Discussie Leeuwaapje

Gestart door Nachtuil, november 03, 2013, 14:43:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nachtuil

DEZE DISCUSSIE IS BEGONNEN ALS BUGMELDING OBSERVADO, MAAR DAAR NU AFGESPLITST



klopt dat, een nieuwe waarneming geplaats en dat deze alleen te zien is wanneer je ingelogd bent.?
Een leeuw-aapje met foto gemeld en deze is dus niet te zien als je niet ingelogd ben.

Gr. Hans
Groetjes Hans Hof

hiskodevries

Alleen als jij de waarneming hebt verborgen kan dit optreden. Over welke waarneming gaat het? Een link graag.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nachtuil

#2
Groetjes Hans Hof

hiskodevries

Hans, die waarneming staat in behandeling. Vraag mij niet waarom
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nachtuil

is dat dan de rede dat hij, als je niet ingelogd ben niet te zien is?
Groetjes Hans Hof

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Nachtuil op november 04, 2013, 08:11:46 AM
is dat dan de rede dat hij, als je niet ingelogd ben niet te zien is?

Ik kan de waarneming incl. de foto zien als ik niet ingelogd ben.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nachtuil

het blijkt een zwartkop-leeuwaapje te zijn.
Navraag gedaan bij de Apenheul.
Groetjes Hans Hof

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

#9
Citaat van: Nachtuil op november 05, 2013, 10:19:06 AM
het blijkt een zwartkop-leeuwaapje te zijn.
Navraag gedaan bij de Apenheul.

Daar kwam ik eerder ook al op uit (maar mijn eerdere reactie hier verwijderd) -> Die soort komt daar totaal niet voor (=honderden kilometers verwijderd van zijn ieniemienie leefgebiedje). De waarnemer heeft overigens zijn pointer een stukje naar het westen verzet nadat ik de vorige versie van zijn waarneming zag. Zolang dat niet een stuk zuid-westelijker wordt hou ik het weliswaar op zwartkop maar op een escape (daar duidt de foto sowieso op). Om een indruk te krijgen van het leefgebied van deze bijna onzichtbare schuwe soort -> de afstand waarover de pointer verzet is door de waarnemer, is groter dan de diameter van het leefgebied van de soort, een paar honderd kilometer zuid-westelijker (uitzoomen op deze kaart). Als ik me vergis, kan altijd natuurlijk, is dit in ieder geval een werkelijk fantastische mega-ontdekking waar alle wetenschappers, inclusief van Marc van Roosmalen, jaloers op zullen zijn!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Arp

"Apenheul" heeft er kennelijk dit van gezegd (zie opmerking bij wrn):
CiteerGeachte heer Hof, Dit is een "Black-faced lion tamarin" (Leontopithecus caissara) - ik geloof niet dat de soort een nederlandse naam heeft. Zwartgezichtleeuwaapje? Hoe dan ook, een mooie foto van een heel bijzonder aapje. Er leven er maar een paar honderd van in een klein gebied bij Paraty. De soort werd pas ergens in de jaren '80 van de vorige eeuw ontdekt. Met vriendelijke groet, Apenheul
Dat komt overeen met de plek van de waarneming (momenteel), maar wordt niet aangegeven op iucnredlist.org

Inderdaad een bekende nieuwe plek voor die soort, of zijn ze daar uitgezet, of wat?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Arp op november 06, 2013, 00:16:21 AM
"Apenheul" heeft er kennelijk dit van gezegd (zie opmerking bij wrn):
CiteerGeachte heer Hof, Dit is een "Black-faced lion tamarin" (Leontopithecus caissara) - ik geloof niet dat de soort een nederlandse naam heeft. Zwartgezichtleeuwaapje? Hoe dan ook, een mooie foto van een heel bijzonder aapje. Er leven er maar een paar honderd van in een klein gebied bij Paraty. De soort werd pas ergens in de jaren '80 van de vorige eeuw ontdekt. Met vriendelijke groet, Apenheul
Dat komt overeen met de plek van de waarneming (momenteel), maar wordt niet aangegeven op iucnredlist.org

Inderdaad een bekende nieuwe plek voor die soort, of zijn ze daar uitgezet, of wat?

Ik kan on the internets helemaal niets vinden over een populatie bij Paraty.
Er leven er maximaal maar 400 in het wild en ze zitten voornamelijk op het eiland Superagui in de staat Paranagua. Na ontdekking van de soort, in 1990, op dat eiland bleek er nog een kleinere populatie op het vaste land bij dat eiland te zitten. Volgens wiki is er nog een populatie "in the far southern Sao Paulo". Dat zou dan die populatie van Paraty moeten zijn maar dat ligt toch wel een behoorlijk eind ten westen van Sao Paulo, in de staat Rio de Janeiro: http://en.wikipedia.org/wiki/Superagui_lion_tamarin . In mijn "apen van de wereld" (2010) staat er alleen maar 1 heel klein stipje op de verspreidingskaart (inderdaad ter hoogte van Paranagua) honderden kilometers ten zuidwesten van Sao Paulo. Ik zou graag de bron van informatie willen weten van Apenheul.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Mensen dit is het onderdeel bugmeldingen !!
ik krijg elke keer een alarm als hier gepost wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nachtuil

#13
De foto is inderdaad in de buurt van Paraty genomen. Er waren meerdere mensen bij aanwezig.
Dat de pointer eerst wat noordelijke stond, kwam dat ik Paraty niet kon vinden. Later in Google earth ging dat wel en heb ik hem in Observado hersteld.
Waar het aapje vandaan komt weet ik ook niet, ik weet alleen dat hij daar zat/zit. Dus.........???
In de pantanal kwamen we ook een ??kapucijnaapje tegen, volgens de plaatselijke gids komt hij daar niet voor???, maar zat er wel!!!
Als je informatie van de apenheul wilt hebben kun je er gewoon naar mailen.

overigens zaten er meerdere we hebben er 3 geteld. (ik vergeet dat nog wel eens,  :angel:)
ik heb er nog meer foto's van.
Groetjes Hans Hof

Bart van Hoogstraten

Je foto toont een Bruine Capucijnaap (een niet bedreigde soort). Je gids is verkeerd geïnformeerd -> deze is inheems en algemeen in de pantanal: http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=39949

Volgens mijn informatie zijn de enige wilde apensoorten rondom Paraty het Witoorpenseelaapje (zeldzaam) en het Zwartoorpenseelaapje (algemeen).

Ik zal een mailtje sturen naar Apenheul met verzoek om bronvermelding van een populatie van een paar honderd zwartkop leeuwaapjes bij Paraty want er zijn er wereldwijd slechts 400 en die zitten bijna met zijn allen op het eiland Superagui.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theo Linders

De capucijnaap is Sapajus cay (of Cebus cay of Cebus apella cay), afhankelijk van welke taxonomie je volgt. Voorheen een ondersoort van de bruine capucijnaap.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Nachtuil

Even wat recht zetten, volgens de kaart komt dat kapucijn aapje daar niet voor.
Zijn gebied is veel noordelijker. Ik neem niet aan dat onze gids dit niet zou weten.
Hij kent het gebied op z'n duimpje en kan er ook veel over vertellen.
Dit zijn de coördinaten waar de kapucijn zat/zit 19°27'7.58"Z   en   57° 3'49.31"W dus ruim 480 km zuidelijker dan de grens op de "iucnredlist" aangeeft. En dit is ook de Pantanal.
Een vergissing is gauw gemaakt, ik ga er van uit, als ik zoiets ziet en hoor dat dat meestal klopt.
Op afstand is dat niet altijd te zien en gebieden in boeken en internet wil ook niet alles zeggen.

De zwartkopleeuwaapje,
Het schip van National Geographic lag tijdens ons bezoek ook in de baai, misschien weten die meer waar ze vandaan komen en/of ze daar horen.
Groetjes Hans Hof

Theo Linders

#17
Citaat van: Nachtuil op november 07, 2013, 08:53:32 AM
Even wat recht zetten, volgens de kaart komt dat kapucijn aapje daar niet voor.
Zijn gebied is veel noordelijker. Ik neem niet aan dat onze gids dit niet zou weten.
Hij kent het gebied op z'n duimpje en kan er ook veel over vertellen.
Dit zijn de coördinaten waar de kapucijn zat/zit 19°27'7.58"Z   en   57° 3'49.31"W dus ruim 480 km zuidelijker dan de grens op de "iucnredlist" aangeeft. En dit is ook de Pantanal.
Een vergissing is gauw gemaakt, ik ga er van uit, als ik zoiets ziet en hoor dat dat meestal klopt.
Op afstand is dat niet altijd te zien en gebieden in boeken en internet wil ook niet alles zeggen.


Het is dan ook geen Cebus apella, maar Cebus cay (Sapajus cay), zoals ik in de post hierboven ook al zei en die zit er zeker wel:
http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=136366
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Nachtuil

Ik heb geen verstand van apen, Bart van Hoogstraten geeft een kaart door en dus neem ik aan dat dat de goede is, niet dus!!.
Maar hoe het ook is, deze aap is daar nog nooit gezien en ik neem niet aan dat ze dat uit hun duim zuigen.

Groetjes Hans Hof

Theo Linders

Citaat van: Nachtuil op november 07, 2013, 09:35:07 AM
Maar hoe het ook is, deze aap is daar nog nooit gezien en ik neem niet aan dat ze dat uit hun duim zuigen.

Gidsen maken ook wel eens fouten...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Nachtuil

Boeken en kaarten ook,

Ze kunnen wel aangeven dat ze daar zitten, maar de Pantanal is nogal groot en ik geloof de plaatselijke gidsen meer dan de boeken wijsheid.

Maar het ging geloof ik (daar begon het mee) over een zwartkopleeuw-aapje..........
Groetjes Hans Hof

Theo Linders

Citaat van: Nachtuil op november 07, 2013, 10:11:00 AM
Boeken en kaarten ook,



Klopt, maar als je een foto van een prima Cebus cay hebt en als de IUCN en Handbook of Mammals of the World aangeven dat het binnen de range van deze soort valt, dan lijkt me er geen reden om aan de waarneming te twijfelen.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Nachtuil

Waar zijn dit soort discussies nou eigenlijk voor.
Ik heb in de buurt (baai) bij Paraty in Brazilie een aapje (3 stuks) gezien punt.
Navraag gedaan, ik heb er in zoverre verstand van dat het een leeuwaapje is, maar welke soort?
Daar is uitgekomen dat het een zwartkop is.
En dan zijn er weer mensen die daarop duiken dat dat niet kan. Waren zij dan ook daar?
Punt is, zij zaten/zitten daar en of een escape is of niet het feit zit daar!!!
Groetjes Hans Hof

Theo Linders

"Het kan niet" in de zin dat het bijna geen natuurlijke populatie kan zijn, omdat het dier honderden km van de bekende populaties verwijderd is en het niet erg waarschijnlijk is dat er zomaar een nieuwe populatie gevonden wordt.

Overigens voor de extra olie op het vuur, als je zoekt op paraty en lion tamarin, dan krijg je een aantal links die aangeven dat je golden lion tamarins kan zien daar (en geen zwartkop), al is dit zeker geen golden lion tamarin. Het lijkt me dan verstandig om een escape bij de waarneming te zetten en deze discussie te sluiten
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Arp

#24
Hallo saampies,

@Hans: Ik zie totaal geen reden voor opwinding. Je hebt een (paar) prachtige waarneming(en) gedaan en de mensen hier hebben daar zeker ook waardeering voor.

Over de Capucijn kunnen we kort zijn: Bart gaf je naar eer en geweten een naam die weliswaar grofweg klopt maar zat er net (pal) naast qua soort en gebied (de soort was voorheen een ondersoort van de soort die Bart noemde, dus wat dat betreft was het eigenlijk nauwelijks "mis" te noemen). Theo heeft dat recht gezet, of laten we zeggen "verfijnd", en dus klopt alles weer.

Dat er over het Leeuwaapje "doorgezeurd" wordt geeft alleen maar aan hoe interessant je waarneming (eventueel) is. De soort waarvan iedereen zegt dat het deze is (Zwartkop) hoort daar niet thuis (lees: is in elk geval tot nu toe niet bekend van die plek). Dus willen mensen graag het naadje van de kous weten. Dat is geen kritiek op jouw waarneming, maar pure interesse omdat je iets "vreemds" hebt vastgelegd en nu wil men graag weten hoe het zit.

Het feit dat "Apenheul" een reactie geeft waaruit zou blijken dat het aapje wel uit dat gebied bekend is, maakt de zaak extra verwarrend/interessant: Hebben alle andere "kenners" dan wat gemist? Moeten de kaarten van IUCN worden bijgewerkt? Dat soort dingen ...

Citaat van: Theo Linders op november 07, 2013, 12:29:43 PM
Het lijkt me dan verstandig om een escape bij de waarneming te zetten en deze discussie te sluiten
Natuurlijk is het aannemelijk dat het om een escape zal gaan, waarbij je je dan wel af moet gaan vragen hoe een escape daar nu weer terecht komt. Uitgezet om het gebiedje interessanter te maken voor touristen? Het lijkt me zeker iets om wat navolging aan te geven.

Bart had nog met Apenheul gemaild en ik ben persoonlijk wel benieuwd hoe ze erbij komen dat daar een populatie Zwartkoppen zou zitten.

Dus lekker verder uitpuzzelen lijkt me - al is dat dus geen reden voor opwinding :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Bart van Hoogstraten

Hans, Ik ben jaloers op je prachtige waarneming  :duim: en ik twijfel er niet aan dat je een zwartkop daar gezien hebt. Het gaat me erom of die op escape moet staan of niet. En ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig naar de bron die vermeldt dat er een populatie is van een paar honderd zwartkoppen bij Paraty (het zou namelijk groots wereldnieuws zijn als dat zo is). Ik heb gisteren een mail verstuurd naar Apenheul met een verzoekje om die bron aan mij bekend te maken en ik kreeg vandaag keurig een ontvangstbevestiging van mijn mail en dat hij in behandeling is en ik zo spoedig mogelijk een reactie zal ontvangen.

Stay tuned!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Nachtuil

Hallo allemaal,
Ik ben ook nieuwsgierig wat de uitkomst hiervan is/wordt.
Overigens ben ik niet geïrriteerd of wat dan ook, maar er wordt zoveel omheen gedraaid.

Ook ik wil graag weten hoe ze daar gekomen zijn. Er is nu nog iemand in Brazilie die daar (Paraty) naar toe gaat en ik heb hem gevraagd of hij informatie kan inwinnen hierover. Ik hoop dat hij hier aan denkt.
Groetjes Hans Hof

Nachtuil

Bericht uit Brazilie gehad en inmiddels wat wijzer geworden, er is een paartje aapjes daar uitgezet en die hebben al gezinsuitbreiding gehad. Het eiland is van een particulier, maar hoe die aan deze aapjes is gekomen wordt er niet bij verteld.  :o
Groetjes Hans Hof

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Nachtuil op november 14, 2013, 20:20:17 PM
Bericht uit Brazilie gehad en inmiddels wat wijzer geworden, er is een paartje aapjes daar uitgezet en die hebben al gezinsuitbreiding gehad. Het eiland is van een particulier, maar hoe die aan deze aapjes is gekomen wordt er niet bij verteld.  :o

Moet die dan niet op escape komen te staan??
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd