Timo,

De Roland R-26 portable audiorecorder ziet er goed uit maar is helemaal van plastic :rolleyes: Of dit echt handig is voor buiten?

Gr.Martin

H.J. Tromp

H2N, H4N, H6, ze maken allemaal puike opnames.
Ik zou kijken:
* (zoals gezegd) of ze XLR-aansluiting bieden voor externe mic's (mini-jack is te kwetsbaar),
* of ze fantoomvoeding bieden, mocht je voor condensator-mic's gaan,
* of ze pre-recording hebben, zodat ze pakweg de 2 seconden voordat je op Record drukt, meenemen in de opname.
De H4N heeft dit allemaal. De H2N mist XLR (en dus ook fantoomvoeding).

H4N-specificaties: http://www.zoom.co.jp/products/h4n/spec/
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Folkert Jan

Kun je niet beter investeren in een betere microfoon? (richtmicrofoon of parabool) en die aansluiten op je opnameapparaat of werkt dat niet?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Hoi Folkert Jan,
Ik sluit mijn post af met het feit dat er een Telinga Set komt. De microfoon wordt dus vervangen.

Thijs Fijen

Ik volg dit met interesse. Ook ik wil volgend jaar over op Telinga en ben ook nog opzoek naar waarom deze duurdere modellen per se beter zijn dan bijv de LS11 en PCM-M10..
Thijs Fijen

Folkert Jan

Citaat van: Timo Roeke op november 07, 2013, 22:44:33 PM
Hoi Folkert Jan,
Ik sluit mijn post af met het feit dat er een Telinga Set komt. De microfoon wordt dus vervangen.

Linkje?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Timo Roeke

Citaat van: Thijs Fijen op november 08, 2013, 10:28:34 AM
Ik volg dit met interesse. Ook ik wil volgend jaar over op Telinga en ben ook nog opzoek naar waarom deze duurdere modellen per se beter zijn dan bijv de LS11 en PCM-M10..
Goed te horen Thijs. Ik luister je met plezier naar je opnames.

Weet je al waar jij je Telinga gaat halen? De Nederlandse leverancier is voor mij denk ik de beste keuze. www.birdsounds.nl.


Folkert Jan

Citaat van: Thijs Fijen op november 08, 2013, 10:28:34 AM
Ik volg dit met interesse. Ook ik wil volgend jaar over op Telinga en ben ook nog opzoek naar waarom deze duurdere modellen per se beter zijn dan bijv de LS11 en PCM-M10..

Ik neem aan dat je altijd eerst voor zo'n Telinga microfoon met parabool kunt gaan en eventueel later andere recorder erbij kunt nemen. Arnoud zie ik bijvoorbeeld altijd met zo'n hele "kist" lopen met allemaal draaiknoppen eraan.

Andere vraag: als ik een koptelefoon aansluit op mijn LS11, hoor je dan al het geluid om je heen veel luider of hangt dat af van recorder en koptelefoon?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

De Telinga moet je wel aan kunnen sluiten op je recorder. Zonder converter kan dit niet op de Olypmus LS11 aangezien men andere dikkere kabels gebruikt (XLR als ik me niet vergis).

Je hoort de geluiden met je koptelefoon veel harder dan in het echt. Zelf gebruik ik een Shure koptelefoon. Met trektellen hebben wij ook mensen die met parapolen staan te luisteren wat er aan gaat komen. Dit levert niet altijd voor iedereen de beste waarneming op maar je hoort soorten al veel sneller aankomen.

Folkert Jan

Citaat van: Timo Roeke op november 08, 2013, 15:17:40 PM
De Telinga moet je wel aan kunnen sluiten op je recorder. Zonder converter kan dit niet op de Olypmus LS11 aangezien men andere dikkere kabels gebruikt (XLR als ik me niet vergis).

Je hoort de geluiden met je koptelefoon veel harder dan in het echt. Zelf gebruik ik een Shure koptelefoon. Met trektellen hebben wij ook mensen die met parapolen staan te luisteren wat er aan gaat komen. Dit levert niet altijd voor iedereen de beste waarneming op maar je hoort soorten al veel sneller aankomen.

Zo'n converter is ook nog te overzien http://www.allekabels.nl/xlr-kabel/8/1591/xlr-jack-kabel.html?gclid=CLKElaax1boCFdPItAodJwYA2A

Maakt het nog uit welke koptelefoon je aansluit of is volume in principe altijd hetzelfde?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

#14
Het volume kun je zelf bepalen door aan de zijkant van het wieltje te draaien.
Edit - inderdaad een goedkope kabel. Maar zul je daar geen kwaliteitsverlies mee hebben? Bovendien vind ik je mini-jack irritant omdat die er uit kan schieten. De meeste XLR kabels zitten beter vast.

H.J. Tromp

#15
Mini-jack is kwetsbaar en storingsgevoelig in gevallen waarin je de apparatuur heen en weer sleept en daar krijg je op den duur spijt van; ga voor XLR. Bovendien, bepaalde microfoons hebben voeding nodig en deze voeding wordt in het algemeen door de recorder geleverd; deze fantoom-voeding kan via mini-jack niet worden geleverd; je hebt dan XLR nodig.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Thijs Fijen

Citaat van: Folkert Jan op november 08, 2013, 14:37:40 PM
Citaat van: Thijs Fijen op november 08, 2013, 10:28:34 AM
Ik volg dit met interesse. Ook ik wil volgend jaar over op Telinga en ben ook nog opzoek naar waarom deze duurdere modellen per se beter zijn dan bijv de LS11 en PCM-M10..

Ik neem aan dat je altijd eerst voor zo'n Telinga microfoon met parabool kunt gaan en eventueel later andere recorder erbij kunt nemen. Arnoud zie ik bijvoorbeeld altijd met zo'n hele "kist" lopen met allemaal draaiknoppen eraan.

Nee kan niet zomaar. Je koopt een handvat waar je een parabool aan kan vastmaken. In dat handvat zit het bepaalde kabeltje wat je nodig hebt geintegreerd. XLR of Mini-jack dus.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Citaat van: Timo Roeke op november 08, 2013, 12:53:56 PM
Citaat van: Thijs Fijen op november 08, 2013, 10:28:34 AM
Ik volg dit met interesse. Ook ik wil volgend jaar over op Telinga en ben ook nog opzoek naar waarom deze duurdere modellen per se beter zijn dan bijv de LS11 en PCM-M10..
Goed te horen Thijs. Ik luister je met plezier naar je opnames.

Weet je al waar jij je Telinga gaat halen? De Nederlandse leverancier is voor mij denk ik de beste keuze. www.birdsounds.nl.

Ik had voorheen alleen maar gefocust op Telinga zelf. Qua prijzen verschilt het niet echt.

Ik ga me ook nog verdiepen of ik daadwerkelijk een nieuwe recorder wil of niet, maar denk het wel. Het moet allemaal wel handzaam blijven.. Ik geloof dat Arnoud en Dick met een Marrantz rondlopen..
Thijs Fijen

Timo Roeke

Citaat van: Thijs Fijen op november 09, 2013, 15:41:08 PM
[size=78%]Nee kan niet zomaar. Je koopt een handvat waar je een parabool aan kan vastmaken. In dat handvat zit het bepaalde kabeltje wat je nodig hebt geintegreerd. XLR of Mini-jack dus.[/size]

Kijk.. dat wist ik nog niet. Als ik dan toch ergens voor ga dan pak ik het goed aan met een XLR aansluiting.

Met dit nieuws van hierboven wordt voor mij dus ook een nieuwe recorder. Die wil ik aanschaffen met het geld dat ik verdien aan mijn huidige Olympus LS11 en Olympus ME31 microfoon. Dan leg ik waarschijnlijk nog wat bij. Waarschijnlijk ga ik voor de Marantz PMD620MK2 - daar hoor ik de beste 'geluiden' over :) . De Roland heeft een plastic behuizing en daar ben ik geen fan van. Maar de Zoom H4 is nog een optie. De Telinga dish komt daarna. Die bestel ik waarschijnlijk dan in Nederland. Als er wat mee is dan leg ik makkelijker contact. Mijn Zweeds is nogal belabberd.

Twijfel jij nog tussen de verschillende versies? Birdsounds.nl biedt drie varianten aan, namelijk:

       
  • Omnidirectional parabolic microphone, PRO4PIP (mono), INCL. DISH and MICR. - 544,50 euro
  • Omnidirectional parabolic microphone, PRO5PIP (mono, low noise), incl. dish - 864,28 euro
  • TELINGA PRO5W stereo (incl. micr., dish, windshield) - rondom de 1350,00 euro
Wat exact het verschil is weet ik nog niet maar Birdsounds heeft een eigen stand op de Sovon dag. Bovendien heeft de Groep voor Natuurgeluiden Registratie daar ook een eigen stand. Zij weten er ook veel van. Mijn doel is om daar geïnformeerd het pand te verlaten.

Wat Dick gebruikt weet ik niet meer. Hij heeft in ieder geval een grotere unit die niet super mobiel is. Toen we geluiden gingen opnemen was ik onder de indruk van zijn unit en microfoon en hij onder de indruk van de mobiliteit van de Olympus en de relatief goede kwaliteit van de opnames. Of zijn unit van Marantz is weet ik niet. Arnoud gebruik volgens mij een Fostex FR-2DLE (werkt met CF cards). Deze kost tegenwoordig tegen de 450 euro. Voor de Sound Approach hebben ze kwalitatief écht goed spul. Daar gebruikt Arnoud en Magnus een Sound Devices 722 voor. Die heb je voor iets minder dan 2600 euro ;) . Wat je zowel bij Dick als Arnoud merkt, is dat ze beide erg tevreden zijn met hun apparatuur en daardoor in minder mate op de hoogte zijn van nieuwe apparatuur (laatste keer dat ik ze sprak). Dat is natuurlijk een uitstekend teken. Zelf hoop ik met deze investering minimaal een decennia verder te kunnen.

Thijs Fijen

Ik ga voor de Telinga Pro5. Als ik dan toch ga investeren...

Thijs Fijen

Lowieke

Citaat van: Timo Roeke op november 09, 2013, 16:35:06 PM
[Maar de Zoom H4 is nog een optie.
Van horen zeggen: de voorversterker van de H4n schijnt nogal zwak te zijn waardoor je deze vaak op maximale uitsturing instelt en dus maximale ruis. Ook lijkt me een draaiknop voor instelling van het opnameniveau veel prettiger ipv door een menu te moeten met drukknoppen.
Jeroen.

Timo Roeke

Dat is een prima tip Jeroen. Thanks.


Voor mij lijkt het de MARANTZ PRO PMD661 te worden. Twee XLR aansluitingen. De Zoom H6 heeft er vier die ik niet nodig heb. Een duidelijk OLED display zodat ik ook in de zon de zaken goed kan zien. Een draaiknop als volumeregelaar. Ook ingebouwde stereo microfoons voor tijdens het trektellen waar ik me niet druk maar over kwaliteit maar alleen geluiden als bewijs gebruik. Grote ingang voor hoofdtelefoon - geen mini jack. Langere pre-record die in te stellen is. Metalen cover aan de voorkant. Rubber knoppen ipv plastic en Low-Cut filter. Jammer van de prijs :) .

Vincent Martens

#22
Die Marantz ziet er goed uit!
Een (Telinga) paraboolmicrofoon heeft een sterke richtwerking. Dat kan handig zijn als de roepende/zingende vogel wat verder weg zit, of hoog over komt vliegen. Goed richten (met gebruik van koptelefoon) en de parabool vervolgens stil houden is wel een kunst op zich.  Ook heb je snel last van contactgeluiden op de achterkant van de schotel. Het belangrijkste nadeel van een paraboolmicrofoon is wel het grote formaat.
Als je het wat handzamer wilt houden dan is een Sennheiser ME67 richtmicrofoon ook heel goed te gebruiken voor het opnemen van bijvoorbeeld trekroepjes.
Voor echt mooi stereo-geluid kun je beter werken met twee richtmicrofoons (bijvoorbeeld ME67 of ME66) dan met een Telinga parabool.





groeten, Vincent


Timo Roeke

Hartelijk dank Thijs. Ik twijfel nog. An sich wil ik wel een nieuwer model gezien het aantal jaren dat ik er nog verder mee wil.
Ben jij er uit of er een nieuwe recorder gaat komen en zo ja, welke?

Thijs Fijen

Ben bang dat die er wel gaat komen ja. Nog niet verdiept in welk type of merk. Maar Marantz klinkt in mijn oren als zeer professioneel..
Thijs Fijen

Timo Roeke

MARANTZ PRO PMD661 besteld. Eind november hopelijk binnen. Momenteel bijna overal uitverkocht. Gekocht op www.rjshop.nl.

Timo Roeke


Vincent Martens

Ik denk dat een directe vergelijkingstest met de Telinga nodig is om er achter te komen welke parabool beter is, of een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft. Via google kan ik zo'n test niet vinden.
Telinga zit wat dichter bij en heeft een leverancier in Nederland. Dat is misschien wat handiger als er een onderdeel gerepareerd of vervangen moet worden. Maar aan de anderen kant is de Wildtronics parabool goedkoper.


groeten, Vincent

Timo Roeke