Korstmossen op hout. Wie ziet er wat in.

Gestart door zuilim, november 06, 2013, 17:29:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

De bovenzijde van een horizontale balk, onderdeel van een houten hangbrugje als speeltoestel in een "avonturen-parkdeel" in een Leids wijkparkje, is begroeid met een voor mij onontwarbare hoeveelheid korstmossen.

Ik hoop op een reactie van iemand die de op basis van de eerste foto die kluwen voor mij kan ontknopen.
Hierbij merk ik nadrukkelijk op dat de periode voorafgaande aan mijn bezoek een zeer natte was, wat mogelijk verkleuring tot gevolg had.

Ik kwam niet verder dan:
1. Iets dat mij doet denken aan Bolle schotelkorst vanwege de randloze apotheciën, een mos dat ter plekke dominant aanwezig is. Apo's dicht opeen gepakt. Meestal licht crème-grijs dan weer donker gekleurd. Voor mij geen zichtbaar thallus.
2. Kleine geelkorst meen ik te zien. Smalle en gekerfde rand van de apotheciën (Door Laurens Sparrius genoemde kenmerken)
3. Een dik wit bobbelig thallus waarop 1 apothecie zichtbaar is.
4. Lecanora dispersa of een look-a-like. Ik vind de aporanden wat gelig.

Ik meen nog wat andere gewone soorten te zien maar daar gaat mijn vraag niet over.

Bij voorbaat dank voor reacties.
M.vr.gr.,
Karel Brussee.

henkjanvdkolk

Kleine geelkorst klopt!
Nr 3 is  denk ik Lecanora chlarotera, vanwege het opvallende witte thallus
De andere Lecanora's vind ik lastig. Hier en daar zijn randloze apotheciën te zien, maar een hele overtuigende Bolle schotelkorst is het niet. Ook Lecanora saligna komt op hout voor, maar die heeft meestal bruinere en meer slordige apotheciën. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

In het geval van de Lecanora-apotheciën met min of meer wit randje denk ik aan L hageni.
L symmicta zou er ook tussen kunnen zitten, maar de (randloze) apotheciën zijn nogal
donker bruin verkleurd door het vocht.

Naast wat Henk Jan noemde zie ik op dit stuk hout ook nog Amandinea punctata, Rinodina
oleae en (kleine) Xanthoria parietina.
Grüezi mitenand,
Arjan

zuilim

Dag Henk-Jan en dag Arjan (het tweede deel),
Kleine geelkorst heb ik ingevoerd. Pas later zag ik dat ik die soort al eerder invoerde voor het parkje. 2x=een beetje overbodig, vind ik maar laat het zo, want nu op een ander substraat.

Voor de op de balk zo overvloedig groeiende soort met de bolle randloze apotheciën, ga ik terug na een periode met aanhoudend droog weer. Misschien is het beeld, vooral de kleuren, dan weer helemaal anders. Als het de Bolle niet is, wat zou het dan kunnen zijn?
Ik keek oude foto's door en vond daartussen nogal wat van Lecanora muralis met vergelijkbare apotheciën en ontbrekende thalluslobben, zowel groeiend op steen als op een houten weipaal in Zuid-Limburg. Ik zag op de paal in het parkje een duidelijke L.muralis met lobben zoals het hoort. (Lijkt me). Eentje maar.
Is L.muralis een mogelijkheid voor de onbekende?

Aan Lecanora hageni heb ik me niet gewaagd en handhaafde dispersa met invoer op onzeker.
Amandinea punctata zag ik in het zoekplaatje wel maar vermoedde Lecidella  elaeochroma te zien.
Rinodina oleae en de kleine Xanthoria parietina had ik zowaar zelf al opgemerkt.
Blijkbaar heb ik niet al te veel gemist. Ik verwachtte een waslijst met soorten die ik niet zag. Dat valt dan weer eens mee.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.