welke bramensoort met rode vrucht?

Gestart door a3ana, november 05, 2013, 20:01:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

a3ana

Hallo allemaal,

ik heb zoveel mogelijk foto's gemaakt, hopend dat ik daarmee een antwoord kan krijgen op welke bramensoort dit is.

1.Ze groeien op zandgrond in Salland langs een oude beek.

2. Ik vond paar dagen terug nog 1 bloemetje,
3. Opvallend is dat momenteel de struiken nog bijna allemaal groen blad hebben (de gewone bramen zijn al kaal of op zijn best hebben ze nog wat rood verkleurd blad)
4. En mijn aandacht werd getrokken door de rode bramen die rijp lijken qua uiterlijk, maar steenhard als je ze plukt.
NB het is beslist geen onrijpe versie van de gewone blauwe braam, deze blijven rood.
5. Bij de laatste foto, in het totaalshot van wat struiken, kan helaas hier en daar ook een beetje blad van de gewone blauwe braam tussen zitten.

Erg benieuwd naar reacties,
alvast erg bedankt
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana

peterv

Dag A3ana,


Je hebt zeker je best gedaan met deze serie foto's maar ze bieden mij toch onvoldoende houvast om er een soortnaam aan te kunnen plakken. Bij punt 4 geef je aan dat het volgens jou geen onrijpe vruchten zijn, maar dat is een vergissing. Zo laat in het seizoen rijpen veel bramen niet meer af en blijven rood van kleur. Dat heb je bij verschillende soorten bramen, is dus geen bruikbaar kenmerk. Omdat ze niet meer rijp worden blijven ze ook zo hard.


groeten, Peter
Peter Venema

a3ana

Peter,

dank voor je uitleg... tja.. ik heb inmiddels gezien dat er veel details nodig zijn voor de determinatie die ik inderdaad niet heb.

volgend jaar zal ik die struik eens goed in de gaten houden na me goed ingelezen heb,

tot dan,
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana