welk blauw haantje?

Gestart door vanmiddelkoop, november 04, 2013, 14:31:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is,ik dacht een cryptocephalus,varians ofzo?
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/80054751
Steilkopje onbekend - Cryptocephalus spec. gezien op 2013-08-07 France - Recoubeau-Jansac
Foto's:




bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

Arp

sericeus zou een serieuze kandidaat kunnen zijn ... maar feitelijk kan ik er ook niet meer dan spec. van maken  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Helaas pindakaas  ;)
Het is niet anders,
bedankt voor de moeite!
Vr.groeten Betty

beetlestitch

van deze blauwe zijn er een stuk of 4 soorten vandaar. groeten toon.
Toon Keukelaar

vanmiddelkoop

Ja, ik had al bij Kerbtier gekeken,maar daar staat niet bij welke er in Frankrijk voorkomen.
Dat vind ik altijd een beetje lastig.
Groeten Betty

Arp

Een meestal redelijk goede indruk van de soorten waar je rekening mee moet houden kun je via dit forumulier op Fauna Europaea krijgen. Het verschilt een beetje per soortgroep en per land hoe compleet/betrouwbaar de gegevens zijn. Soms is het ook zinnig om een paar landen aan te klikken. Voor beesten in Zuidoost-Duitsland kan het handig zijn om eventueel Tsjechiƫ en Oostenrijk (of zelfs Hongarije) ook even mee te nemen zodat je dwaalgasten of "te verwachten" soorten ook wat beter in beeld hebt (c.q. de onvolkomenheden van de inventarisatie van afzonderlijke landen wat afzwakt). Voor Spanje of Portugal vink ik ze bijvoorbeeld staandaard allebei samen aan.

Veel landen hebben eigen projecten (zoals het Nederlands Soortenregister) die beter worden bijgehouden of er zijn voor geselecteerde soortgroepen betere bronnen te vinden, maar als eerste instap is FE vaak toch handig. Dat gezegd hebbende is FE voor een aantal soortgroepen ook gewoon wel zeer goed bijgehouden (o.a. voor de Wantsen - met dank aan ons Berend :) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Hij staat al bij de favorieten!!
Als je zoiets hebt kun je tenminste vast een paar soorten wegstrepen.
Dat maakt het soms weer wat gemakkelijker.
Weer veel dank  :blink:
Vr. groeten Betty

beetlestitch

even zo in les cryptocephalus de france  gekeken maar dan heb je zo de volgende soorten. c. violaceus c. tibialis c. rusticus c. nitidulus c. janthinus  c.parvulus c.coerulescens c.pelleti en c,concinnus. dit zijn alle blauwe soorten maar ik heb verder niet naar de grootte gekeken daar deze niet op gegeven is. groeten toon
Toon Keukelaar

Arp

En de "groene" soorten kunnen dus ook (zeer regelmatig) blauw of paars zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Dat is helemaal om het makkelijker te maken natuurlijk............ :rolleye:
Groeten betty