Scarabaeidae splitten of niet

Gestart door liptaster, november 05, 2013, 18:05:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Th.Heijerman

Ik ben het toch niet met Ed eens. Goed plaatjes kijken is erg moeilijk en alleen weggelegd voor gevorderden!

Eenvoudige Engelse sleutel: Unwin (1984): A key to the families of British Beetles. Aidgap.

Voor de kleine torenvalk zal het niet uitmaken of het Geotrupidae of Geotrupinae zijn.  Of werk je op familieniveau?

David

Via plaatjes determineren vind ik nu ook niet direct de beste oplossing eerlijk gezegd. Er zijn zoveel families en waarschijnlijk soms subtiele verschillen als je naar het uiterlijk in het algemeen kijkt, dat er misschien toch snel een fout insluipt. Bij het determineren tot op familieniveau met een sleutel verwacht ik er relatief gemakkelijk, met enkele specifieke kenmerken die steeds terugkomen, te geraken zonder (veel) fouten.

Voor de kleine torenvalk maakt dat inderdaad niet uit  ;D Het is immers wel zo dat ik samenwerk met een Griekse universiteit. Zij werken met Geotrupidae als familie, dus om praktisch redenen ga ik dat ook doen. De vraag is nu hoe ik dat best doe als Geotrupidae niet in een sleutel staat. Ik kan een 2e sleutel voor Scarabaeidae nemen en dan alle Scarabaeidae nog eens overlopen, de Geotrupinae eruit halen en als Geotrupidae beschouwen? In elk geval, een sleutel met Geotrupidae zou gemakkelijker zijn  :blink:

Is die sleutel van Unwin (1984) ergens te downloaden dat jullie weten? Ik vind het niet zo direct.
Bedankt in ieder geval!