Plasic tasjes

Gestart door HPM, november 04, 2013, 10:34:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Europa bindt strijd aan met dun plastic tasje
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2800/Europese-Unie/article/detail/3538623/2013/11/04/Europa-bindt-strijd-aan-met-dun-plastic-tasje.dhtml

"De EU-landen moeten het gebruik van dunne plastic tasjes
drastisch terugdringen. De Europese Commissie acht een
vermindering met 80 procent mogelijk. Blijft overtuigende
actie bij de lidstaten uit, dat overweegt de Commissie de
afname verplichtend op te leggen."

"Vrijwel alle Noordzeevogels (94 procent) hebben plastic in hun maag. "

"Jaarlijks worden er volgens de Commissie circa 100 miljard
plastic tassen verspreid in de EU, het merendeel (ruim 90 procent)
betreft de gewraakte dunne exemplaren. Naar schatting 8 miljard
daarvan belanden niet in de afvalverwerking, maar verdwijnen op
straat en in het water. Het afbreken van deze tonnen aan plastic
door de natuur duurt honderden jaren."
Herman van der Meer

Johan Helmus

Ik las het zojuist inderdaad. Een goed initiatief wat mij betreft! Zeker als je hoort dat er tegenwoordig blijkbaar 'eilanden' van plastic afval in de oceanen bestaan.
Groeten, Johan Helmus

Bart van Hoogstraten

Link van Herman werkt niet, deze wel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2800/Europese-Unie/article/detail/3538623/2013/11/04/Europa-bindt-strijd-aan-met-dun-plastic-tasje.dhtml
Wel typisch, als je naar het grafiekje kijkt, dat hoe armer een land is de plasticverkwisting toeneemt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Mij ergert het altijd als verkopers mijn aankoop ongevraagd in een tasje (willen) doen. Gelukkig zijn er steeds meer winkeliers die het netjes vragen.
Ik heb een paar stevige plastic tassen die ik gebruik tot ze kapot zijn, wat soms jaren kan duren.
Momenteel heb ik er een paar meer dan gebruikelijk omdat ik laatst mijn tassen was vergeten toen ik naar de super ging en ik er dus een paar moest kopen. Die gebruik ik nog wel een keer om (Klein Stinkend) afval in af te voeren.

Herman van der Meer

Botervlieg

Er waren toch ooit winkels waar je zo'n tassenbol had? Daar kon je dan je gebruikte plastic tassen in doen en een ander kon ze dan weer (her)gebruiken.

Ik heb thuis een hele berg tasjes, ik doe ook mijn best om altijd te zorgen dat ik zelf extra tasje bij me heb. Maar desondanks groeit de stapel bij mij thuis.

Wil ze best ergens afgeven zodat anderen het ook kunnen (her)gebruiken.

Remon

En als ze dan toch weg gaan, in ieder geval in de gescheiden-plastic-zak en niet het gewone afval in  ;)

KorHaan

Ik gebruik twee stevige draagtassen voor de boodschappen, en heb net als Herman daarnaast al jaren nog een plastic tas erin voor extra onvoorziene aankopen. Ik ga nooit boodschappen bij de super doen zonder tassen, en elders heb ik vaak een rugzak bij me om aankopen in te doen. Ik weiger daarom ook pertinent plastic draagtasjes.

Maar goed: ik stond vanmiddag dus wel een pond sperziebonen in een dun plastic zakje te proppen in de super, want dat is makkelijker afrekenen aan de kassa dan boon voor boon. Thuis verdwijnt het plastic zakje in de verzamelzak voor plastic afval, en als die vol is gaat hij de container voor plasticafval in.

Veel mensen maken gebruik van die containers; in onze wijk was de container zo'n groot succes, dat er zakken vol plastic tegen de overvolle container stonden gestapeld ( meer dan manshoog!), dus heb ik de gemeente geschreven om alstublieft een tweede container te plaatsen, en dat hebben ze keurig gedaan! Het komt zelfs met twee containers nog voor, dat ze beide propvol zitten en er plastic zakken vol plastic afval naast staan, maar dat wordt binnen een dag opgehaald.


Ik moest even wennen, maar het scheiden van plastic afval is nu net zoiets als tandenpoetsen in huize Sinoo. Inzamelen bij de bron is erg nodig, want het is schrikbarend als je ziet hoeveel produkten in de super in plastic zijn verpakt.
Losse plastic draagtasjes mogen van mij ook verdwijnen, evenals patatbakjes van niet-afbreekbaar plastic. Ik hoop dat op schepen niet langer al het afval over "de muur" wordt gekieperd, maar opgespaard wordt tot de volgende haven. Ik ben in 1986 met het schip  de Plancius meegeweest naar West-Afrika als reisleider, maar wat zelfs daar gewoon overboord werd gekieperd zonder nadenken... Ik hoop dat dat nu anders is.


Ik heb overigens ook al jaren permanent dezelfde vuilniszak onderin mijn rugzak zitten, voor het geval ik een interessant vogellijk tegenkom. Of om op te zitten in nat gras.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Botervlieg

Citaat van: KorHaan op november 04, 2013, 19:13:54 PM
Maar goed: ik stond vanmiddag dus wel een pond sperziebonen in een dun plastic zakje te proppen in de super, want dat is makkelijker afrekenen aan de kassa dan boon voor boon.
;D  ;D  ;D Hahaha!!!

Citaat van: KorHaan op november 04, 2013, 19:13:54 PM
Ik heb overigens ook al jaren permanent dezelfde vuilniszak onderin mijn rugzak zitten, voor het geval ik een interessant vogellijk tegenkom. Of om op te zitten in nat gras.
Ik ook!

Rob S

Volgens mij is er ook sprake van een cultuurverschil. In Nederland wordt het meeste afval netjes opgeruimd. Plastic zakjes in bomen zie ik bijna niet terwijl ik dat in sommige andere landen wel eens gezien heb overigens vaak armere landen met een waarschijnlijk minder ontwikkeld afval inzamelingssysteem. Alle kleine beetjes helpen maar of dit nou de oplossing van welk probleem is? Ik heb wel eens wat gehoord over plastic bolletjes in tandpasta en de vezels die van fleece truien afslijten bij het wassen.

Ik ben er voor Nederland in ieder geval niet van overtuigd dat plastic tasjes een gigantisch probleem zijn. Overigens is minder beter en weiger ik ze ook regelmatig.
Groeten

Rob Schaareman

Oenanthe

In Nederland wordt alles netjes opgeruimd? Vaak wel, maar dan niet nadat het eerst op straat is gegooid. Dat zie je vaak genoeg en daar erger ik mij aan. Ook aan plastic zakken die maandenlang in bomen hangen. Ik gooi zelf alle plastic in de container maar tegenwoordig moet ik daar veel vaker heen omdat de plastic statiegeldfles voor melk uit de handel is gehaald en vervangen door een wegwerpfles. Daaruit blijkt wel de grote en kwalijke invloed van de industrie op ons milieubeleid. De plastic container is namelijk ook ingevoerd omdat de industrie niet wilde weten van statiegeld op plastic flesjes. En ik heb niet de illusie dat alle plastic dat in de container belandt, ook wordt hergebruikt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het elders op de wereld beter is geregeld. Met name in Marokko viel mij op dat in vrijwel alle struiken flarden plastic zaten. Geen gezicht. En de onvoorstelbare hoeveelheid plastic die in zee drijft heb ik dan nog niet gezien. Het plastic probleem is inderdaad groter dan zichtbaar, want in allerlei cremes en cosmetica zitten tegenwoordig zeer kleine plastic bolletjes die via de riolering (onze afvalwaterzuivering weet hier geen raad mee) in het milieu komen en door allerlei organismen worden opgenomen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Remon

Vast ook al eens ergens op het forum gepost, maar hier niet minder relevant: http://www.midwayfilm.com/
Zie de trailer.

bas waanders

Er is een Youtube film over een eiland waar zeevogels broeden en leven . Zie http://www.youtube.com/watch?v=ozBE-ZPw18c , maar wees gewaarschuwd , het is een intrieste docu . Vogels sterven er bij de vleet door ....... minuscule plasticdeeltjes die in de Oceaan rondzweven en vaak als voedsel gezien worden . Het resultaat van jarenlang plastic gebruiken . Zo'n verbod zou moeten gelden voor alles wat met verpakkingen te maken heeft , ook wat je als klant koopt , wat tegenwoordig altijd verpakt is ( zoals een komkommer met een plastic condoom , waanzin ten top ) . Vroegah kreeg je je broodbeleg in een papieren zakje , niets mis mee . Het roer moet om . Jaren geleden kwam ik vaker in Griekenland en links en rechts van de weg lag het plastic overal : van zakken tot honderden drinkflesjes . Maar uiteindelijk ligt het aan die consument : die wil vaak een komkommer zonder plekje , of een in palstic gerolde rode kool . Waar zijn we mee bezig .

KorHaan

Nou,


Ik zie de toekomst in een groter verband. Straks leven we in een bubbel op Mars en brengen er de complete genenbank van een verwoeste aarde in onder, zodat we lekker weer een aarde 2.0 kunnen gaan ontwerpen. De hele aardse periode der mensheid is dan niet méér dan een experiment geweest. De Lucky Few mogen dan lekker vanuit hun bubbel de aarde zien opkomen 's morgens.


Joepie


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op november 05, 2013, 19:05:04 PM
Nou,


Ik zie de toekomst in een groter verband. Straks leven we in een bubbel op Mars en brengen er de complete genenbank van een verwoeste aarde in onder, zodat we lekker weer een aarde 2.0 kunnen gaan ontwerpen. De hele aardse periode der mensheid is dan niet méér dan een experiment geweest. De Lucky Few mogen dan lekker vanuit hun bubbel de aarde zien opkomen 's morgens.


Joepie


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Ah! Een Douglas Adams-fan!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Als er nog mensen zijn die goede ideeën hebben hoe we van de grote plasticsoep af kunnen komen...: http://www.oceancleanupcontest.com/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Dat bedoel ik: we schrijven een wedstrijd uit om de plastic troep op te ruimen.
Dat is toch wel een schrijnend brevet van onvermogen van onze fijne VN.


En who the f*ck is Douglas Adams?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

bas waanders

Ach , je kunt je nu al inschrijven voor een enkele reis Mars :-)
Maar als ik zie wat ik tegenwoordig aan plastic afval heb wat ik eigenlijk niet wil . Voorheen kocht je ook bijvoorbeeld 100 gram spijkers . Nu : 50 stuks , netjes verpakt in een plastieken doosje , het word je door Gamma , Praxis en welke DHZ zaak je strot afgeduwd . Dáár moet verandering in komen . Maar tegenwoordig word er dan gewoon gejat . Ik weet dat de Gamma eens een experiment had waar je zelf de spijkers of schroeven kon wegen en in een zakje doen ( wel plastic ) . Het is vechten tegen een plastic verpakkingslobby die oppermachtig is . Zoals vele zaken in de huidige wereld , waar geld verdienen belangrijker is dan het milieubelang . Leven onder een stolpje op Mars vind ik nog steeds geen optie , sorry . We zullen het met de goeie ouwe aarde moeten doen , maar de tijd raakt langzaam op voordat we omkomen in onze eigen creaties . Hoe zeiden de Indianen het ooit eens ? De aarde lenen wij , het is niet om te vernietigen , wees er voorzichtig mee .

bas waanders

De VN heeft zich als doel gesteld om zwarte Piet te verbieden whahahahahahaha

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op november 05, 2013, 20:17:14 PM
En who the f*ck is Douglas Adams?

Dat had ik niet verwacht van je Ronald... Douglas Adams... DOU-GLAS A-DAMS!!! http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Adams
Lees de 5-delige trilogie en dan kunnen we verder praten  ;) : http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob S

Citaat van: Oenanthe op november 05, 2013, 12:30:36 PM
In Nederland wordt alles netjes opgeruimd? Vaak wel, maar dan niet nadat het eerst op straat is gegooid. Dat zie je vaak genoeg en daar erger ik mij aan. Ook aan plastic zakken die maandenlang in bomen hangen. Ik gooi zelf alle plastic in de container maar tegenwoordig moet ik daar veel vaker heen omdat de plastic statiegeldfles voor melk uit de handel is gehaald en vervangen door een wegwerpfles. Daaruit blijkt wel de grote en kwalijke invloed van de industrie op ons milieubeleid. De plastic container is namelijk ook ingevoerd omdat de industrie niet wilde weten van statiegeld op plastic flesjes. En ik heb niet de illusie dat alle plastic dat in de container belandt, ook wordt hergebruikt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het elders op de wereld beter is geregeld. Met name in Marokko viel mij op dat in vrijwel alle struiken flarden plastic zaten. Geen gezicht. En de onvoorstelbare hoeveelheid plastic die in zee drijft heb ik dan nog niet gezien. Het plastic probleem is inderdaad groter dan zichtbaar, want in allerlei cremes en cosmetica zitten tegenwoordig zeer kleine plastic bolletjes die via de riolering (onze afvalwaterzuivering weet hier geen raad mee) in het milieu komen en door allerlei organismen worden opgenomen.

Ik moest ook aan Marokko denken. Maar ik zie in Nederland dus meer andere verpakkingsmaterialen (verpakkingen van chips, snoep, snack, etc.). Dat voor mij betekent dat je met een verbod op plastic zakjes weinig oplost (symboolpolitiek). Zie Duitsland statiegeld op alle plastic flesjes (en ook blikjes geloof ik).

Over Gamma, ga naar de ijzerhandel als je er nog een in de buurt is goedkoper dan Gamma en ouderwetse papieren envelopjes.
Groeten

Rob Schaareman

KorHaan

Citaat van: bas waanders op november 05, 2013, 20:17:43 PM
Ach , je kunt je nu al inschrijven voor een enkele reis Mars :-)
Maar als ik zie wat ik tegenwoordig aan plastic afval heb wat ik eigenlijk niet wil . Voorheen kocht je ook bijvoorbeeld 100 gram spijkers . Nu : 50 stuks , netjes verpakt in een plastieken doosje , het word je door Gamma , Praxis en welke DHZ zaak je strot afgeduwd . Dáár moet verandering in komen . Maar tegenwoordig word er dan gewoon gejat . Ik weet dat de Gamma eens een experiment had waar je zelf de spijkers of schroeven kon wegen en in een zakje doen ( wel plastic ) . Het is vechten tegen een plastic verpakkingslobby die oppermachtig is . Zoals vele zaken in de huidige wereld , waar geld verdienen belangrijker is dan het milieubelang . Leven onder een stolpje op Mars vind ik nog steeds geen optie , sorry . We zullen het met de goeie ouwe aarde moeten doen , maar de tijd raakt langzaam op voordat we omkomen in onze eigen creaties . Hoe zeiden de Indianen het ooit eens ? De aarde lenen wij , het is niet om te vernietigen , wees er voorzichtig mee .


We zitten op één lijn, hoor, ik bedoelde met dat stolpje op Mars dat de mensheid de rotzooi hier niet opruimt maar het interessanter vindt om elders opnieuw te beginnen. Een wat cynische constatering van de modus operandi van Homo sapiens.

Met die plasticsoep in de oceanen doen wij onszelf de das om, want uiteindelijk zit het spul op microniveau overal in, en als wij dan zogenaamd goede vis eten met een keurmerk, krijgen we toch ook plastic binnen. De oplossing zal op microniveau liggen, verwacht ik, via genetische manipulatie van plastic-etende bacteriën. Want ik zie nog niet zo gauw drijvende stofzuigers ronddobberen, die een gebied ter grootte van bijna tweemaal Europa gaan schoonmaken.


Hergebruik kan tijdelijk wat meehelpen, maar we zullen uiteindelijk aan de basis moeten gaan kijken wat de afbreekbare alternatieven voor plastic zijn. Biologisch afbreekbaar plastic, eetbare patatbakjes, papieren verpakkingen, dat soort dingen.


Als ik nu een schaar koop, zit er een harde, hermetisch gesloten plasticvorm omheen gegoten, die ik dus alleen met een schaar openkrijg. Waar is deze waanzin ooit begonnen?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 05, 2013, 21:20:09 PM
Citaat van: KorHaan op november 05, 2013, 20:17:14 PM
En who the f*ck is Douglas Adams?

Dat had ik niet verwacht van je Ronald... Douglas Adams... DOU-GLAS A-DAMS!!! http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Adams
Lees de 5-delige trilogie en dan kunnen we verder praten  ;) : http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy


Het spijt me dat ik in deze niet aan je verwachtingen voldoe, maar de naam zei me dus echt niks. Terwijl ik uiteraard wel Richard Dawkins' boek "God als misvatting" op de plank heb staan, dus ik zal vast en zeker ook de naam Douglas Adams ergens zijn tegengekomen.
Van de HHGTTG had ik wel gehoord, maar ik ben meer van de Star Trek. :)
Ik ga de vijfdelige trilogie niet lezen, want ik zit net lekker in een 12-sterren sudoku, dus we zijn voorlopig uitgepraat  ;)


Groetjes,


Ronald

Marcel van kammen

Sinds ik in Mauritanie,Senegal en Gambia ben ik geweest heb ik de hoop op schonere oceanen e.d. definitief opgegeven. Manmanman.....dat continent krijg je nooit,maar dan ook echt nooit meer opgeruimd. ik weet dat alle kleine beetjes helpen en vind het ook een goeie zaak dat er minder plastic zakjes uitgedeeld moeten worden,maar ik heb niet de illusie dat het ook maar 0,1% zal bijdragen aan een schoner milieu.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marcel van kammen op november 12, 2013, 12:32:37 PM
Sinds ik in Mauritanie,Senegal en Gambia ben ik geweest heb ik de hoop op schonere oceanen e.d. definitief opgegeven. Manmanman.....dat continent krijg je nooit,maar dan ook echt nooit meer opgeruimd. ik weet dat alle kleine beetjes helpen en vind het ook een goeie zaak dat er minder plastic zakjes uitgedeeld moeten worden,maar ik heb niet de illusie dat het ook maar 0,1% zal bijdragen aan een schoner milieu.

Het is inderdaad een vreemde gewaarwording (schock) als je 1000-den kilometers rijdt, de Sahara in, ver van de bewoonde wereld bent en denkt dat je dan echt in de rouwe natuur bent en er bij de namiddagwind, die dan opsteekt, plots ontelbare plastic zakjes over het zand rollen, zover als je kunt kijken...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Het is alweer een tijdje geleden, dat ik in Afrika was, maar ik heb een jaar in Senegal gewoond, en de troep lag daar voornamelijk in Dakar en voorsteden en het schiereiland Cap Vert, waar de agglomeratie op ligt.
In het noorden rond het Parc National des Oiseaux du Djoudj zag ik eigenlijk weinig of niks aan troep, en dus ook geen plastic. Terwijl je daar heel ver kunt kijken. In het vogelpark zelf heb ik niks gezien. Het lag echt op plekken, waar veel mensen wonen.
Als je het Parc Forestier de Hann aan de Route du Front de Terre in Dakar bezoekt, kom je om in de troep en menselijke uitwerpselen. Niettemin veel vogels daar. Veel gebouwen in Dakar zijn trouwens over de hele gevel geelgroen uitgeslagen tot 1 meter vanaf de grond, omdat iedereen er tegenaan staat te pissen. Dat heb ik zelf vaker dan me lief is kunnen constateren. Wildplassen en -poepen is daar normaal.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo